Fendt

 

 

Ural 4320, PSZH, BTR, Csepel D566, KrAZ, Fendt Vario.

Akik voltak anno katonák, azok most mosolyognak a bohém fiatalság elmúlt évein. A Magyar Néphadsereg kötelékeiben teljesített hol verejtékes, hol mámoros szolgálat közben a haza védelmében. A fiatalabb korosztályból esetleg csak a hozzáértők tudhatják, hogy mit is takar e felsorolás első 5 eleme. Katonai járművek. Kb. mostanra az öreg „kopaszok” körül is felszáll a nosztalgiának nevezett köd, és észreveszik ők is a sor végén lappangó kakukktojást.

A kérdés jogos. Mi köti össze az előbb felsorolt katonai szállító, páncélozott csapatszállító járműveket a Fendt Vario típusú mezőgazdasági vontatóval, leszámítva a dízel aggregátort, ami az energiát hivatott szolgáltatni.

Hadd segítsek. A felsoroltak közül mindegyik járműben megtalálható a menet közben történő kerékfúvató rendszer. A katonai járművekben ez a rendszer akkor lép életbe, ha esetleg találatot érne a harctéren a gumiabroncs. A rendszer üzembe lép, így a sérült jármű különösebb fennakadások nélkül el tudja hagyni a harcteret, bevetési területet. Ez nyilvánvalóan életeket menthet meg éles harctéri szituációban, „megtérülése” a harcászatban megkérdőjelezhetetlen.

Hogy is van ez a mai modern, nagyüzemi mezőgazdaságban?

Csak egy felesleges extra vagy egy ütőkártya a gazdálkodók, bérmunkázók kezében? Megtérül-e ez a választott opció? Ha igen, milyen gyorsan? Közelítsük meg ezt a témát kézzel fogható gyakorlati oldalról.

Azt minden traktoros, gazdálkodó tudja, hogy az ikerkerekezés csökkenti az erőgép által a talajra leadott felületi nyomást. Első-hátsó vagy csak a hátsó tengely mentén egyenletesen osztja el a traktor tömegét. Így csökkenthetjük a termőtalajra mért taposási kárt, illetve nedvesebb talajon jelentősen redukálódik az esélye annak, hogy a traktorunk „elássa” magát. E megoldásnak a legnagyobb hátránya amellett, hogy felszerelése körülményes és időigényes, az, hogy közúton történő vonulásnál a megengedett 3 méter járműszélességből kilóg az erőgép. Ez komoly büntetést vonhat maga után. Nem elhanyagolandó a 4 ikerkerék ára, illetve fenntartási költségei (gumiköpenyek, állandó terhelésnek kitett kötőelemek).

A Fendt mérnökei a talaj termelékenységének növekedéséért, a magasabb terméshozamért és nem utolsó sorban a még ökonomikusabb üzemeltetés céljából fejlesztettek ki egy teljesen a járműkoncepcióba integrált keréknyomás szabályzó rendszert, a VarioGrip-et.

A hangsúly ez esetben az integrált szócskán van. Több gyártó próbálkozott már külön beszállítótól rendelt kerékfúvató rendszerekkel, amelyek legtöbbször kudarcba fulladtak. Felszerelésük macerás, időigényes volt, a kívül elhelyezett sűrített levegős vezetékek állandó leszakadása, meghibásodása végett a rendszerbe fektetett összeg megtérülése igen csak megkérdőjelezhetővé vált.

A Fendt VarioGrip rendszerek esetében a felhasználó egy centiméternyi vezetéket nem lát, amely megnyugtatóan hat.

A kábelek biztonságosan, gyárilag vannak elvezetve a traktorban, így hosszú várható élettartammal és biztonságos munkával számolhat a gazda.

Mivel kerekes járószerkezetről beszélünk, a talajjal érintkező felület az egyéb járószerkezetekhez (pl. gumihevederes) képest relatív kicsi. A hajtott kerekeknek így kis felület áll rendelkezésre a kapaszkodáshoz, a vonóerő-kifejtéshez. Ezen esetekben a géptanból ismert adhéziós súlyerő (Ga) csak kis felületen oszlik szét, ezáltal nagy talajnyomást idézve elő (mély lesz a barázda). Az abroncsban uralkodó nyomás csökkentésével a traktor által a talajra kifejtett vonóerőt növelhetjük, a nyomás növelésével pedig a súrlódást, gördülési ellenállást csökkenthetjük. Ez VarioGrip használata esetén a kabinból, kényelmesen a Varioterminálon keresztül történik.

Fendt

2014. augusztusában a Fachhochschule Südwestfalen egy teszt során számbéli adatokkal támasztotta alá az abroncsnyomás szabályzás előnyeit.

Az eredmények a következők voltak:

• akár 8%-kal nagyobb területteljesítmény: 500 óra nehéz talajmunkánál évente ez 40 órával kevesebb munkaidőt jelent, azaz 1 héttel előbb készül el a terület. Vagy ugyan ennyi idő alatt 8%-kal többet dolgozhatunk pl. bérbe: 3 ha/óra=3,24 ha/óra VarioGrippel= 1500 ha/év helyett 1620 ha/év terület teljesíthető

• akár 8%-kal kevesebb fajlagos gázolaj felhasználás

• illetve 10%-kal nagyobb kifejtett vonóerő.

A közúton, szállításkor és vonuláskor a „keményebbre” fújt abroncsok által jelentősen csökkenthető a kerekek gördülési ellenállása, ami által

• ismét üzemanyagot takaríthatunk meg (a teszt során 1,5 bar-os nyomással való szállítás illetve 2,4 bar-os szállítás között 5%-os dízel megtakarítást eredményezett a keményebb abroncs javára)

• nagyobb menetbiztonságot érhetünk el

• jócskán megnövelhetjük a gumiabroncsok élettartamát.

A kísérlet során végzett számítások igazolják, hogy a VarioGrip használata mellett a gazdálkodó 10.000 üzemóra alatt akár egy fél abroncs-szettet (2 abroncs) megspórol magának. Ez egy 710/75-ös hátsó prémium köpeny esetében majdnem bruttó három és félmillió forint.

A kellő mennyiségű levegőt és a gyors pumpálást egy direkt e célra kifejlesztett 2 hengeres, vízhűtéses kompresszor látja el. Így VarioGrip esetében a felfújás 8,5 perc, leengedés kb. 4 perc (menet közben végezhető), VarioGrip Pro (900 Vario, 1000 Vario) esetében az 1 bar-os nyomásnövekedés csak 30 másodperc. Az abroncsonkénti nyomás 0,6 és 2,5 bar közötti értékekre állítható be.

A rendszer gyárilag képes figyelmeztetni a felhasználót, ha a traktoron lévő gumiabroncshoz esetleg túl alacsony nyomást akarnánk beállítani, tehát elkerülhető, hogy esetleg túlságosan is leengedjük a gumiabroncsot, így biztosan nem fog elfordulni a felnin. Nem okozunk magunknak javíthatatlan károkat.

A Fendt zászlóshajójában, az 1000 Varióban már bemutatott Fendt Grip Assistant egyszerre segíti a felhasználónak beállítani a megfelelő súlyozást, keréknyomást, illetve a kiválasztott elemekhez illő optimális munkavégzési sebességet, mindezt pár egyértelmű adat megadásának segítségével. Biztosra vehetjük, hogy a gépünkkel a lehető legtökéletesebb tapadást érjük el a talaj termőrétegének túlzott tömörítése nélkül. Ez a rendszer szintén a Variotronic koncepció része, a terminálból gombnyomásra elérhető, állítható. A 2015 Agritechnika kiállításon a Fendt Grip Assistant-et ezüstéremmel jutalmazták.

A megadott számok, tesztek alapján egy rövidke számolgatás után kiderül, hogy a VarioGrip rendszer ára akár már 2700 üzemóra használat után megtérül. 10.000 üzemórára számolva pedig akár 37.000 eurós nettó megtakarítást jelenhet ez a felhasználójának, változó felhasználási körülmények között.

Szóval valami ilyesmi dolog volt a ruszki katonai csodákban is anno. Valami ilyesmi, de mégsem ez.

Jandrics Péter