Sok termelő tapasztal érthetetlen problémákat a tavaszi vetések során, és teszik fel a kérdéseket: „Mit rontottam el? Semmit nem változtattam a korábbi technológián, és mégsem úgy indulnak meg a növényeim, mint régen!”
A probléma kulcsát a megváltozott környezeti körülményekben kell keresni! „Szerencsénkre” Észak-Amerikában már ismerik az általunk is tapasztalt technológiai problémákat, és a kezelésükre születtek is technikai megoldások. A Precision Planting és a Yetter cég kutatási eredményei választ adnak a kérdéseinkre, és fejlesztéseikkel segítenek fenntartani a konvencionális szántóföldi növénytermesztés gazdaságosságát.
Az öntvény vetőkocsiváz képes elnyelni a talajjal érintkező elemek által keltett rezgéseket – fotó: KITE Zrt.
A nagy sebességű precíziós minőségű vetésnek öt alapkövetelménye van, amiből kettő a John Deere vetőgépek adottsága, még a régebbi gyártású vetőgépek is rendelkeznek vele:
- A vetőkocsi tömege – a vetőgép súlya biztosítja 12 km/h feletti munkasebességnél is a precíz munkamélységtartást.
- Az öntvény vetőkocsiváz, amely képes elnyelni a talajjal érintkező elemek által keltett rezgéseket (remegést) – ezzel szemben a lemez kocsiváz olyan szinten fel tudja erősíteni azokat, hogy akár 10 km/h munkasebességnél is képes 50–60%-ra visszaesni a tőszám-egyenletesség. Kötött, rögös talajon a remegés komoly problémát jelent a vetési egyenletesség megőrzésében!
- Az elektromos hajtású vetőegység nélkülözhetetlen eleme a precíziós vetésnek. A mechanikus hajtással szemben még szélsőséges talajviszonyok mellett is meg tudja őrizni az egyenletes idejű magadagolást. A vákuumos működésű vetőegységben cserélhető vetőtárcsák foglalnak helyet. A vetőtárcsa mellé rotoros magkilökő kerül beépítésre, amit szinte minden esetben a vetőtárcsával együtt kell cserélni. A rotoros magkilökő garantálja vegyes frakciójú, szemetes vetőmag esetén is a precíziós vetésminőség megtartását. Itt jegyezném meg, hogy a KITE saját márkás vetőmagok még mindig frakcionálva kerülnek forgalomba!
- Hevederes maglehordó rendszer – a hagyományos magvezető csövekkel szemben (ahol a vetőmag pattogása nagymértékben rontja a tőszám-egyenletességet), az elektromos hajtású hevederes maglehordó rendszer garantálja akár 16 km/h munkasebesség mellet is a 98% feletti tőszám-egyenletességet.
- Automatikusan vezérelt kocsirugóztató rendszer – 2023-ban a sáros talajokon sok termelő tapasztalta meg a vetőkocsik okozta magárokfal-túltömörítés káros hatásait (nyitva maradt magárkok – különösen sokan tapasztalták ezt a problémát torziós rugóval felszerelt vetőkocsik esetén). Ez a probléma elkerülhető, ha a vetőkocsi mechanikus rugói helyett hidraulikus munkahengerek kerülnek felszerelésre, amiket a mélységhatároló kerekek ütközőtengelyébe épített talajellenállás-mérő szenzor vezérel – elkerülve a technológiai hibákat, ennek segítségével a vetőgép automatikusan hozzáállítja a talajnyomást a talaj állapotához (puha talajnál visszaveszi a talajnyomást, kemény talajnál fokozza azt).
Az elektromos hajtású vetőegység nélkülözhetetlen eleme a precíziós vetésnek – fotó: KITE Zrt.
A vetési technológia befejező eleme a magárok bezárása, amire háromféle megoldást ajánlunk:
1. Precision Planting FurrowForce a vezérelt légrugós nyomórendszerével és a magárokfal mögé bevágó tárcsákkal a legtökéletesebb megoldást biztosítja a magárok bezárására.
Precision Planting FurrowForce – fotó: KITE Zrt.
2. Twister kerék, amit teljesen nedves talajkeresztmetszet vagy sekély vetési mélység esetében ajánlunk – a műanyag tüskék a talajba hatoláskor megtörik a tömör magárokfalat, és a talajból való kilépéskor pedig visszalazítják a talajfelszínt, így megakadályozzák a későbbi talajcserepesedést.
3. A lándzsás acél zárókereket száraz talaj esetén vagy száraz felső + nedves alsó talajrétegnél ajánljuk – a talajba hatoló lándzsák nagyobb fokú, mélységi magárokfal-tömörödést is képesek megszüntetni. Ennek a talajállapotnak a korábbi években tapasztalhattuk meg igazán a káros hatását – csapadék nélkül akár 2-3 hétre kinyújthatta a kelési időszakot.
Lándzsás acél zárókerekek – fotó: KITE Zrt.
A talajnedvesség megőrzésének nagyon fontos eleme a forgatás nélküli művelés, de a mulcstechnológia kihívásaihoz fel kell készítenünk a vetőgépeket:
- A vetészóna egyensúlyi állapotának fenntartásában rendkívül fontos szerepe van a vetőkocsi elejére felszerelt sávtisztítónak – a nyitótárcsák előtt letisztítja a felszínt a szármaradványoktól és rögöktől, így megakadályozza, hogy azok a nyitótárcsával a magárokba kerüljenek, ezzel rontva a vetőmag csírázóképességét. Szárazság esetén akár a talaj 3–4 cm-es felső rétegét is képes elsodorni, így a nedves talajba való vetésnél sem kerül túl mélyre a vetőmag.
- A sávtisztító mögött kaphat helyet a hullámos elővágó tárcsa, amit Magyarországon tavasszal elsősorban no-till vagy minimum tillage technológiához, ősszel a szemenkénti vetőgéppel történő repcevetésnél ajánlunk. A hullámos elővágó tárcsa a hullámos kialakítása miatt nem egy vonalban, hanem egy sávban lazítja meg a letömörödött talajfelszínt vagy vágja át a művelt keresztmetszetben maradt rögöket, ezzel optimalizálva a nyitótárcsák munkáját. Beállításánál nagyon fontos követelmény, hogy a vetési mélységtől 1–1,5 cm-rel sekélyebben szabad járatni. Ezt az utolsó 1–1,5 cm-t a nyitótárcsára kell bízni a lehető legjobb magbeágyazódás miatt.
A fenti technikai megoldások egyes elemei nem csak John Deere, hanem Väderstad, Horsch, Monosem és Kuhn vetőgépeken is alkalmazhatók!
Rajtunk múlik, hogy a klímaváltozás támasztotta kihívásoknak meg tudunk-e felelni vagy nem. Az alkalmazkodás a megváltozott környezeti körülményekhez az egyetlen esélyünk, hogy fenntartsuk gazdálkodásunk eredményességét.
Bővebb információkért tekintse meg kiadványunkat!
Bereczki Péter, kereskedelmet támogató mérnök