Az utóbbi években erőteljes tőkekoncentráció jellemezte a növényvédőszer-fejlesztés és -gyártás területét, mely a külső szemlélő számára cégfelvásárlásokban, fúziókban jelent meg. A folyamat egyik állomása volt az UPL és az még nem ért véget, hiszen januárban a termelők egy jelentős csoportja, a sajtó és sokan mások meghívót kaptak az UPL kereskedelmi, szakmai rendezvényére. A megjelenteket az UPL Hungary Kft. ügyvezetője, Piyush Kumar köszöntötte.

UPL

Piyush Kumar köszönti a megjelenteket.

Elmondása szerint 2018 második felében kezdődtek azok a tárgyalások, amelyek 2019-ben az Arysta Magyarország felvásárlásához és az UPL Hungary Kft. megaéapításához vezettek. 2019-ben az új cég kialakította működésének kereteit, személyzetét nagy részben a korábbi Arysta szakemberei alkotják.

Az előadó elmondta, hogy nemrég érkezett Magyarországra, és máris félig magyarnak érzi magát. A két elődcégről megállapította, hogy az Arysta kiváló piaci részesedéssel vett részt a magyarországi növényvédőszer-kereskedésben, míg a UPL óriási gyártókapacitásokkal rendelkezik, tehát egymást kölcsönösen kiegészítik, s minden remény szerint egyfajta szinergizmusban egymást erősítik.

A napirend egyik pontja a cég bemutatása volt, rövid visszatekintéssel a kezdetekre. Az első gyárukat 1969-ben alapították Indiában. Ez azt is jelenti, hogy a közelmúltban ünnepelték 50 éves fennállásukat, sikereiket. Családi vállalkozásként indultak, s meghatározó jellemzőként ezt a tulajdonosi viszonyokban mind a mai napig megőrizték.

Kezdetben foszforgyártással foglalkoztak, de néhány év múlva, már 1976-ban elindult a növényvédőszer-gyártás. A következő években, évtizedekben a termelés növekedésével s a felvásárlásokkal megjelentek Japánban, az amerikai kontinensen, Európában és 2019-ben Magyarországon is.

Növekedésük dinamikáját és gazdasági erejüket mutatja, hogy a 2018-as gazdasági év végén az 5. helyet birtokolták a növényvédőszer-gyártók rangsorában – a Bayer, Syngenta, BASF és a Corteva után. Ezt már Richard Matei, a cég regionális marketingvezetője mondta el. Globális jelleggel minden főbb növény védelméhez tudnak készítményeket ajánlani, ehhez kb. 13 000 engedélyokirattal rendelkeznek, s saját gyártókapacitásukkal és kooperációban is folytatnak termelést.

A vállalkozás rendelkezik 14 hatóanyag-előállító üzemmel, a kiszerelt termékeket 27 üzemben gyártják, s ezeket már a felhasználók közelébe telepítették. A nyitás jegyében 7 vetőmagüzemük egészíti ki kapacitásaikat.

Minden rendezvényen szóba kerül a fenntarthatóság, s itt sem kerülték meg, elmondásuk szerint 2020 végére 30%-kal tervezik csökkenteni a környezeti lábnyomukat. Ehhez szorosan kapcsolódik a biológiai megoldások fejlesztése. Megítélésük szerint

a közeljövő legdinamikusabban fejlődő védekezési megoldása lesz a biológiai készítmények alkalmazása,

s erre az UPL is komoly fejlesztési munkával készül. Már most is szép számú termékkel dicsekedhet a cég, melyeket a biológiai védekezésben vagy az ökotermesztésben lehet alkalmazni.

A regionális marketingvezető a következő pontokban foglalta össze a cég jövőképét:

• Már megszerezték helyüket a leggyorsabban növekvő cégek csoportjában, s céljuk ezt a dinamikát megőrizni,
• globálisan elérni és megtartani egy erős pozíciót a piacok és termékkategóriák széles körében,
• működésük vezérlőelve az ügyfélközpontúság, koncentrálva az élelmiszerláncra és az innovációra, hogy a termelőket és ügyfeleket a legteljesebben kiszolgálják,
• az előbbi ponthoz jó alapot biztosít a ProNutiva megoldás, melyet a kultúrák legszélesebb körében kívánnak elterjeszteni.

Véglesi János kereskedelmi vezető elsősorban a hamarosan induló növényvédelmi szezonra fókuszált. A cég kereskedelmi ajánlatait, csomagjait, akcióit ismertette.

Nádudvari Éva, az UPL Hungary marketingvezetője az új cég új szemléletét s annak konkrét megnyilvánulását, a termelésbe bevihető ProNutiva megoldást mutatta be. Összefoglalva,

olyan új és komplex technológiáról van szó, amely ötvözi a hagyományos és a biológiai védekezési megoldásokat, előnyt biztosít a termelőnek, és megfelel az élelmiszerlánc növekvő igényeinek.

Megvizsgálták, hogy milyen tényezők milyen mértékű kárt okozhatnak a repce termesztése során.

kép

A repcetermés veszélyeztetői.

És ehhez igazították a ProNutiva technológiát.

kép

A ProNutiva-technológia.

A komplex technológia hatását többéves kísérletben vizsgálták, s az meggyőző eredménnyel zárult. Négy kísérlet átlagában a kezelt parcellák termése 600 kg-mal haladta meg a kontrollparcellákat, míg az olajtartalomban 1,4% előnyt mértek a kezelt parcellák oldalán.

Valovics Attila fejlesztőmérnök arról számolt be, hogy a korábbi két cég termékportfólióját összefésülték. Szerencsés helyzetben voltak, hisz a korábbi termékportfóliók kiegészítették egymást, így kevés terméket kellett a listáról levenni. Néhány termék neve azért változott, mert megújult formulációjában. Így jelent meg a palettán a Daskor (klópirifosz-metil+cipermetrin) – a Nurelle-D leváltására készített korszerűbb formulációjú termék.

Sajnos az EU döntése értelmében ez a termék igen rövid életű lesz, engedélyét 2020 januárjában visszavonták, és a forgalmazásra és felhasználásra 3 hónap türelmi időt kapnak a forgalmazók és a felhasználók (várhatóan április 15.).