Sok a felhalmozott gabona
Lakatos Zoltán, a Gabonaszövetség gabonaeldolgozói tagozatának elnöke, a Hajdú Gabona Zrt. elnök-vezérigazgatója a Világgazdaságnak nemrég elmondta, hogy az ukrán búza nagy ütemű beáramlása megszűnt a piacon, viszont ez sem könnyíti meg a mostani helyzetet. Az ország 2021-ben 460 ezer tonna búzát importált, ami azóta is a magyar tárolókban van felhalmozva. Ennek egyik fő oka, hogy a malmok jócskán visszavettek a termelésből, így az őrlés 25 százalékkal esett vissza, ugyanis a 200 ezer tonnás lisztexport is a harmada a korábbinak.
Az ukrán liszttel képtelenség felvenni a versenyt, még a hagyományos román piacon sem. Oda eddig évente nagyjából 150 ezer tonna búzát exportáltak. A szomszédos ország mostanra olyan árakat szabott ki, amiket a magyar malmokkal nem lehet teljesíteni - tette hozzá Lakatos Zoltán.
Elmondta, hogy a malmoknál december 31-én három-négy hónapra elegendő búza volt felhalmozva, amiknek tonnája akkor 130-140 ezer forintba került, a tárolást pedig azóta is finanszírozni kell. Eközben a lisztek ára sok helyen 20 százalékkal esett vissza, miközben a búza világpiaci ára is jóval olcsóbb lett. Jelenleg nagyjából 83-85 ezer forintot kell fizetni a gabonáért tonnánként.
Május végéig biztos elég
Az év végén a szakemberek azt gondolták, hogy az akkori készlet április végéig bőven elég lesz, a termelés visszaesése miatt ez azonban kitolódott. A drága készlet még májusig kitarthat, amely együtt jár azzal, hogy a malomipar a második negyedévben hatalmas veszteséget szenved el.
Lakatos megemlítette, hogy a piacon jelenleg termelői pánik tapasztalható, hiszen a gazdák szeretnék eladni a drágán beszerzett terményt. Aggódnak amiatt, hogy az idei termést nem tudják majd hol tárolni. Sok gazdálkodó bérbe adta a raktárát ukrán gabona elhelyezésére, ami így most problémát okozhat számukra.
Kiemelte, hogy nemcsak itthon van probléma, hiszen az olasz és a román piacot egyaránt elfoglalta az ukrán gabona. Ez azért történhet meg, mert az Ukrajnából induló hajó tonnánként 25 euróért viszi a búzát Olaszországba, míg Magyarországra kamionnal vagy vasúton érkezik, ami tonnánként 45 eurót jelent. Nem elég tehát, hogy a termelési költségek alacsonyabbak, még a szállítás kapcsán is hátrányban vagyunk.
A malmok az év második negyedévében nagy veszteséget szenvedhetnek el - fotó: pexels.com
A kukorica kapcsán ennél is rosszabb a helyzet
Itt nem az import-export a probléma, hanem toxinfertőzés, ami miatt nagy mennyiség ragadt bent a termelőknél. Lakatos Zoltán szerint ezt kizárólag kormányzati segítséggel lehetne megoldani. Szerinte az etanolgyáraknak támogatást kellene adni azért, hogy a szennyezett terményt feldolgozzák.
A pénzügyi segítség kapcsán kifejtette, hogy azért van rá szükség, mert az etanolgyártáskor keletkező végterméket az alapanyag toxintartalma miatt nem tudják takarmányként hasznosítani. Enélkül azonban félő, hogy a termelők a náluk lévő termést össze fogják keverni az ideivel, ami rontja annak minőségét.