A szerdán elfogadott állásfoglalás javaslatokat fogalmaz meg a közlekedésből, mezőgazdaságból és energiaszektorból származó légszennyezés megfékezésére.
Az Európai Bizottságnak az Egészségügyi Világszervezet többek között részecskékre, kéndioxidra és ózonra vonatkozó határértékei alapján kellene frissítenie a környezeti levegő minőségéről szóló irányelvet. A Bizottságnak azokat az ellenőrzéseket is fokoznia kellene, amelyek során felmérik: a tagállamok betartják-e a dízelkibocsátás-mérési tesztekre vonatkozó uniós szabályokat.
Az Európai Bizottság hat tagállammal szemben indított keresetet a légszennyezés visszaszorításának elmulasztása miatt az Európai Bíróságon – fotó: Shutterstock
Dízelbotrány
A közlekedésből származó légszennyezés különösen a gyerekek kognitív fejlődésére és teljesítményére gyakorolt negatív hatását egyre több tudományos kutatás bizonyítja. A képviselők aggodalmukat fejezik ki emiatt, és a „szennyező fizet” elv érvényesítéseképpen a járművek környezetvédelmi teljesítménye alapján megszabott elektronikusútdíj-fizetés bevezetését javasolják.
A képviselők felszólítják az Uniót, hogy a fogyasztók védelmében dolgozzon ki kollektív jogorvoslati eljárást egy jövőbeli károsanyag-kibocsátási botrány esetére. Az autógyártóknak pedig el kellene végezni a szabályoknak nem megfelelő dízeljárműveik kötelező utólagos átalakítását. Az átalakítás költségét a gyártónak kell állnia.
A Parlament az uniós járműpark NOx-kibocsátásának további mérséklését és az autók elvi és gyakorlati kibocsátási értékei közti különbség csökkentését kéri a Bizottságtól 2021-ig. A Bizottságnak az autók nem kipufogóból (hanem például gumiabroncsokból vagy elhasznált fékbetétekből) származó kibocsátására és a mezőgazdasági metánkibocsátásra vonatkozó határértékek bevezetését is fontolóra kellene vennie. Ez utóbbi a talajközeli ózon fontos kiinduló vegyülete.
Mezőgazdaság és energia
A képviselők szerint
a jövőbeli mezőgazdasági támogatásokat össze kell kapcsolni a légszennyezés mértékével.
Jelenleg az ammónia, a dinitrogén-oxid és a metán túlzott kibocsátásáért az élelmezési és gazdálkodási rendszereink a felelősek, fogalmaznak a képviselők. Az ammóniakibocsátás 94 és a metánkibocsátás 40 százaléka származik mezőgazdasági tevékenységekből.
A képviselők üdvözlik, hogy már legalább tíz tagállam elkötelezte magát a szén mint energiaforrás kivezetése mellett, és felszólítják a többi tagállamot, hogy 2030-ig ők is tegyenek így.
A jövőbeli mezőgazdasági támogatásokat össze kell kapcsolni a légszennyezés mértékével – fotó: Shutterstock
Háttér
A rossz levegőminőség rendkívüli módon befolyásolja az egészséget, és annak a terhes nők, a gyermekek és az idősek különösen ki vannak téve. A városokban élő európai polgárok 90 százaléka olyan mértékű légszennyezésnek van kitéve, amelyet az emberi egészségre károsnak tartanak.
A képviselők emlékeztetnek, hogy a jogszabályban előírt uniós kibocsátási határértékek még mindig a WHO által javasolt értékek felett vannak, és az Európai Környezetvédelmi Ügynökség becslése szerint az EU-ban évente több mint 400 000, a légszennyezésnek tulajdonítható korai haláleset történik.
A képviselők megjegyzik, hogy 2018 májusában az Európai Bizottság hat tagállammal szemben indított keresetet a légszennyezés visszaszorításának elmulasztása miatt az Európai Bíróságon. Levegőminőségi határértékek túllépéséért összesen 29 kötelezettségszegési eljárás van folyamatban húsz tagállammal szemben, és a tagállamok kb. kétharmada nem tartja be a PM10-re és NO2-re vonatkozóan megállapított határértékeket. Egyötödük túllépi a PM2,5-re vonatkozóan megállapított határértéket.