A svéd gyártó abban a szerencsés helyzetben van, hogy termőhelyi adottságok és technológiai feltételek alapján pozícionálni tudja vetőgépeit, hiszen vannak gazdaságok, ahová inkább a Rapid, míg más esetekben inkább a Spirit tűnik jobb választásnak. Annak ellenére, hogy mindkét típus nagy sebességű vetésre képes magágykészítő-vetőgép, felépítésüket tekintve számos ponton különböznek egymástól.
A megváltozott klíma miatti kihívásokban gazdag XXI. században egy jó gabonavetőgép legfontosabb ismérve a technológiai rugalmasság, a nagy napi teljesítmény, a könnyű kezelhetőség, valamint a minimális karbantartásigény. A technológiai rugalmasság alatt azt értjük, hogy legyen szó akár szántásos alapművelésről (sőt közvetlenül szántásba történő vetésről), csökkentett menetszámú technológiáról vagy akár direktvetésről, az általunk használt vetőgép bármikor bevethető, hiszen a talajművelésben nem követhetünk sablonokat, adódhatnak helyzetek, amikor kevésbé jól előkészített magágyba kell vetni.
Rapid A 800S a vetőgépek zászlóshajója.
A fenti elvárásnak való megfelelést a vetőgéphez választható többféle magágykészítő egység, a vetőcsoroszlyák kialakítása és vezérlése, valamint a maglehelyezés előtti és utáni tömörítés mikéntje teremti meg. A Rapid és a Spirit vetőgépekhez 5-6 különféle magágykészítő egység választható, melyek közül a legnépszerűbbek a tárcsás kialakításúak, valamint ezek CrossBoard hidraulikus simítóval kombinált változatai. A Väderstad kínálatában ma már a vetőgéphez fejlesztett, két sorba rendezett 41 cm-es kúpos tárcsákból felépülő művelőeszköz (System Disc) mellett, elérhető a nagysikerű Carrier rövidtárcsáról átvett, 45 cm-es lapokból álló, intenzívebb talajművelést lehetővé tévő rendszer is (System Disc Aggressive).
A csoroszlyák vezérlésénél alkalmazott Rapid-elv azt jelenti, hogy egy-egy hátsó tömörítő kerék parallel rudazaton keresztül vezérli az előtte lévő egy pár vetőcsoroszlyát, biztosítva az állandó vetésmélységet még nagy menetsebesség esetén is. Innen ered a vetőgépcsalád elnevezése. A csoroszlyákat tartó kar gumibakos felfüggesztést kapott, ami közel 2 tonnányi erővel tartja a vetőegységeket a beállított vetésmélységben. Ugyanakkor a csoroszlyák kővel ütközve mintegy 10 cm-t tudnak hátrafelé kimozdulni az azokat rögzítő gumibakoláson keresztül. Ez a viszonylag merev csoroszlyafüggesztés garantálja a 70-230 kg csoroszlyanyomást, valamint teszi lehetővé, hogy a Rapid vetőgépek a legkötöttebb talajtípusokon is biztosítani tudják az akár 8 cm-es vetésmélységet is.
A talajt csak minimálisan bolygató szimpla tárcsás csoroszlya 3 fokos szöget zár be a haladási iránnyal, igen keskeny magárkot nyit, miközben a mag köré finomszerkezetű talajt hord. A Spirit vetőgépek ún. TriForce csoroszlyafüggesztése lényegesen nagyobb mértékű talajfelszín lekövetést biztosít, hiszen a háromszög keresztmetszetű gerendelyre épített gumibakolás akár 30 cm-es felfelé történő elmozdulást is lehetővé tesz. A könnyű talajba hatolással jellemezhető, offset kialakítású duplatárcsás csoroszlya használata előnyösebb laza talajokon, mert könnyebben forgásba jön, és nem húzza össze a talajt. A Spirit vetőgépek csoroszlyanyomása egy hidraulika rendszeren keresztül 40-90 kg között állítható, ami legtöbb talajtípuson tökéletes maglehelyezést biztosít.
A maglehelyezés előtti és utáni tömörítés módját és mértékét tekintve is találunk eltérést a Rapid és a Spirit vetőgépek között. A vetésmélység pontossága szempontjából fontos elv, hogy a vetőgép teljes munkaszélességében történjen előtömörítés, amit a Rapid vetőgépeken a vonórúdra helyezett, 4 vagy 6 kerékből álló Pivot tömörítő egység, valamint a 6 és 8 méteres modellek esetében a szárnyakra helyezett tömörítő keréksor alkalmazásával érhetünk el. Ez utóbbiak egyedi felfüggesztésűek és közel 100 kg súllyal terhelhetők.
A Spirit vetőgépeken a vetőcsoroszlyák előtt 82 cm átmérőjű, 40 cmm széles kerekeket találunk offset elrendezésben, amelyek egyébként a közúton történő szállításban is közreműködnek. A mellső tömörítő keréksor offset elrendezése csökkenti a talaj összehúzásának veszélyét, nem ragad meg könnyen a nedves és szármaradványos talajon, és kisebb vonóerő igénnyel is bír.
Spirit R 300S, egy igazi „hightech” vetőgép.
A Rapidokon a maglehelyezést követően a tökéletes mag-talaj kapcsolat kialakításáról nagy átmérőjű, fúvott kerekek gondoskodnak, melyek mindegyike két-két vetett sort tömörít. A kerekek offset elrendezése garantálja az eltömődés mentes működést még nedves talajon és szármaradványos felszínen is. A Spirit vetőgépeken ugyanezt a feladatot soronkénti, 38 cm-es abroncsozott kerekek látják el, melyek a vetésmélység függvényében több pozícióba állíthatók. Az üvegszál erősítésű polimerből készült könnyű kerekek ellapuló abroncsozása kiváló tömörítő és öntisztuló képeséggel jellemezhető. A kiszáradásra hajlamos, kötött talajokra a Rapid jelentette extra tömörítő hatás tűnik a legjobb választásnak, míg a Spirit hátsó tömörítő keréksora laza-középkötött talajokon is kiváló eredménnyel használható.
A nagy napi teljesítményt elsősorban a menetsebesség és a munkaszélesség határozza meg. A pontos vetés nagy vetési sebesség estén sem lehet kompromisszum kérdése, két feltétele a magadagolás módja, valamint a vetési mélység szabályozása. Ebben a tekintetben mindkét vetőgéptípus a mezőgéppiac élvonalába tartozik, hiszen akár a Rapid vetőgépek hidraulikus hajtású rendszereiről, akár a Spiritek második generációs, elektromos hajtású Fenix adagolójáról beszélünk, az 1 kg/ha magráta alkalmazása nem jelent kihívást.
A Rapid 3/400 S/C vetőgépek kategóriájuk legjobbjai hazánkban.
Minden Väderstad gabonavetőgépen lehetőségünk van a magmennyiség (kombi vetőgépen a műtrágyamennyiség is) menet közbeni állítására is, manuális vagy pedig automatikus módon. A Rapid vetőgépek a legtöbb ismert virtuális terminállal és GPS rendszerrel kompatibilisek, azaz képesek – kijuttatási térkép alapján – változó mag-, és műtrágyamennyiséggel vetni, felismerni a táblavégi fordulót, valamint automatikus félgép elzárásra (csak RDA). A Spirit vetőgépeken mindez még fejlesztés alatt áll.
Mindkét vetőgépcsalád típusai vezérelhetők E-Controlon keresztül is, ami WIFI adatátvitelt és iPad kezelőfelületet jelent. A pneumatikus Rapid vetőgépeken két évvel ezelőtt mutatkozott be a SeedEye vetésellenőrző és magszámláló rendszer, ami forradalmasítja a vetőgépek kalibrálásának és vezérlésének módját, ugyanis ezentúl elég megadni a négyzetméterre kivetni szánt magdarabszámot, a rendszer – a radar által mért haladási sebesség függvényében – automatikusan meghatározza a magadagoló fordulatszámát, azaz a kijuttatandó magmennyiséget.
A vetési mélység hidraulikus úton állítható a Rapid vetőgépeken. A pneumatikus típusokon az ún. Master & Slave rendszere gondoskodik arról, hogy a központi mester munkahengeren beállított érték a szárnyakon is maradéktalanul teljesüljön, ennek továbbfejlesztett változata az IDC, amely heterogén táblák vetése esetén képes a mélység finom utánállítására, amennyiben az megváltozik a laza, homokos foltokban.
A Väderstad két vetőgépcsaládjából összesen több mint 900 értékesített gép dolgozik már a hazai földeken, ami kellő garanciát jelent minden új partnerünk számára.