Japán kutatók mikroműanyagot találtak a felhőben, ami hatalmas kockázatot jelent az emberiségre és a bolygóra nézve. Kiderült továbbá, hogy már a születésünk előtt találkozunk mikroműanyagokkal, hiszen a tudósok már a méhlepényben is felfedezték az apró részecskéket.

Polimer és gumi

Nemrég Japán legnagyobb hegyét vizsgálták meg a tudósok. A Fudzsi-hegyet és a Oyama-hegyet körülvevő vízben többféle polimert és gumit találtak. Az Environmental Chemical Letter folyóiratban tették közzé a tanulmányt, amiből kiderült, hogy a műanyagszennyezés már a Föld legtöbb ökoszisztémájába beszivárgott - írta meg az Economix.

A bolytó legtávolabbi pontjain a további kutatásoknál műanyagdarabokat találtak, de kiderült, hogy a műanyag még az emberi test legintimebb részein, a vérben, a tüdőben, valamint a méhlepényben is jelen van. Ez pedig azt jelenti, hogy a szervezetünk már akkor találkozunk a műanyaggal és szennyeződésekkel, amikor még meg sem születtünk.

A kutatók úgy tudják, hogy korábban még nem készült ilyen tanulmány, így ez az első olyan, ami a levegőben szálló mikroműanyagokat mutatja ki a felhővízben a szabad troposzférában, valamint a légköri határrétegben.

A hegy csúcsáról gyűjtöttek adatokat

A felhővizet két japán hegy csúcsáról gyűjtötték be 1300 és 3776 méter közötti magasságról. Ezt követően egy fejlett képalkotó technika használatával mutatták ki, hogy a felhők literenként 14 műanyagdarabot tartalmaztak, amelyek mérete 7 és 95 mikrométer között változott. Ez valamivel vastagabb, mint egy emberi hajszál átlagos szélessége, ami 80 mikrométer.

A műanyag már az égben is megvetette a lábát - fotó: pexels.com

A polimerek nagy mennyisége az egyes mintákban azt mutatja, hogy a víz és a felhőjég kondenzációs magjaként működhettek. Az apró részecskéken a légkörben a vízgőz kondenzálódik, ez kell ahhoz, hogy a felhők kialakulhassanak. A kutatók végül elmondták azt is, hogy a magaslégköri mikronműanyagok befolyásolhatják a felhőképződést, ami már rövid távon is módosíthatja az éghajlatot.