Több kutatás bebizonyította már, hogy a természet nyugtató hatással bír az emberi szervezetre. Más kérdés, hogy vajon mennyire elég az illúzió, hogy egy erdőben vagy egy tengerparton vagyunk. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) olyan virtuális valóságban létrehozott rekreációs kertet fejlesztettek ki, ami megnyugtatja az embert. A Code and Soda Kft. szoftverfejlesztői támogatással megvalósult projekt első eredményei alapján a cél megvalósult. A Zenctuary (VR-kertet) ötven önkéntes tesztelte, akik között ADHD-s betegek is voltak.
Mi lett az eredmény?
A vizsgálatokból kiderült, hogy az ADHD-sokból és a neurotipikusokból álló kontrollcsoport tagjai nyugodtabban érezték magukat, miután tíz percig Zenctuaryben voltak. Ezt egyfajta szorongásleltárral mérték fel, majd interjút készítettek, hogy megtudják, milyen irányba érdemes elvinni a fejlesztést - írta meg a Qubit.
Az Immerzió és Interakció Hub vezetője, Bakk Ágnes Karolina szerint az eredmények rávilágítottak arra, hogy a virtuális valóságot számos területen, így stressz és szorongás enyhítésére is alkalmazhatunk. Ahhoz azonban, hogy még több információjuk legyen, további tesztekre lesz szükség, amiket várhatóan a jövő év tavaszi időszakában végeznek majd el.
Az első vizsgálatok eredményei azonban mindenképpen pozitívak, hiszen a kert az ADHD-ban szenvedő betegeket is le tudja kötni, így bizakodnak a folytatásban. A következő tesztekben szeretnének generalizált szorongásban szenvedőket is megvizsgálni, hiszen a virtuális kertet nem feltétlenül az ADHD-s felnőttek igényeire tervezték.
Mire képes a Zenctuary?
A vizsgálatban résztvevők összesen tíz percet voltak a virtuális kertben, ebben az időben azonban nem beszélhettek, kizárólag a környezetre és az ottani feladatokra figyelhettek. A kertben nincsenek kötelező feladatok, csupán interakcióba lehet lépni az egyes dolgokkal, de az sem kötelező.
A Zenctuary nem egy videójáték, nem intenzív, viszont nem is unalmas, hiszen elegendő dolog történik benne ahhoz, hogy fenntartsa az érdeklődést. Itt nem kell teljesíteni, csupán figyelni, hogy mi történik például a virágokkal, ha meglocsoljuk őket. A pálya létrehozását alapos tervezés előzte meg, bőven akadnak benne ingerek, de látszik, hogy azt is jól átgondolták, hogy mi legyen rajta.
A virtuális kert világa - fotó: Qubit
A kutatás folytatásához a kutatók újabb partnereket keresnek, hiszen az erőforrásigény megnövekedett. A hangsúly egyelőre az egyszerűségen van, hogy minél több emberhez eljuthasson a kert és bár nem helyettesítheti a természetben töltött időt, de talán részben pótolhatja azt, ha valakinek gondot okoz nyugodt környezetet találni.