A fejlesztések 2017-ben új fordulatot vettek, amikor a kompakt, csúszó kormányzású rakodógépeknél elkezdődtek az autonóm, azaz önálló, teljes körű munkafolyamatokra történő kísérletek. Idén már valós fejlesztési projektté lépett elő mindkét gyártónál az elképzelés, de nézzük a részleteket.
Több mint 30 év távlatában
A bányászat és alagútépítés ma sem veszélytelen munka, nem véletlen, hogy elsőként ezen a területen próbálkoztak a szakemberek távirányítású munkagépek alkalmazásával, amit még ember működtetett és működtet, egy irodakonténerből, teljesen hasonlóan egy szimulátorhoz. Csak itt valós munkavégzés is történik.
Ma már egyre többet hallunk a traktoros nélküli traktorokról, bár a munkák nagy része már automatizálható is, azért még jellemzően a fülkékben ülünk és felügyelünk. Még ki kell mennünk a földekre, mert jelen törvények nem engedik, hogy a traktort eszközökkel együtt kiküldjük tabletről dolgozni, bár a technika ma már adott! Igaz, még van mit finomhangolni a rendszereken.
A Caterpillar, Komatsu és a VCE (Volvo) már kísérletezik autonóm bányadömperekkel, amelyek elzárt munkaterületeken közlekednek. Ellenben a Doosan-Bobcat páros a kisméretű rakodógépekre koncentrált, a Bobcat piacmeghatározó az agrárcélú rakodógépeknél is, de ami beválik kicsiben, minden bizonnyal átkerül majd a nagy Doosan építőipari gépekre is.
A Doosan-Bobcat észak-amerikai részlege partnerségre lépett a Szilikon-völgyben lévő SafeAI céggel az automatizáció, önműködő funkciók integrálása kapcsán. Az első szakaszban egyelőre még egyszerűbb talajmunkákat, tereprendezést tudnak a gépek elvégezni, ami elég közel van az ömlesztett termények vagy istállótrágya rakodásához. Tudjuk, ezek viszonylag egyszerű munkák a kocka- vagy körbálák egymásra rakodásához vagy raklapos áruk (pl.: táp, takarmány, műtrágya) betárolásához képest.
Előbb-utóbb már nemcsak a traktor, de akár a rakodógép is önállóan végezheti a munkát
Továbbá egy gazdasági udvarban vagy kint a földeken vannak emberek és más gépek is, ezért a biztonsági szintet a lehető legmagasabbra kell növelni, mint egy városban haladó személyautóét. Természetesen itt is a GPS és Lidar kettőse adja a fő irányt, valamint a CPU (Central Process Unit - fedélzeti adatfeldolgozás), a gép körüli események érzékelése és ennek függvényében a szükséges beavatkozás. De az úgynevezett GPU (grafikai adatfeldolgozás) szintén szerephez jutott, ami bizonyos tárgyak felismerésében nyújthat segítséget.
Forrás: www.forconstructionpros.com