Az ittas vezetés a közúti balesetek egyik fő oka, következményei végzetesek lehetnek. Az Európai Unió rendeletet hozott a közúti biztonság optimalizálása és a balesetek számának minimalizálása érdekében, amelyben meghatározza egyes ADAS-rendszerek (Advanced Driver Assistance Systems) kötelező jelenlétét az új autókban. Ezek közé tartozik az ún. alkoholzár – írja az index.hu.
Az eszköz működése egyszerű: a vezetőnek bele kell fújnia a készülékbe, illetve van olyan lehetőség is, hogy a sofőrnek egy meghatározott mondatot kell hangosan kimondania a szenzor felé fordulva. A szenzor ezután elemzi a lehelete összetételét.
Amennyiben nem talál alkoholt, a vezető beindíthatja a motort. Ha az érzékelő szerint nem áll fenn alkoholos befolyásoltság, illetve annak nem veszélyesen magas a koncentrációja (azokban az országokban, ahol nem zérótolerancia van érvényben), engedélyezi a vezetést, de külön óvatosságra szólít fel. Ha pedig a határértéknél magasabb az alkoholszint, megtagadja az autó beindítását.
Amennyiben a szenzor nem talál alkoholt, a vezető beindíthatja a motort – fotó: pixabay.com
A véralkoholszint küszöbértéke országonként más és más lehet, ezért aki az autójával külföldre utazik, köteles betartani az adott országban érvényben lévő szabályokat.
Itt az esély a szárítók, a tisztítók és akár a komplett infrastruktúra fejlesztésére is! + VIDEÓ
PIACI KÖRKÉP a szárítók, tisztítók, tárolók, vetőmagüzemek támogatására megnyíló pályázathoz – Heti Körkérdés Extra
Hogyan tervezzük az évjáratnak megfelelő gombaölő védekezési stratégiánkat kalászosban? – Heti Körkérdés
Az alkoholzárat kezdetben pozitívan fogadták, olyan innovációnak tartották, ami nagyobb biztonságot jelenthet, most azonban a vita középpontjában áll. A rendszer megbízható és könnyen integrálható a belső térbe, de az autók eladási árát megemeli.
Az is kérdés, hogy az eszköz manipulálható-e. A válasz az, hogy valószínűleg igen, hiszen akár egy józan utas is elvégezheti a tesztet. Ez súlyos szabálysértésnek minősül, komolyan veszélyezteti nemcsak a renitens sofőr és annak utasainak a biztonságát, hanem súlyos hatással lehet a többi közlekedő testi épségére is.
Az évek óta tartó viták után a készüléket az újonnan értékesített autókra már 2024 nyarán be akarták vezetni, de ezt a lendületet visszavetette a fenti polémia. Most a hírek 2026-ról szólnak, de egyelőre ez sem biztos időpont.
Indexkép: pixabay.com