Nálunk leginkább a ponyvás fixplatós A 30 N, illetve az N-SJ és N-SHP zárt rakterű, az N-SPP vegyes élelmiszer, N-SPM húsárusító, K-SI hűtőkonténeres, továbbá az N-SDN műhelykocsis változatban volt megvásárolható az akkori haszongépjármű-forgalmazó vállalat (AUTÓKER) kínálatából, de elérhetőek voltak hazai átépítésben UNIKON konténeres, emelőkosaras, illetve autómentő kivitelben is.
1967-től Renault/Saviem licenc alapján gyártották az AVIA A 30, majd később az A 31 típusokat, utóbbi látható a képen emelőkosaras felépítménnyel – fotó: Agroinform.hu
A vasfüggöny leomlása és a KGST megszűnése után hasonló sors várt a járműgyárra, mint a többi azonos cipőben járó vállalatra a volt KGST tagországaiban. 1995-ben fillérekért fölvásárolta a Daewoo, majd a Renault-alapokon nyugvó tehergépkocsi-családot minimálisan korszerűsítette, az ezredforduló évében pedig már a Daewoo járműfejlesztési irányelveit követő teherautók váltották a régi kínálatot.
Az idén nyáron bemutatott AVIA D INTIA széria 120 - 4x4 típusa – fotó: avia.cz
A konszolidációt követően immár teljesen megújult kínálattal léptek piacra, amely már nyomaiban sem emlékeztet az egykori Renault-alapokon fejlesztett járművekre. Az idén nyáron bemutatott, igazán modern, megnyerő vonalvezetésű, formatervezett fülkével szerelt 4 tagú AVIA D INTIA sorozatból (D75/D90/D120 és D120 4x4) a legfigyelemreméltóbb verzió az összkerékhajtással rendelkező D120 4x4-es, amelyről nyugodtan elmondható, hogy a mai kor minden vezetésbiztonsági és komfortigényeit messzemenően kielégíti.
Az erőforrás a Cummins-tól érkezik, amely egy 4 hengeres, 4,5 literes, álló soros elrendezésű, 180, illetve 207 LE maximális teljesítményű, Common Rail üzemanyag-befecskendezéssel, turbófeltöltővel és Intercoolerrel szerelt dízelmotor, amely SCR füstgázkezelő rendszerrel teljesíti az EURO 6-os emissziós normákat is.
Az erőátvitelről egy tárcsás hidraulikus működtetésű ZF SACHS tengelykapcsoló és egy mechanikus kapcsolású, 6/1 fokozatú, teljesen szinkronizált ZF sebességváltó gondoskodik. A 4x4 hajtáshoz nem kellett külföldi beszállítók termékeire hagyatkozniuk, hiszen ebben a cseh ipar otthon van.
A 4x4 hajtást pneumatikus kapcsolású PRAGA 2P150 típusú terepváltó valósítja meg – fotó: avia.cz
A teherautó terepváltója PRAGA 2P150 típusú, pneumatikus kapcsolású, amellyel 4x2, illetve 4x4 hajtás kapcsolható, utóbbiban 50:50 %-os nyomatékelosztással a tengelyekre. A mellső hajtott tengely szintén cseh Excalibur Army gyártmányú, míg a hátsó hajtott futómű Meritor gyártmányú. Mindkettő parabola laprugós felfüggesztéssel.
A pneumatikus fékrendszer EBS III WABCO, míg a hidraulikus szervokormánymű ZF-től érkezik. Az alváz létra rendszerben, melegen hengerelt U gerendákból áll, melyeket hidegen szegecselt, illetve csavarkötéssel rögzített kereszttartók fognak össze.
A vezetőfülke minden kényelmi igényt kielégít – fotó: avia.cz
A kínálatban a D120 4x4 kétféle tengelytávval rendelhető, és kérésre a standard 120 literes üzemanyagtankot is 200 literesre cserélik. Az alapkivitelű vezetőfülke horganyzott acéllemezből készül, korrózióálló hegesztésekkel rendelkezik. A zaj- és hőszigetelt fülkét 2 személyes utasüléssel, 4 ponton rugózott fülkefelfüggesztéssel, hidraulikus fülkebillentéssel látták el. Tárolóhelyek sokasága fogadja az utasokat s a vezetőt, amelyek a műszerfalban és a mennyezeten találhatók meg.
A különböző elektromos csatlakozások széles tárháza érhető el a fülkében – fotó: avia.cz
A fülke nagy felületű szélvédője, a mély ablakozású ajtók, a hatalmas visszapillantó tükrök kiválóan segítik a manőverezhetőségét a járműnek. A különböző elektromos csatlakozások széles tárháza érhető el a fülkében, úgymint 12 V-os csatlakozó, 2 darab USB-kimenet (3.1 A), 24/12 V-os áramforrás és 24 V-os DC átalakító.
Olyan kiegészítők növelik a vezetési komfortot, mint a sebességkorlátozó, VGT motorfékrendszer, sebességtartó automatika, illetve az LDWS. Alapkivitelben három fülkeszín közül lehet választani, de felárért rendelhető bármilyen más színben is.