Első találkozásom az Amarokkal egy rendezvényen volt. Csodálgattam robusztus erőtől dagadó formáját, kedvenc királykék színű gyöngyházcsillogását. El is határoztam egy kínrímben, akarok az Amarok. És el is jött a pillanat. Kezemben a kulcsával végigsimítom formás vonalait. Hűtőrácsát és lámpáit teljesen átdolgozták. LED-es nappali fényeket és látványos küszöb alatti világítást is kapott. Motorházteteje majdnem a mellkasomig magasodik, és a csillogó krómozott hűtőrácsán ott a jel, a jel, ami minden benzingőzzel megfertőzött rajongónak megdobogtatja a szívét: V6.
Bizony, az új Amaroknak már 3000 cm3 V6-os a motorja, még egy turbófeltöltővel (TDI) is megspékelve. Garantálja az üléstámlába préselő hatalmas 550 nm nyomatékot, de még ott a bűvös szám is, a ménesnyi vad lovacska, a 224 lóerő. És ha lepadlózzuk a gázt, az Overboost funkciónak köszönhetően kicsit változik a vezérlés, a turbónyomás, és a pacik száma felugrik 244 lóerőre.
Ménesnyi ló erejével rendelkezik – fotó: Agroinform.hu
Nem is restelkedem, felpattanok a pilótaülésbe. Bizony fel, mert az Amaroknak egy valódi uralkodóhoz méltó magas trónusa van. Ami körülvesz minket, az is méltóságos! Prémiumszintű belső kidolgozás, kellemes tapintású finom bőrkárpitok és ülések, valamint a németesen szögletes vonalú elegancia. Magamhoz szabom a minden irányban elektromosan állítható ülést, és máris otthonos a kényelem.
Kulcs a kormányzárba, indulás előtt kis ismerkedés. Középen egy 6 colos kijelző első látásra is tetszetős grafikájában minden, ami manapság szem-szájnak ingere. Mobilkapcsolat, GPS-navigáció, hangvezérlés, rengeteg állítási lehetőség a menüben, digitális hifirendszer SD- és USB-csatlakozási lejátszással, tolató- és radarkamera. Mindez magyar nyelvű menürendszerrel, köszönet a német mérnököknek a megtisztelésért. Ez a kis figyelmesség sajna idáig nem sok tesztautónkban volt elérhető.
Az Amaroknak valódi uralkodóhoz méltó magas trónusa van – fotó: Agroinform.hu
Kormányunk előtti műszeregységben a fordulatszámmérő és a kilométeróra között is egy LCD-kijelző, amiben meg tudjuk jeleníteni a GPS, a hifi adatait és a sok menet közbeni funkciót: pillanatnyi és átlagfogyasztást, váltófokozatokat, menetüzemmódot, napi számlálókat stb. Miután megcsodáltam mindent, indulás, gyerünk, Amarok, pár napig együtt leszünk, és majd beszámolunk a kalandjainkról.
Az indító kulcsfordítás hagyományos, de a motorindítás teljesen elektronikus, automata. Kissé konzervatívan jobban is szeretem ezt a megoldást, mint a gombnyomásost. Tehát a motor automatikusan indít a kulcsforgatásra, de mégis mi ez a nagy csend? Önindítás után kellemes némaság. Fülelek, és bizony jár a motor. Semmi rezgés, hang alig, úgy ketyeg a 3000-es turbós V6-os, mint egy igazi Schaffhausen óra. A kézi váltós 6 sebességes, de tesztautónk a 8 sebességes automataváltós, és az összkerékhajtás is teljesen automata.
Parkoló- és üres állással, egy normál, egy sport és egy kézi léptetős fokozattal, valamint elképesztően jó erőelosztással a 8 fokozatban. Kezdem a normál állással, mert ismerkedünk egy kicsit, mint suttogó a betöretlen lovacskával. Váltó hátra, és indulás ki.
Mint egy kilátóból a panorámát, úgy szemlélem a forgalmat. Ha közel megyek a kapuhoz, a sorompóhoz, a radar bejelez, és mutatja az akadályokat a központi kijelzőn. A kamera is bekapcsol, és a hagyományos kép mellett egy felülnézettel is tájékoztat. Így aztán mindent látok, ami körülöttem zajlik. Ó, már mentünk is 200 métert, megszoktuk egymást, kicsit odalépek normál fokozatban, és belelapulok az üléstámlába. Meglendít a 165 kw/224 lóerő, és akkor mi jöhet még sportfokozatban, padlógáznál? Nem is bírom tovább, ezt ki kell próbálni.
Németesen szögletes vonalú elegancia – fotó: Agroinform.hu
Megállunk az Amarokkal a pálya felhajtó leállósávjában, a forgalom elvonult, miénk az aszfaltcsík!! Váltó sportfokozatba, rockzene be, hangerő fel, kipörgésgátló kikapcs, stopper indul, padlógáz! Ama-rock meglendül, állít a vezérlésen a turbónyomáson, és alám teszi most a ménesnyi 244 lóerejét, kapaszkodom a kormányba, ugrálnak a fokozatok a kijelzőn, és bődületes gyorsulás.
1.2.3….. 8,0 – 100 kilométer per óra, ez már valami, hoztuk a gyári értéket, nyomom tovább. 9.10.11.….19,4.–150 kilométer per óra. Azannya, egy ekkora, 2,3 tonnás gépezettől nem semmi a jobb személyautók gyorsulása. Fantasztikus ez az élmény. Megfordulunk az első kihajtónál, és vissza is kipróbáljuk, de kézi váltással. Most muzsika le, hallani akarom a vágtahangokat, és megint padlógááááz. Menetzaj nem sok, kellemes csend van a pilótafülkében, csak a fülke mögötti kapuidomnak van némi szélhangja.
Rögtön érzem, rokonlelkűek vagyunk, az Amarok igazi ikrek, a kettősségében! Vad táltosok félelmetes ereje kezes póniként kezelhető. Az erőhöz, robusztus mérethez egy csendes, precízen irányítható finom gépezet társul. És a kormány szervója is, ahogy az érzékenysége a sebesség függvényében változik. Állóhelyzetben és kis tempónál elképesztően finom, egy újjal is lazán lehet tekerni a kormányt, ami parkolásnál, terepezésnél, ide-oda forgolódásnál a gazdaságban nagy segítség.
Az erőhöz, robusztus mérethez egy csendes, precízen irányítható finom gépezet társul – fotó: Agroinform.hu
No de gyerünk, kézi váltással is nézzük a gyorsulást. Forgalom elment, most nincs zene, hallani akarom a szíve dobogását. A váltót oldalra nyomva manuális állásba kapcsolok, ujjaim a kormány alatti léptető füleken. Stopper indul, és start. Megint az ülésbe lapulás, 1.2…….7,9 – 100 kilométer per óra. Nosza, lefaragtam 1 tizedet. Gyerünk tovább, 9.10…….18. és 150. Azta, másfél másodperccel jobb, és egy élvezet a kézi váltás is.
A biztonságos megállásunkat az új Amaroknál már hátul is tárcsafékek garantálják, a szinte már természetes ABS-sel. De az Amarok nem versenyautó, és gazdász szemmel nézzük, mit tud terepen. Igazán semmi dolgunk, az összkerékhajtás teljesen automata. Bele a tengelyekig érő sártengerbe, Amaroknak meg se kottyan. De egy láthatatlan hegyes gyökértől defektet kapok. Tanulság: vigyázni a fák közeli átláthatatlan pocsolyákkal.
Gyári szerszámkészlet elő, a pótkerék egy kurblis rúd segítségével leereszthető a plató alól. Alaposan körbeékelem a kerekeket, és röpke óra alatt kész is vagyok. A gyári adatok közt a 45 fokos emelkedő megmászása is szerepel, amit egy szakmai bemutató mobilmászókáján meg is szemléltem. Hát lássuk most belülről átélve.
A sártenger meg se kottyan az Amaroknak – fotó: Agroinform.hu
Ráfordulunk a crosspálya siratófalára. Alacsony fordulaton is hatalmas nyomatékkal kapaszkodunk felfelé, látóterünket a bárányfelhők töltik ki, Amarok az egekbe emelkedik. Mintha ez lenne az otthonunk, lazán felkaptatunk csúcsra. Kicsit félelmetes a magasság, aztán le a szakadékba, besegít a lejtmenetszabályzó. A közepén fotózási szünettel nehezítve, de az Amarok magabiztosan, rezzenéstelenül állja az akadályokat.
Lazán felkaptat a csúcsra, aztán lefelé besegít a lejtmenetszabályzó – fotó: Agroinform.hu
Hoppá, elfelejtettem az off-road állást bekapcsolni. De most gyerünk, ezt is kipróbálom. Terepes fékezésnél másképp vezérli az ABS-t. Így laza talajon is jó a fékerő. Betépünk egy sima kanyarba, manuálisváltó-állásban. A poros, földes úton stabilan, jól vezeti a kanyarívet az intelligens terephajtás. De itt a teszthancúrozás ideje, aztán a kanyar végén aláfordítom a kormányzást, belépem a gázt, és mintha tudná a gép, hátra érezhetően több nyomatékot ad, és ahogy kell, a fotók kedvéért gyönyörűen sodródik a fara, látványosan nagy porfelhő kíséretével.
Bármilyen terepen helytáll – fotó: Agroinform.hu
Bár a tanyán mondjuk egy utánfutóval nem ajánlatosak ezek a mutatványok, de a tapasztalat garantálja, hogy az Amarok minden teherrel megállja a helyét a zord útviszonyok közt is.
Különlegesség az átdolgozott rakodófelületünk is. Kategóriájában egyedülálló módon a sárvédők kialakítása lehetővé teszi egy EUR-raklap keresztben felhelyezését a platóra. Így a teher a hátsótengely fölé kerül az ideális súlyelosztás érdekében. És hogy este is lássuk, milyen szuper helye van rakományunknak, bekapcsolható egy platóvilágítás is.
Erő, erő, erő... – fotó: Agroinform.hu
...és kényelem, minőség, elegancia – fotó: Agroinform.hu
Az Amarokot is összegezve, de csak 6 szóban: ERŐ, ERŐ, ERŐ, kényelem, minőség, elegancia!
Listaára: 11.358.880,-
Volkswagen Amarok adatai:
VW Amarok 3.0 V6 TDI Aventura
Lökettérfogat: 2967 cm3
Hengerek/szelepek száma: V6/24 turbódízel
Teljesítmény: 165 kW/224 LE 3000-4500/perc / rövid időre: 244 LE
Maximális forgatónyomaték: 550 Nm 1400-2750/perc
Saját tömeg: 2,3 tonna
Teherbírás: 1.0 tonna
Tengelytáv: 3097 mm
Hosszúság/szélesség/magasság: 5254/1954/1834 mm
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,9 s
Maximális sebesség: 193 km/h
Vegyes átlagfogyasztás, gyári: 7,6 l/100 km; teszt alatt mért (város, terep, országút): 10 l/100 km
CO2-kibocsátás: 199 g/km