1916-os alapításával, az Isuzu a legrégebbi japán autógyár, ahol több mint hetven éve terveznek és gyártanak dízelmotorokat. Az első pick-up egyébként 1963-ban gördült le a gyártósorokról, Isuzu Wasp néven, ezzel elindítva egy napjainkig tartó sikertörténetet. Ez a sok évtizedes mérnöki tapasztalat jelentette a hátteret a legújabb D-Max számára is.
fotó: Kőváry Barna
A történelemóra után kezdjük a legfontosabb részlettel, a motorral. Az Isuzu motorok legendás megbízhatóságát és kedvező fogyasztását a világon mindenhol elismerik, ezért nagy autógyárak is előszeretettel alkalmazzák a japán gyár dízelmotorjait járműveik hajtására. A megújult modell erőforrása egy 2.5 literes, négyhengeres, kétlépcsős turbóval szerelt gépezet, mely az előd modellekben lévő motorokhoz mérten minden paraméterében korszerűbb, tisztább és erőteljesebb lett. A 400 Newtonméteres nyomaték és a 163 lóerő könnyedén mozgatja a közel két tonnás pick-upot országúton és nehéz terepen egyaránt.
Néhány dolog a teljesség igénye nélkül, ami a hozzáértők számára sokat jelenthet: ilyen például a karbantartást alig igénylő kombinált, fogaskerekes-láncos vezérlés, a dugattyúk szoknyájának polimer-bevonata, ami hideg üzemben csökkenti a kopást, vagy a hengerek felületének kedvező súrlódási tulajdonságokkal rendelkező anyaga, illetve igényes megoldást jelentenek a görgős szelepemelők is, amelyek megnövekedett élettartamot és csendesebb járást eredményeztek. Mivel a motor az autó egyik erőssége, itt még sokat lehetne csemegézni, de talán a legfontosabb dolgokat számba vettük, tehát jöjjön a futómű.
fotó: Kőváry Barna
Az első futómű torziós rugózását spirálrugók váltották le. A duplatrapéz-lengőkaros felfüggesztés hangolását úgy oldották meg, hogy nehéz terepen és a mindennapi használat tekintetében is javítani tudtak az autó gördülési tulajdonságain, és javultak a trakciós jellemzők is. A hátsó felfüggesztésen is változtattak. Itt is a gördülési és hajtási tulajdonságok javítása volt a cél, amit a laprugók harminc centiméteres hossznövelésével érték el.
„Érezhetően javultak az autó tulajdonságai az új műszaki megoldások jóvoltából. Nehéz terepen is sokkal komfortosabb lett, illetve könnyebben veszi az akadályokat, miközben országúton is minimálisra csökkentették a pick-upok pattogósan kemény rugózását, ezáltal sokkal kevésbé volt fárasztó a több ezer kilométeres távolság megtétele. A hátsó hídból az új modell esetében sajnos kikerült a hagyományos sperrdifi, és a négy kerék forgását külön is szabályozni képes elektronika került beépítésre. Ez más elvek alapján dolgozik, de el kell ismerni, hogy egészen jól teszi a dolgát, bár erősítette a trabantos korszakból eredő hitemet, hogy a lendület sok mindenen átsegít minket. A felező és a terepezést segítő elektronikák összessége hatékonyan tudott közreműködni a teljesen eltérő tulajdonságú sivatagi, illetve kaukázusi terepeken is” – mondta Kőváry Barna.
fotó: Kőváry Barna
„A kényelemmel sincsenek problémák, mert az átdolgozott ergonómiájú ülések, a személyautós elvárásokhoz igazodó, és kimondottan attraktív belső tér és műszerfal, az autó által nyújtott szolgáltatások, egy, a hosszú utakon is jól funkcionáló, tökéletes utasteret eredményeztek. Bár autóversenyzőként nehezen tudtam megemészteni, hogy egy ötsebességes automata váltóval felszerelt D-Max lesz az útitársam, nagyon rövid időn belül megkedveltem, mert azon kívül, hogy a városi autózás élvezetesebb lett vele, mindig pontosan dolgozik, és a visszaváltásokat is profin oldja meg, ami a terepezés szempontjából fontos. A fogyasztás városban nagyjából 9 liter körül mozog, ami átlagosan két literrel több, mint a manuális váltóval szerelt változat esetében, de országúton és terepen alig volt különbség. Egyébként pedig mi is kipróbáltuk, hogy meddig lehet lenyomni a fogyasztást, és néhány száz kilométert igen megfontoltan 6.5 literrel is lehetett gördülni vele, de lássuk be, ez nem az én világom.”
fotó: Isuzumedia.com
Az Isuzu D-Maxot meg lehet vásárolni szimpla-, nyújtott, illetve duplakabinos kivitelben is, ami a felhasználás függvényében változó méretű utasteret, illetve rakodófelületet jelent majd. Fontos előrelépés volt a hatékonyság növelése terén, hogy az autó által vontatható terhet 3.5 tonnára emelték, amivel kiemelkedik az átlagos pick-upok közül.
„Bár ebben az autóban már sokkal több az elektronika, így a régebbi változatok bizonyára még elnyűhetetlenebbek voltak, de a már említett úttalan utakon megtett sok ezer kilométer alatt egyszer sem hagyott cserben minket. Persze azért volt kaland is, például mikor valami rettenetet sikerült tankolnunk egy afrikai kútnál, de itt is némi takarítás és a motor újraélesztése után zokszó nélkül vitt minket tovább kontinenseken, homokon, sziklákon, sáron és folyókon át.
Mindent összevetve, az Isuzu D-Max tökéletes munkatárs lehet a mindennapok nehéz feladataihoz, de a szabadidő autók kényelméhez hangolt megoldásai révén kellemes társ lehet a kikapcsolódáshoz is, miközben egy teljesértékű terepjáró biztosítja majd a kellő hátteret a nagy csavargásokhoz és a kalandozásokhoz .
….és talán az sem elhanyagolható szempont, hogy ezt a figyelemreméltó technikát igen vonzó csomagolásban élvezhetjük, hiszen az új változat lényegesen attraktívabb, sportosabb külsőt kapott, mint az elődje” – fejezete be az autó bemutatását Kőváry Barna, akinek köszönjük a fotókat, és a cikk elkészítéséhez nyújtott segítséget.
További információkért látogasson el a hazai forgalmazó, a WAE Kft. weboldalára!