Az ügy előzménye, hogy az uniós cukoripar szerkezetátalakítására vonatkozó uniós szabályok alapján támogatásra voltak jogosultak azok a cukoripari vállalkozások, amelyek egyebek mellett vállalták termelő berendezéseik teljes vagy részleges leszerelését. E lehetőséggel magyar cukorgyártó vállalkozások is éltek.
Magyarország az említett összegnek az uniós támogatásból való kizárásáról szóló bizottsági határozatot támadta meg az uniós törvényszék előtt. A luxembourgi központú uniós törvényszék ítéletében kimondta, ha az érintett siló a teljes leszerelésre nyújtott szerkezetátalakítási támogatás iránti kérelem időpontjában termelő berendezésnek minősült, azt a szerkezetátalakítási tervnek megfelelően le kellett volna szerelni. Ha ez nem valósul meg, a támogatás feltételei nem teljesülnek. A silók megtartását kérelmezni lehetett volna, de erre nem került sor.
Az uniós törvényszék úgy döntött, hogy elutasítja Magyarország keresetét – fotó: Shutterstock
Megállapították, hogy Magyarország nem tett azonnali intézkedéseket az Európai Bizottság által feltárt szabálytalanságok orvoslására. Ennek fényében az uniós bizottság annak ellenére nem volt köteles alacsonyabb mértékű pénzügyi korrekciót alkalmazni vagy a korrekciót mellőzni, hogy bizonytalanság állt fenn azzal kapcsolatban, vajon a silók megtarthatók-e teljes leszerelés estén is.
Az uniós törvényszék ezek ismeretében döntött úgy, hogy elutasítja Magyarország keresetét, és a jelen ügyben Magyarországot támogató Olaszország és Franciaország hasonló kereseteit is.