Japán mindig is élen járt és jár a különleges technikák terén, mint amilyenek a mostani egyedi, átépített gépek is. Nem agrárcélúak ugyan, de még nem is igazán építőipari technika, ellenben annyira különlegesnek találtuk, hogy megosztjuk olvasóinkkal.

Egyedi a javából

A Komatsu távvezérlésű, kétéltű, D155W típusú buldózerei, amelyeket már 23 éve nem gyártanak, de még mindig üzemelnek Japánban, segítik a természeti katasztrófák által elpusztított területek megtisztítását és újjáépítését olyan területeken is, ahová a hagyományos buldózerek nem képesek eljutni.

A Komatsu D155W-ből mindössze 36 darabot gyártottak 1971 és 1993 között, és ezekből mindössze 5 maradt meg. Ezeket a 2011-es nagy kelet-japán földrengés és szökőár utáni újjáépítéshez a japán Asunaro Aoki Construction cég építette át speciális munkálatokhoz.

Asunaro Aoki 1970-ben végezte el az első építési projektet a kétéltű buldózerrel egy folyócsatorna kotrására. A vállalat azóta több mint 1200 építési projektet hajtott végre Japánban a kétéltű buldózerekkel. A Komatsuval együttműködve olyan elektromos, víz alatti robotokat fejlesztett ki, amelyek akár 48 méter mélyen is képesek dolgozni – sokkal mélyebben, mint a D155W hétméteres maximális munkamélysége. (A víz alatti építőrobotokat az „Osaka Expo 2025" kiállításon fogják bemutatni.)

Az alábbi videóban a cunami által megrongált Iwate-i kikötő felújítása látható:

Kétéltű buldózer

Az Asunaro Aoki cég tulajdonában lévő 5 darab Komatsu kétéltű buldózer motorjai egy vízhatlan rekeszben vannak. A harckocsikon is víz alatti átkeléshez alkalmazott, osztott, magas kéményen szívja be a levegőt a motor, és távozik a kipufogógáz. Ezeket a gépeket sekély vizekben vagy veszélyes partok mentén végzett földmunkákhoz tervezték. A katasztrófák utáni helyreállítási munkák mellett olyan projekteket hajtottak végre velük, mint a folyami csatornák kotrása, tengeri hullámtörők és mesterséges zátonyok építése.


A 2011-es földrengés és szökőár után az Asunaro Aoki teljes mértékben felújította mind az öt munkagépet a sérült hidak és kikötők helyreállítására irányuló projektekhez. A dózerek egyik nagy előnye, hogy megakadályozzák, hogy a hullámok hatására a homok vagy üledék kiszivárogjon a kövek közül, rontva a kotrás hatásfokát. Ahogy a kétéltű buldózerek tolják és egyidejűleg tömörítik a homokot a helyreállítandó területeken, egyúttal a réseket, hasadékokat is elfedik, egyengetve a talajt. Továbbá nincs szükség ideiglenes utakra vagy mólókra a normál munkagépek számára, ami jelentős idő- és költségmegtakarítást is eredményez. Mivel rádió-távirányításúak, a kezelők biztonságban maradhatnak.

Meg kell említeni, hogy a gépek extrém igénybevételnek vannak kitéve. Nyaraláskor, ha vízbe megyünk, mennyivel nehezebben haladunk már derékig vagy mellkasig érő vízben. Ugyanez igaz a víz alatti dózerokra is, ráadásul még az iszapos üledéket, homokot vagy víz alatti köveket is meg kell mozgatni! A ránézésre 2-3 köbméter közötti speciális rakodókanálban lévő, vízzel teli üledék súlya is valahol 3-5 tonna között lehet. Érdemes megfigyelni az eredeti tolólapból áttervezett, alsó ürítésű homlokrakodó-szerű kanalat is.

A víz alatti építkezés jövője

A Komatsu és az Asunaro Aoki az öreg, elnyűhetetlen D155W-s gépeken szerzett sok-sok tapasztalatot felhasználja a jövő víz alatti építőipari berendezéseinek fejlesztéséhez, valamint a Komatsu közeljövőbeni munkagépeihez, már a mesterséges intelligencia bevonásával.

A Komatsu és az Asunaro Aoki megjegyzi, hogy az elmúlt években (sajnos) egyre nagyobb igény mutatkozott a természeti katasztrófákat követő víz alatti építkezésekre. Másrészről nemcsak a mezőgazdaságot, de az építőipart is erőteljesen érinti az elöregedő és szakképzett munkaerő hiánya.

Forrás: www.equipmentworld.com

Indexkép: Youtube-videó