Szeptember elején tartották Ausztriában a CNH és Väderstad közös sajtótájékoztatóját, ahol rengeteg újdonságot mutattak meg a közönségnek a közeledő Agritechnicára készülődve.

A világ legerősebb traktora: Case Steiger 715 Quadtrack

Most leplezték le a legerősebb Case traktort, a Case Steiger 715 Quadtrackot, mely elképesztő, 715 lóerővel (rövid ideig 778 LE csúcsteljesítmény) bír az új 16 literes motorjának köszönhetően.

Franz Josef Silber, a Case IH marketing managere szerint felismerték az igényt, hogy az egyre csökkenő optimális művelési időablak miatt a legnagyobb gazdaságok számára is tudjanak olyan erőgépet ajánlani, mely megfelelő sebességgel képes működtetni a nagy méretű munkaeszközöket, miközben kímélik a talajt a csökkent menetszám és a nagy felfekvő felületnek köszönhetően. A megnövelt teljesítmény és az egyedülálló 16 literes motor mellé hatalmas méretű üzemanyagtartály jár: 1968 literével minimálisra akarták csökkenteni a gép állásidejét.

Case Steiger 715 Quadtrack munka közben

Case Steiger 715 Quadtrack munka közben – fotó: CNH

Az új 715-ös modell nagyobb gumihevedert is kapott, hogy megfelelően át tudja vinni az óriási, 3255 Nm nyomatékot a talajra. Ezen felül a vázszerkezet és a váltó, valamint a teljes hajtáslánc is erősebb lett. Az új zászlóshajó AFS Connecttel, kisebb szobányi méretű és kényelmű kabinnal, megnövelt fényerejű és mennyiségű munkalámpákkal nyit egy teljesen új szintet a prémium kategóriában.

Érdemes megjegyezni, hogy az új hűtőmaszk-/orrkiképzés a 715-ös modell sajátja, a 645 LE kategóriáig korábban megszokott hűtőmaszk marad a CASE IH erőgépeken.

Case Steiger 715 Quadtrack munka közben

Case Steiger 715 Quadtrack munka közben – fotó: CNH

AFS Connect – Connect Room

A St. Valentinban található gyárban megtekinthettük az egyik Connect Room-ot, mely segítségével élő adatokat kapnak a mérnökök a dolgozó gépek működési paramétereiről, így jobban megértve a gépek üzemi körülményeit, illetve hiba vagy szervizigény esetén azonnal tudnak tanácsot adni, vagy távolról beavatkozni.

Egyes esetekben előre tudják figyelmeztetni a felhasználót vagy a legközelebbi szakszervizt a rendellenes működésre, így a komolyabb károk még idő előtt elháríthatók lettek. A rendszer képes a hónap végén összesítő riportokat készíteni a gép kihasználtságáról, megfelelő használatáról, valamint óriási hozzáadott értékként a gép teljes szerviz előélete megtekinthető, így eladásakor a vevő pontos képet kap az általa vásárolni kívánt gép állapotáról.

A modern gépek rengeteg paramétert figyelnek és rögzítenek, melyet most a Connect Room és az AFS segítségével értékes információvá alakítottak a CNH mérnökei.

Connect room St. Valentinben

Connect room St. Valentinben – fotó: Szirmai Balázs

Új zászlóshajó az Optum szériában: Optum 340

Az Optum család új taggal bővült, mely rögtön a széria legerősebb tagja lett a maga 340 lóerejével. A modellt elsősorban a nagyobb gazdaságoknak és a bérvállalkozóknak szánják, az egyedülálló lóerő-súly aránya miatt: a legnagyobb típus nem nehezebb mint a 270-es vagy a 300-as modell, de jóval erősebb. Ez a plusz lóerő jól jöhet vontatáskor és egyéb TLT munkát igénylő feladatoknál.

Optum talajmunka közben

Optum talajmunka közben – fotó: CNH

A teljesítményt egy 6 hengeres 6,7 literes, EU Stage V motor biztosítja 1398 Nm-es csúcsnyomatékkal, melyet már 1400-as fordulatnál produkál a motor. Természetesen a megnövelt teljesítményhez megerősített hajtáslánc, modernebb vezérlés és erősebb TLT hajtás is jár.

A traktor szervizigénye meglepően alacsony: a kötelező olajcserék 750 munkaóránként vannak előírva. Kabinja a kategóriája leghalkabb kabinja a maga 66 dB-jével, melyet minden munkagépkezelő értékel majd egy hosszú nap után. A traktor alapesetben 5 év ingyenes AFS Connect telematika előfizetéssel érkezik, mely rengeteg hasznos információval és megspórolt szervizórával járul hozzá az új tulajdonos eredményes gazdálkodásához. A traktorokat Ausztriában a Steyr St. Valentini gyárában gyártják.

Az eddigi legerősebb Steyr traktor: Steyr Terrus 340 CVT

A Steyr márka történetének eddigi legerősebb gépével rukkoltak elő St. Valentinban: Steyr Terrus 340 CVT. A Terrus család jelenleg a 290 lóerős, 315 lóerős és a 340 lóerős modellekből áll, melyeket egy 6,7 literes erőforrás hajt meg, mely a csúcsmodellben 1398 Nm-es nyomatékot tud már 1400-as fordulatnál. Az össztömege 11,5 tonnánál indul, mely pótsúlyozással közel 17 tonnáig növelhető.

Steyr Terrus 340 tárcsázás közben

Steyr Terrus 340 tárcsázás közben – fotó: CNH

A típus 2 féle felszereltséggel kapható: Az alap Evolution felszereltségen felül található az Excellence csomag, mely több kényelmi és technológiai tartalmat takar. A traktor ezen felül fel van szerelve S-Brake System-el, mely intelligensen a lassulás mértékéhez állítja a fékerőt, elkerülve a hirtelen, lökésszerű fékezéseket.

Természetesen a Case IH-nál megtalálható távdiagnosztikai megoldásokat itt is megtalálhatjuk: S-Tech Connect és S-Fleet Plus néven kaphatunk naprakész adatokat a gépünkről. A gépen továbbfejlesztett hajtásláncot, TLT-t és vezérlő eszközöket találunk, mely impozás teljesítményt ígér a legújabb és legnagyobb Steyr esetében.


Steyr Hybrid CVT

A jól értesültek már korábban hallhattak a Steyr hibrid meghajtásáról, mely korábban csak koncepció szinten létezett, de az idén bemutatásra kerülő harmadik generációs hajtással már a gyártásérettséget demonstrálja a gyártó.

A Steyr 6175 Impuls CVT platformra épülő megoldás lényege, hogy az alap esetben 180 lóerős traktort egy kiegészítő 80 kilowattos elektromos elsőhíd hajtással szerelik fel. Az elektromos hajtás előnye, hogy képes a traktor alacsony fordulatszámon is jól szabályozhatóan működni, így alacsony fogyasztást produkálni olyan műveletek közben, mint például a műtrágyaszórás, ahol nincs szükség magas fordulatszámra.

Az elektromos vezérlésnek köszönhetően rengeteg további teljesítménynövelő funkciót tudtak előcsalni a mérnökök a gépből: Vontatás során extra teljesítmény nyerhető ki az emelkedők előtt a rendszerből, mely visszatáplálásra kerül a következő lejtmenetben.

Steyr Hibrid traktor a bemutatón

Steyr Hibrid traktor a bemutatón – fotó: CNH

A fejlett vezérlésnek köszönhetően jelentősen csökkent a fordulókör, gyorsabb és simább lett az irányváltás és az E-Torq Vectoring funkciónak köszönhetően fokozatmentesen állítható az első kerekek forgássebessége a végzett munkamenetnek megfelelően: így elérhető, hogy az első kerekek – szemben a hagyományos megoldásokkal – akár azonos sebességgel forognak elsőkerék hajtás esetében, így kisebb kopás és nagyobb üzemanyag-megtakarítás érhető el.

A hibrid funkció lehetővé teszi, hogy 75 kilowattos teljesítményű első csatlakozást létesítsünk a traktoron, így a jövőben megjelenő elektromos hajtású munkagépeket hajthatunk vele. Látható, hogy az új fejlesztés teljesen új távlatokat nyit mind hatékonyság és vezérlés, mind pedig új munkaeszközök csatlakoztatása területén.

Steyr Plus

A legendás elődje után a Steyr Plus modellcsalád is megújulva jelentkezik 5 modellel 80-tól egészen 120 lóerőig. Az erőforrás egy 3,6 literes, 4 hengeres motor, mely 506 Nm csúcsnyomaték leadására képes. A traktort 40 km/órás váltóval és 24/24-es váltóval szerelik, amely képes az "egylábas" vezetésre: fékezéskor automatikusan old a kuplung, így például a kereszteződésekben elég csak a fékre lépni a kezelőnek. A kabin nagyon sok elemet megörökölt a nagyobb testvéreitől, így aki egy kisebb kompaktabb traktorra vágyik, modern, jól felszerelt belsővel, az ebben a típusban találja meg a számításait.

Steyr Plus - az új széria

Steyr Plus - az új széria – fotó: CNH

Autonóm traktor

Nagy meglepetés érte a közönséget a sajtótájékoztatón, mikor a bemutató helyszínén található betonúton egyszer csak megjelent egy vezető nélküli Case IH Magnum 340, amely nem sokkal később a szomszédos táblában önállóan végzett a következő pár órában talajmunkát.

A fejlesztés a CNH által felvásárolt Raven Industries-al közösen történt: Egy gyári Magnumot felszereltek a Raven által fejlesztett autonóm rendszerrel, amely többrétegű biztonsági megoldásokat tartalmaz a biztonságos üzemeltetéshez. A gyártó ezzel prezentálta, hogy már létezik gyártásra érett technológia a szántóföldön önállóan dolgozni képes erőgépekre, már csak a szabályozásoknak és a törvényalkotóknak kell felzárkózni a mérnökökhöz.

Case IH Magnum 340 autonóm munkavégzés közben

Case IH Magnum 340 autonóm munkavégzés közben – fotó: Szirmai Balázs

Farmlift teleszkópos rakodó

A hét modellből álló Farmlift teleszkópos rakodók is jelentős technikai és design újításokat kaptak, melyeknek a teljes debütálása a hamarosan megrendezésre kerülő Agritechnica 2023 kiállításon kerül sorra.

Mostantól az összes típus az új 6F/3R PowerDrive powershift lesz szerelve, illetve újfajta motorháztető kialakítást kaptak, így növelve a kilátást a kabinból, valamint a manőverezőképességet. A korábbi 140 liter/ perc-es hidraulika szivattyú helyett a 636-os és a 742-es modellen már elérhető az új nagyteljesítményű 160 liter/perces szivattyú, mely a gyártó szerint 25 százalékkal megnöveli a rakodási sebességet.

A kezelőszervek is jelentős mértékben fejlődtek, hiszen most már ebben a típusban is megtalálható az üléssel együtt mozgó kartámasz, mely új ergonomikus funkciókiosztást kapott. A gép nagyméretű monitorral és alapesetben AFS connect kapcsolatra képes kivitelben készül, melyhez egy éves licensz jár alapértelmezetten. Fejlett elektrohidraulikus vezérlésnek köszönhetően előre programozható gém helyzetek állíthatóak be meggyorsítva a precíz munkavégzést.

Farmlift rakodó munkavégzés közben

Farmlift rakodó munkavégzés közben – fotó: CNH

Megújult erőátvitel a Vestrum családban

Mostantól elérhető a Vestrum család mind a négy tagjánál (100-130 lóerő) az ActiveDrive 8 powershift váltó az eddigi CVT váltó helyett, így kínálva a vásárlóknak nagyobb választási lehetőséget a megfelelő felhasználási módhoz illeszkedően.

Korábban ez a váltó típus csak a nagyobb Maxum családban volt megtalálható, de ezzel a lépéssel azoknak kedveznek, akik nem tudják kihasználni a fokozatmentes CVT váltó előnyeit ebben a kategóriában és egy olcsóbb megoldást keresnek.

A powershift váltó egy hagyományos duplakuplungos váltó, mely három tartományt kínál a gazdáknak, minden kategóriában 8 sebesség-fokozattal. Az ActiveDrive 8 váltóval szerelt Vestrumok két fajta specifikációba kaphatóak: A "Selection" csomag szerényebb, míg az "Advanced" csomag sokkal komolyabb, több technikai újdonságot tartalmazó felszereltséget takar. A Vestrum traktorok a 4,5 literes négyhengeres, EU Stage V motorral vannak szerelve.

Case Vestrum traktor bevetésen

Case Vestrum traktor bevetésen – fotó: CNH