Az első hírek még augusztusban érkeztek az új, tisztán elektromos meghajtással is működő PONSSE 15 tonnás EV1 rönkkihordó gépről, amely bizony elég sok negatív kritikát kapott akkor. „Hol találsz töltőpontokat az erdőben", "mi értelme van, ha dízelgenerátor kell az újratöltéshez", és hasonló kommentek érkeztek.
Világelső, hibrid üzemű forwarder a PONSSE-től – fotó: www.ponsse.com
Úttörő kezdeményezés
A bemutatott gép alapjában szériagyártású, és a PONSSE-kínálat Buffalo-szériájára épült. A projektben azonban kiemelt szerep jutott az Epec Oy finn technológiai vállalatnak, amely 100%-ban a PONSSE tulajdonában van. Az Epec beágyazott vezérlőrendszerekre, járműszámítógépekre és információs rendszerekre specializálódott olyan mobil gépekhez, amelyeket durva terepen és kihívást jelentő körülmények között használnak.
A vállalatot 1978-ban alapították, sokrétű tapasztalattal rendelkeznek a különböző ágazatok vezető nemzetközi OEM-jeivel, és hosszú távú együttműködést folytatnak velük. A vállalat erőssége az innovatív és megbízható termékek és szolgáltatások, a legújabb technológiák ismerete, a széles körű projektmenedzsment és a különböző típusú alkalmazásokból és működési környezetekből származó szerviztapasztalat kombinációja.
Műszaki részletek
Az új PONSSE EV1 az Epec Flow-val, az Epec elektromobilitási rendszermegoldásával rendelkezik. Ennek alapja az Epec Flow áramelosztó egység (PDU), amelyhez elektromos motorok, akkumulátorok és különböző eszközök csatlakoztathatók. A PDU integrált biztonsági megoldásai lehetővé teszik a gépek hatékony gyártását és karbantartását, valamint a kívánt körülmények között történő üzemeltetését.
Az Epec Flow hibrid vezérlőegység (HCU) vezérli az elektromos hajtásláncot, és szimulációk segítségével kifejlesztett szoftvert tartalmaz, amely lehetővé teszi az optimális energiafogyasztást, termelékenységet és használhatóságot.
A gép prototípusa már egy ideje sikeres erdei kísérleteket folytat, és háromévnyi fejlesztésbe telt, hogy idáig eljusson a projekt. A 15 tonnás forwarder a PONSSE által gyártott legnépszerűbb gépméret, és tökéletes kiindulópont az első elektromotoros hajtású erdészeti géphez.
Ez az EV1 egy kisebb, 150 kW (204 LE) teljesítményű Mercedes dízelmotorral rendelkezik, míg a PONSSE Buffalo forwarderek 210 kW-os (286 LE) teljesítményűek. A dízelmotornak itt úgynevezett hatótávnövelő – pontosabban üzemóra-növelő – szerepe van, és csak a gép üzemidejének körülbelül 50%-ában működik.
fotó: www.ponsse.com
A motorhoz egy 100 kW-os generátor és inverter kapcsolódik, amely a hátsó vázba épített 31,5 kW/órás akkumulátor töltésére szolgál. Az akkumulátor két különálló invertert és motort lát el energiával, amelyek az első és a hátsó NAF-forgóvázak meghajtását biztosítják, a motor és a kerekek között nincs mechanikus kapcsolat.
A forwarder a talajviszonyoktól függően 30-45 percig működik csak az akkumulátorral. Amikor az akkumulátor töltöttsége 40%-ra csökken, a dízelmotor automatikusan beindul, és 80%-ra tölti fel az akkut, majd kikapcsol. A feltöltéshez körülbelül 15-20 perc üzemidőre van szükség. A dízelmotoron kívül az EV1-en van egy töltőcsatlakozó is külső áramforráshoz, vagyis „plug in hibrid". Az EV1-ben extrém meleg és hideg környezetben tesztelték az akkumulátor hatékonyságát, és mind a PONSSE, mind az Epec elégedett az eredményekkel.
Első tapasztalatok
A tesztelés során az EV1-et kipróbáló gépkezelők megjegyezték, hogy a daru mennyire érzékeny és precíz. A hidraulikát egy elektromos motor hajtja, amely számos olyan alkatrészt nélkülöz, amelyet egy mechanikus rendszer igényel. A kevesebb mozgó alkatrész növeli a megbízhatóságot, és kevesebb karbantartást igényel.
Az EV1 prototípus 20%-os üzemanyag-megtakarítást ért el az azonos méretű dízelmotoros kihordó gépekhez képest, de az elektromos motorok jelentős teljesítménynövekedést biztosítanak, lényegesen nagyobb hatékonysággal.
Ez csak a kezdete a PONSSE villamosítással kapcsolatos útjának, és túl kell lépni a prototípusban használt üzemóra-növelő dízelmotoron. A vállalatok más tisztább alternatív energiaforrásokat is vizsgálnak, mint például a hidrogén, fenntartható üzemanyagok és az üzemanyagcellák, az energia előállításához.
Az EV1-be kifejlesztett és beépített szoftver és technológia jelenti az áttörést. Ez új mércét állított fel az erdészetigép-gyártók számára, és a PONSSE mindent megtesz a tisztább jövő érdekében. Elkötelezett a fenntartható erdőgazdálkodás mellett, és arra törekszik, hogy működése és megoldásai szén-dioxid-semlegesek legyenek. A finn gépgyártó 100%-ban elkötelezett a "méretre vágott fakitermelési műveletek" mellett.
Szempontok és tervek
A középkategóriás forwarder volt a tökéletes kiindulópont annak tesztelésére, hogy a technológia működhet-e, és a jövőben meg fogják vizsgálni, hogyan lehet beépíteni a technológiát más CTL-berendezéseikbe. Vannak olyan tényezők, amelyeken még dolgoznak, mert ez a forwarder egy kicsit nehezebb, mint egy hagyományos Buffalo, ezért a PONSSE keresi a súlycsökkentés lehetőségeit.
Az új technikájú gép eladási árát jelenleg nehéz megbecsülni, de a tulajdonlási költség nagy szerepet fog játszani az ügyfelek végső költségének becslésében.
A PONSSE DNS-ének nagy része mindig is a radikális innováció volt, a Scorpion fakitermelő gép is ezt bizonyítja. A vállalat hosszú távra tervez, folyamatos fejlesztési programmal, további prototípusokat fognak építeni, és további tesztelésre küldik ki ezeket az erdőkbe világszerte. A fakitermelő gép is a fejlesztési szakaszban van, de sok más elektromos alkatrészével technikailag sokkal összetettebb.
Az Epec és a PONSSE remek munkakapcsolatot ápol egymással.
A projekt tökéletes szoftverének kifejlesztése volt a legnagyobb kihívás, mert az EV1 forwarder sokkal összetettebb más munkagépekhez képest. Ez egy kiindulópont a cégek számára, hogy tanuljanak és haladjanak előre a szén-dioxid-semlegességre irányuló célok felé. Az Epecnek, bár a PONSSE tulajdonában van, több mint 200 OEM-ügyfele van globálisan.
A távoli erdei helyszíneken lévő berendezések villamosítása az iparág előtt álló legnagyobb kihívás volt, de ez egy óriási lépés a megfelelő irányba.
Forrás: www.forestmachinemagazine.com