Az értékesítési és marketing csatornák átalakultak
A legnagyobb változás az értékesítési csatornák prioritásában történt. A fókusz a széleskörű, sok esetben HORECA központú disztribúcióról, a multik polcaira történő bekerülésre és az ott történő bennmaradásra, továbbá az online jelenlétre helyeződött át. Mivel a kereskedelmi üzletek a legszigorúbb szabályozások alatt is nyitva maradhatnak, így kiszámítható, forgalomnövelő eszközt jelentenek a borászatok számára. A polcokra történő bekerülésért folytatott verseny azonban jelentősen felerősödött.
Azon borászatok, akiknek már korábban volt kiépített online értékesítése, rögtön a pandémia elején érzékelték a digitális csatornák exponenciális erősödését. Akik időben reagáltak és átcsoportosították a marketing költségvetést, valamint stabil online disztribúciós partnerekkel rendelkeztek (Pl. Bortársaság), akár kétszámjegyű forgalomnövekedést is elérhettek.
Akik időben reagáltak, akár kétszámjegyű forgalomnövekedést is elérhettek – fotó: MTI/Balázs Attila
“Kiestek a legnépszerűbb fesztiválok, a Gourmet és a Budai Borfesztivál, cserébe ráerősítettünk a digitális kommunikációra. A csodával határos eredményben kulcsszerepe van a Bortársasággal kötött hosszútávú szövetségnek. Profin és kellő gyorsasággal reagáltak az átalakuló piaci viszonyokra. Hogy támogassuk az eladásokat, az eddiginél is jobban odafigyeltünk a termelés oldalon a folyamatok időzítésére” – közölte a Cégcsoporttal a Kreinbacher Birtok.
“Webshopunk már régóta üzemel. 2019-ben kezdtünk el foglalkozni az online marketinggel, pont fél évvel a COVID előtt. Amikor megjelent a vírus elképesztően nagyot húzott a webshop, megtízszerezve a csatorna addigi forgalmát” – mondta Feind Zoltán, a Feind Pincészet tulajdonosa. A Bock Pince hozzátette: “Egyre több a webshopból származó rendelés és beköszöntött a digitális világ a borászatokba is. Sok helyen tartanak például már online borkóstolót is.”
A csatornák hatékonyságának fluktuációja is megfigyelhető. Míg tavasszal, ősszel és télen az online, valamint a multinacionális partnerek vitték előre a borászatokat, addig nyáron – kifejezetten a Balaton vonzáskörzetében – a HORECA ideiglenes talpraállása jelentette a fő bevételi forrást.
A belföldi turizmus növekedése a népszerű borvidékeken is megjelent – fotó: MTI/H. Szabó Sándor
A balatoni nyár
A külföldi utazások hiányában a legtöbben a Balaton mellett töltötték a nyarat és szabadságukat. Ez pedig évtizedek óta nem látott „balatoni boom”-ot hozott magával. „Ami kiesés megfigyelhető volt az első hullámban, az a nyári szezonban teljes egészében visszajött. A home office adta lehetőség révén sokan leköltöztek a Balatonra, így balatonfőkajári vinotékánk is kiemelkedő évet zárhatott” – emelte ki Feind Zoltán.
Ha nem is olyan mértékben, mint a Balatonnál, de a belföldi turizmus növekedése a népszerű borvidékeken is megjelent. A Kreinbacher Birtok közölte: „A belföldi turizmus nyári élénkülését mi is erősen megéreztük, a szállóvendégekkel teltházas volt a nyár és főként hétvégente, egyre több lett az asztalfoglalás és á la carte vendég is.”
Erősödő pezsgőfogyasztási trend
A pezsgőfogyasztás a fiatalabbak körében is egyre divatosabbá és általánosabbá válik, így mindenképpen érdemes figyelemmel követni a pezsgőpiac alakulását az elkövetkezendő években. „Évek óta csökken a vörösbor forgalma, a pezsgőfogyasztás pedig egyre felkapottabb lett” – ismertette Feind Zoltán.
Érdemes figyelemmel követni a pezsgőpiac alakulását – fotó: Pixabay
A Kreinbacher Birtok szerint „a rendezvények és közös élmények helyett most az otthoni fogyasztásra tevődik a hangsúly. A champagne-okért rajongó, erős vásárlóerejű körök pedig kevesebbet utazhattak és sokaknak hiányoznak a gasztronómiai élmények is, de részben pont ezért keresték a különlegességeket”.
A folyamatos fejlesztés a növekedés és a válságok átvészelésének kulcsa
A megkérdezett borászatok, pincészetek hozzáértésük, szaktudásuk és a kiváló csapat mellett a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetik sikereiket. Általánosságban elmondható róluk, hogy még az ilyen kihívásokkal teli időszakokban is a jövőben rejlő lehetőségeken gondolkoznak. „Előrefelé menekülünk. A jövőre és a COVID utáni időszakra tervezünk” – mondta Bodri István, a Bodri Pincészet tulajdonosa.
„A minőségnövelés mellett a folyamatos fejlesztések a piaci siker miatt is szükségesek. A kereslet nő és ennek kiszolgálásához a tradicionális pezsgőkészítés munkafázisait (lerázás, degorzsálás és likőrözés) fontos gondosan megterveznünk, időzítenünk. Amikor erősebb hónapokra számítunk, minimum 2-3 hónapra előre kell gondolkodnunk, hogy a pezsgő és az expedíciós likőr megfelelően integrálódjon és a legjobb formában kerüljön ki a palack a pincéből. 2020 év végén így minden adott volt, hogy ki tudjuk szolgálni a vevői igényeket” – közölte a Kreinbacher Birtok.