A Nissan Juke jól ismert modell a hazai piacon is a SUV kategóriában. A jelenlegi kínálat 2020 őszén került a magyar piacra, s hamarosan újabb szereplővel, egy hibrid változattal bővül, sőt 2023-ban érkezik a tisztán elektromos üzemű változata is. A hibrid legfőbb ismérvei: akár 80 százalékban elektromos üzemmód városi forgalomban, ezáltal akár 40 százalékos üzemanyag-megtakarítás.
Merőben új műszaki tartalom
A Nissan Juke-nál egy teljesen újszerű – de a Renault modellekben már korábban bevezetett – hibrid meghajtást alkalmaznak. A benzinmotor és a hozzá kapcsolódó 15 kilowattos (20 LE), nagyfeszültségű motorgenerátor csak a motorindítást, a stop-start üzemmódot és a meghajtó akkumulátor töltését végzi. A gépkocsit egy másik villanymotor hajtja meg 2 fokozatú váltóművön keresztül, amely kapcsolatban van a benzinmotorhoz csatlakozó 4 fokozatúval is.
Elinduláskor kizárólag a meghajtó villanymotor dolgozik, akár 55 km/órás tempóig, illetve amíg „futja" a hátul lévő 1,2 kilowattórás, vízhűtéses akkuból. Az inverter a motortérben kapott helyet.
A benzinmotor 1,6 literes, 69 kW (94 LE) teljesítményű, forgatónyomatéka 148 Nm, amelyet kimondottan hibrid hajtásláncokhoz fejlesztettek ki. Ehhez társul a 36 kW-os (49 LE) és 205 Nm-es villanymotor. A kettő együtt 25 százalékkal több teljesítmény ad, mint a 3 hengeres, 1 literes, duplaturbós benzines, lényegesen kisebb fogyasztással.
A Juke Hybrid nyári bevezetése egy újabb kulcsfontosságú tagja lesz a Nissan elektromos meghajtású kínálatának – fotó: www.europe.nissannews.com
Az egyik legfontosabb újítás, hogy nincs a megszokott tengelykapcsoló a robotizált sebességváltó előtt, hanem két kis elektromos szervómotor hangolja össze az egyenes fogazású fogaskerekek fordulatszámát, szinkrongyűrűk nélkül, míg a kapcsolást körmös tengelykapcsolók végzik.
A Nissan Juke Hybrid központi elemét képező vezetési élmény kulcsa a fejlett, alacsony súrlódású multimodális sebességváltó, amely optimálisan kihasználja a teljesítményt, legyen az elektromos, benzinmotorral vagy mindkettővel, míg a menetpedál felengedésekor intenzív visszatöltést biztosít.
A sebességváltót egy fejlett algoritmus vezérli, biztosítja az optimális fokozatváltási pontokat, az akkumulátor-visszatöltést. Továbbá a vezérlés képes váltogatni a különböző hibridhajtás-variácók között (soros, párhuzamos, soros-párhuzamos) a mindenkori gyorsulási és teljesítményigényeknek megfelelően, zökkenőmentesen és a vezető beavatkozása nélkül.
Az új, úttörő megoldású hibrid hajtásláncból mindössze ennyi látszik – fotó: www.europe.nissannews.com
EV-szerű vezetési élmény
A Juke Hybrid intelligens hajtásrendszere a teljes hajtásláncot számos szempont szerint szabályozza azért, hogy optimalizálja a Juke tisztán elektromos üzemmódban töltött idejét. Ugyanakkor manuális átkapcsolásra szintén lehetőség van, hogy például lakó-pihenő övezetekben, egészségügyi intézmények területén vagy természetvédelmi területen, parkolóházakban stb. csak elektromos meghajtással guruljunk.
Regeneratív fékezés
Lassításkor a rendszer képes kihasználni a maximális fékerőt a meghajtómotor generátor üzemmódjában, miközben a kívánt lassulás érdekében az üzemi fékek is működnek, miközben ebből a kettősségből a gépkocsivezető semmi rendkívülit nem érez, csak a megszokott pedálerőt.
A Juke Hybrid vezetésimód-választóval is rendelkezik, amely szintén gombnyomásra választható: Eco/Normal/Sport. Ezen lehetőségek nemcsak a kormányzási erőt, a klímaberendezés működését és a gázpedál reakcióját változtatják meg, hanem az új hibrid hajtáslánc esetében a regeneratív fékezési viselkedést és az akkumulátor töltöttségi állapotát. Sport üzemmódban például a fékenergia-visszatáplálás magas szinten működik, hogy az elektromos energiát ilyenkor is a lehető legnagyobb mértékben használjuk gyorsításhoz.
A Juke Hybrid piaci bevezetésével új opciós lehetőségek is megjelennek – fotó: www.europe.nissannews.com
e-Pedál komfortos városi vezetéshez
Az elektromos Leafhez hasonlóan a Juke Hybrid is a Nissan e-Pedal megoldásával készül, amelyet aktiválva a gépkocsi haladását akár kizárólag a menetpedál segítségével végezzük. Amikor a lábunkat levesszük a menetpedálról, a gépkocsi mérsékelt fékezésbe kezd (akár 0,15 g-ig), és kúszósebességre (~5 km/h) lassítja. A további fékezéshez vagy teljes megálláshoz természetesen szükséges lehet a fékpedálra, és használhatjuk az automatikus meggurulásgátlót is.
Ezek használata könnyen elsajátítható, csökkenti a járművezető terhelését városi forgalomban, könnyebb, kevésbé fárasztó vezetési élményt nyújt, miközben maximalizálja a meghajtóakku töltését.
Külső változások
A Juke sportos kupé-keresztmetszetű dizájnja az új Hybrid változaton is megmarad. Nagy figyelmet fordítottak minden részletre, és egy sor apró változtatást hajtottak végre a kedvezőbb légellenállás és a Juke Hybrid változatként azonosítás érdekében. Az első két ajtón és csomagtérajtón "Hybrid" logók kerültek elhelyezésre.
A Juke Hybrid hűtőrácsán már az új Nissan márkajelzés látható, míg fölül egy fényes fekete műanyag sáv is van, mint a többi elektromos Nissan modellen. A hűtőrács immár kisebb nyílású, hálós mintázatú, amit részben a hibrid változat alacsonyabb hűtésigényei tesznek lehetővé. A lökhárítóvonal alatti részen is történtek módosítások, például a hibrid változaton, egyedülálló módon az alsó hűtőrácsnál lehetőség van nyitásra-zárásra, automatikusan igazodva a hűtési igényekhez, közben csökkentve a légellenállást.
A hátsó ablak fölötti légterelő új formájú, hogy növelje a hátsó szélvédő tisztán maradásának hatásfokát. A sárvédőíveken változott az oldalszegély, míg a hátsó tengelynél egy alsó burkolat javítja a légáramlást.
A Juke Hybrid piaci bevezetésével új opciós lehetőségek szintén megjelennek: teljesen új, kéttónusú, 17 colos könnyűfém keréktárcsák, amelyek az ICE változathoz is kaphatók, valamint a NISSAN Ariya által kifejlesztett kéttónusú, 19"-os Aero keréktárcsák.
A Juke Hybriddel együtt új felnikínálat is megjelenik – fotó: www.europe.nissannews.com
Belső frissítések
A kormány mögött a műszerfalon a jobb oldalon a sebességet, a bal oldalon pedig a teljesítménymérőt látjuk, amelynek mutatója a "töltés" mezőben mozog, amikor az energia-visszatáplálás zajlik. Az "eco" jelzést, amikor a meghajtás elektromos, és a "power" jelzést, amikor a belső égésű motor és a villany motor együttesen működik. Továbbá a bal oldali alsó részén látható az akkumulátor töltöttségi állapota is.
Az energiaáramlás vizuális és animációs ábrázolása a 7"-os kombinált mérőképernyőn jeleníthető meg, a két főműszer között.
Az e-Pedal előválasztó gombja a középkonzolon, az elektromos rögzítőfék mögött található, míg a teljesen elektromos üzemmód kapcsolója a fűtés-szellőztetés forgókapcsolói között van.
A csomagér 354 literes, ami a benzines változathoz képest 68 literrel kisebb az 1,2 kWh kapacitású akkumulátor miatt. A hátsó ülések ledöntésével a csomagtartó térfogata 1237 literre növelhető, ami továbbra is a kategória legjobbja. Ugyanakkor a hátsó lábtér változatlanul 553 mm maradt.
A Juke Hybrid nyári bevezetése egy újabb kulcsfontosságú tagja lesz a Nissan elektromos meghajtású kínálatának. Ez egy olyan gyártmány, amely egyenlő mértékben fektet hangsúlyt a környezetvédelemre és a vezetési élményre.
Forrás: www.europe.nissannews.com