Az első széria még 2006-ban jelent meg új színfoltként a Nissan kínálatában, majd 2014-ben érkezett egy második, jelentősebb átdolgozás, míg tavaly augusztusban a mostani, 3. generáció, teljesen megújulva, nemcsak formavilágában, de műszaki tartalmában is. Ennek legfontosabb része a úgynevezett Mild-hybrid rendszer lítium-ionos akkuval, de csak 12 voltos motorgenerátorral, ami egyben a stop-start rendszer lelke is.
Teljesen megújult a Nissan Qashqai Tekna
Új forma, új tartalom
Van, ami látható, és van, ami nem. A Nissan megújult crossoverjének merész, tagolt, új formavilága, a hűtőrács, az új fényszórók, a 20 colos felni 235/45 méretű gumikkal, rögtön feltűnik. Belül pedig a már egységes, Nissan-arculatú műszerezettség és egységes kezelőszervek jelentenek újítást. Emellett a felszereltségi szintek is azonossá váltak márkán belül.
Az autó külsejében sok a finom újítás
A nagyobb, de mégis könnyebb kaszni mínusz 60 kg-ot jelent a nagy szilárdságú acéloknak köszönhetően, valamint meg kell említeni az alumínium karosszériaelemeket és a műanyag csomagtérajtót is. A hátsó futómű új konstrukciójú, több lengőkaros felfüggesztést kapott a kedvezőbb menettulajdonságok érdekében, de csak a Tekna+ esetében. A többi modellnél maradt a tekercsrugós, torziós felfüggesztésű tengely, míg elöl egységesen McPherson futóművek vannak.
A nagyobb, de mégis könnyebb kaszni mínusz 60 kg-ot jelent.
Amit rögtön érzünk a megújult Teknába ülve, és ami igazi családi autóvá teszi, az a tágasabb, komfortosabb a belső tér, számszerűleg 55 mm-rel hosszabb (ebből +20 mm a hátsó lábtér), 38 mm-rel lett szélesebb és 45 mm-rel magasabb, mint a 2014-ben bevezetett előd. A külső méretek (h x sz x m) 4425 x 1835 x 1625 mm.
Sokatmondó, de még jól áttekinthető műszerfal és kapcsolók.
A hajtáslánc alapja a már X-Trailből is ismerős, 1332 köbcentiméteres, turbós benzinmotor, itt 158 lóerővel, 5500-as fordulaton és 260 newtonméterrel 1800-as fordulatnál, amelyhez 6 fokozatú, kézi kapcsolású váltó tartozik. Az X-Tronic opcióban rendelhető, és ehhez kérhető további extraként a programmóddal is kiegészített, kapcsolható 4x4-es meghajtás.
Sétakocsikázás vagy dinamikus haladás, a megszokott hibridműködésnek nyoma sincs.
Meg kell még említeni a váltókar melletti kapcsolót, amellyel takarékos, normál és sportos motorkarakterek közül tudunk előválasztani. Azonban akár 2 liter különbség is könnyen lehet 100 kilométerenként a fogyasztásra nézve!
Kényelem elöl-hátul
A be- és kiszállás elöl-hátul könnyű, a hátsó ajtók is szinte 90 fokig nyithatók. Hamar megtaláljuk a kényelmes ülés- és kormánybeállítást, és ami elsőre szokatlan, hogy kiszálláskor, a vezető oldali ajtó nyitásakor a vezetőülés automatikusan teljesen hátramegy. A hátsó ülések is kényelmesek, elegendő lábtérrel, a magasabb termetűek még éppen elférnek a tetővonal alatt.
Elegáns és kényelmes belső tér.
A SUV belső terét a fekete bőrkárpitozású ülések és grafitszürke díszítőelemek uralják, csak az N-Connecta és Tekna esetében van némi vidámság a színekben. Igaz, a nagyméretű panoráma üvegtető egyértelműen oldja a bezártságérzetet.
A csomagtér tágas, jól pakolható, alaphelyzetben 540 literes, a megszokott, kivehető felső elemekkel némileg növelhető, de ha a hátsó üléseket is előre döntjük, akkor már 1593 liter áll rendelkezésre.
Érezhetően nőtt a helykínálat, az ülések komfortja hibátlan.
Praktikus csomagtér-kialakítás.
A műszerfal a már ismerős, egységes kialakítású, 12 colos központi LCD-műszerfal, 9 colos multifunkciós érintőképernyő a középkonzolon, valamint itt már volt egy 10 colos kivetítőrendszerű egység a kormánykerék mögött.
A gépkocsiból elég jó a kilátás, még hátra is, a tükrök optikája igen jó, és kivételesen a hátramenet kapcsolásakor nemcsak a tolatókamera képe jelenik meg középen, de a tükrök is kissé lefelé irányulnak, így kisebb az esélye, hogy nekimegyünk valaminek.
Praktikus, de nem túl széles középkonzol.
Tesztúton erdőn-mezőn is
A gépkocsi önsúlya a forgalmi alapján 1329 kg volt, a megnegedett össztömege 1935 kg, így jött ki a 606 kg maximális terhelhetőség. A váltókar könnyed, precíz kapcsolásokat tett lehetővé. Az Eco (takarékos) üzemmódban kell némi idő, mire lendületet veszünk. Úgy 40-45 km/órától már nincs probléma, ha egyenletesen tudunk haladni.
A váltókar könnyed, precíz kapcsolásokat tett lehetővé.
A Standard programban már elfogadható menetdinamikát nyújt, a sportos üzemmódban már a gumik is meg-megnyikkantak induláskor. Azonban 2500 fölé soha sem kellett pörgetni. A fel-felvillanó fokozatkapcsolás-ajánlás szintén jól végezte a dolgát, szinte mi is mindig akkor váltottunk.
A futóművek jól vették az úthibákat is, igaz erősebb hanghatással társítva – javasoljuk a kisebb, 19"-es vagy 18"-as kerekes választását.
A motorfékhatás a Qashqaiban is gyenge volt az „egyenmotornál", még 3. fokozatba visszakapcsolva is, ellenben a fékekben nem csalódtunk, a pedálerő nagyon jól adagolható. A kormánymű a városban is csak dicséretet érdemelt. A gépkocsi méretei elég hamar megszokhatók.
A gépkocsi méretei elég hamar megszokhatók városi környezetben is.
Autóúton és autópályán szintén nagyon jó futási tulajdonságokat mutatott, a kormánymű ilyenkor azonnal reagált a legkisebb elmozdulásra is. Sem erős szélzajt, sem motorzajt nem tapasztaltunk, de az oldalszélre sem tűnt érzékenynek, igaz, kedvező volt az időjárás. Ellenben az iránytartás 115-120 km/óra körül már kissé érzékennyé válik az útburkolat minőségére. A gyorsforgalmi utak fel- és lehajtóin szintén jól érzékelhető volt az úttartása. A 6. fokozat sík terepen már 80-85 km/órától kapcsolható.
A fékekben nem csalódtunk, a pedálerő nagyon jól adagolható.
Természetesen lementünk vele a szántóföldek közti utakra is. Egyes típusok 4x4 meghajtással is rendelhetőek, amely már magabiztosan teszi a dolgát rossz időjárási körülmények között, terepen is. Off-road környezetben egyéni ízlés kérdése a keményebb/lágyabb futómű, a mi tesztautónk lágyabb beállítással is stabilan vette az akadályokat.
Itt sem jött zavarba, de nem árt óvatosnak lenni
A teszt során a fedélzeti számítógéppel mért fogyasztás városban 7,9, országúton és autópályán jellemzően 6,1-6,3 liter/100 km volt.
|