A SsangYong Musso Grand pick-up hivatalos premierje a 2019-es Genfi Autószalonon volt. Akkor nemcsak kívül-belül és műszaki tartalomban újult meg teljesen, de az egyik legfontosabb változás volt, hogy a korábbi Mussónál lényegesen nagyobb lett a platója, ezért már megkaphatta a terepes kishaszon-gépjárműves (N1G) besorolást, és onnantól kezdve az áfa is visszajár.

Koreai járműgyártás

A Hyundai és a KIA mellett a SsangYong márka is egyre ismertebbé válik világszerte, bár nem tartozik a nagy gyártók közé, gyors fejlődést láthatunk a koreai cég eladásaiban. A SsangYong története a cégelődökkel együtt 1954-ig nyúlik vissza, míg a SsangYong Motor Company név 1986 óta van használatban. 2010-ben a Daewoo Motors és a kínai SAIC Motor Corporation tulajdonrészt szerzett a koreai autógyártóban, majd 2011-ben az indiai Mahindra is beszállt a cégbe.

Ssangyong pick-up

A SsangYong Musso új változata már megkaphatta a terepes kishaszon-gépjármű besorolást

Ami változott és ami nem

A SsangYong Musso Grand létrakeretes alvázra épül – ami szinte azonos a Rextonéval –, kapcsolható összkerékhajtású modell, melyhez kétféle hátsó felfüggesztés választható: hátsó merev tengely laprugóval vagy 5 lengőkaros, merevhidas hátsó felfüggesztés. A tesztautóban is ez utóbbi szerepelt.

A Musso Grand pick-up tengelytávja 3210 mm, hossza 5405 mm, szélessége tükrök nélkül 1950 mm, magassága tetőlécek nélkül 1820 mm. A nyomtáv elöl-hátul 1640 mm. A plató hossza 1610 mm – a leghosszabb az Európában kapható duplafülkések mezőnyében –, szélessége 1570 mm, mélysége 570 mm.

Ssangyong pick-up

pick-up

A plató hossza 1610 mm: a leghosszabb az Európában kapható duplafülkések mezőnyében

Teherbírása laprugós hátsó felfüggesztésnél maximum 1062 kg, de a többlengőkaros, tekercsrugós futómű esetén is elérheti a 890 kilogrammot, felszereltségtől függően. A megengedett össztömeg 2290-3250 kg, a fékezett vontatmány 2,6, illetve 3 tonna lehet.

A 17 collos abroncsozás csak a laprugós kivitelnél kérhető, acél- vagy könnyűfém felnivel. Aki tényleg dolgozni, terepezni akar, annak előbbit ajánljuk, megfelelő abroncsozással. A 18 és 20 colos könnyfém felni csak a többlengőkaros felfüggesztéshez választható, a tesztautón 255/50 R 20 méretű abroncsok voltak.

Erőforrásként saját fejlesztésű 2,2 literes, e-XDi közvetlen befecskendezéses, Euro 6-os dízelmotort kapott, 181 lóerővel és 420 newtonméteres forgatónyomatékkal, 1600–2600 közötti fordulatszám-tartományban. Opcióként 6 fokozatú automata váltó, míg szériában 6 fokozatú manuális váltómű kapcsolódik, utóbbinál a nyomaték 400 newtonméter, igen széles, 1400-2800 fordulat/perc tartományban. Opcióban automatikus, mechanikus differenciálzár kérhető a hátsó tengelyre.

Ssangyong haszongépjármű

Az autó orr része változott, de a főbb méretek megmaradtak

Ezúttal csak a gépkocsi orr része változott, de még a fő méretek is maradtak, a műszerfal és kezelőszervek szintén ugyanazok, mint két évvel korábban. Azonban előzetes információk alapján jövőre megújul: amit biztosan tudni, hogy erősebb és nagyobb nyomatékú motort kap. Más részlet még nem ismert.

Ssangyong haszongépjármű

Jövőre megújul: erősebb és nagyobb nyomatékú motort kap, valamint egy 8 fokozatú automata váltót is

Teljes biztonságban

A duplafülkés kategóriában minden lehetséges aktív biztonsági megoldást megkapott a haszonjármű: automata vészfék (AEBS), sávelhagyásra figyelmeztető (LDWS), sávváltás asszisztens (LCA), ütközésveszélyre figyelmeztetés (FCW), távolsági fényszóró asszisztens (HBA), holttérfigyelő (BSD), 360 fokos kamera (AMS), hátsó keresztforgalomra figyelmeztető (RCTA), táblafelismerő rendszer (TSR). Továbbá az ESP, az aktív borulásgátló (ARP), a lejtmenetvezérlő (HDC) egyaránt jó szolgálatot tesznek közúton és terepen. Nem hiányozhatnak a xenon fényszórók, a LED-es ködlámpák kanyarfény funkcióval sem.

A passzív védelmet vezető- és utasoldali oldallégzsákok mellett elsőülés-oldallégzsákok, valamint függönylégzsákok növelik.

A maximális kényelmet automatikus klímaberendezés, szellőztethető és fűthető, elektromos állítású első ülések, fűthető hátsó ülések szolgálják. Opcióban napfénytető is rendelhető.

A Musso Grand pick-up kétféle, „Style 4WD" és „Premium 4WD" felszereltségi csomaggal kapható, fekete, illetve világosbarnás bőr belső színvilággal. Természetesen számos praktikus vagy éppen divatos kiegészítő szintén rendelkezésre áll a listán.

Ssangyong pick-up

Ssangyong pick-up

Minőségi belső tér sok-sok kényelmi elemmel

Változatos utakon és terepen

A belső tér tágas, pozitívum az egyértelmű, könnyed ülés-, kormány- és tükörbeállítások. A méretekből adódóan a hátul utazók is egyenértékű kényelemben részesülnek. A hátsó fülkerész nem használható áruszállításra, az üléstámla mögött csak tartozéktároló van.

A motor halk, sima futással kelt életre, gyorsításnál sem volt zajos, a motor-váltó összehangolása kiválónak bizonyult. A gépkocsi méretei jól érzékelhetők, a tükrök optikája is megfelelő. Igaz, aki gyakran szeretne vontatni, meggondolandó akár felcsatolható tükör is, mint a kempingezőknél.

Nagy segítség a felülnézeti 360 fokos kamerakép, a többfunkciós érintőképernyő. Szoftveresen és kezelhetőség szempontjából (menürendszere) példaértékű.

menürendszer

Az érintőképernyős rendszer nagyon hasznos és könnyen kezelhető

A műszerfal egyszerű, jól áttekinthető, két nagy fő műszerrel, a középső kijelző is elég jól látható nappal, a menürendszere sem bonyolult a kormányküllőről használva. A tolópöckös világításkapcsoló az indexkaron egyértelmű, csak az esőérzékelős ablaktörlő néha túlbuzgó. A fűtés-szellőztetés, páramentesítés kiválóan működött, elegendő volt szakaszosan működtetni és automata módban hagyni.

pick-up belső tér

A műszerfal egyszerű, jól áttekinthető

Az „Eco" mód valójában az alapprogram, ekkor is kellően dinamikus, az 50-es tempót szinte 1450 körüli fordulaton tudjuk tartani 4. fokozatban. Futása, fordulékonysága városban is kiváló. A hidraulikus kormánymű könnyed, de jól érezhető az elfordulás mértéke. A futóművek hangolása inkább egy középútnak tűnt, jól csillapították a rossz minőségű utak behatásait, ellenben terepen kicsit lágynak tűnt. A hegyi szakaszt Eco programmal is könnyedén vette, 2000-2200 közti fordulaton, az automataváltó sem kapcsolgatott feleslegesen.

Ssangyong pick-up

A Ssangyon ügyelt a részletekre

Csak kíváncsiságból próbáltuk ki a teljesítmény üzemmódot: a különbség, a fokozatkapcsolás ekkor 2000-2500 között történik, érezni az erőt – ha vontatunk, akkor biztosan hasznos tartalék. Lejtmenetben célszerű volt átkapcsolni manuális üzemmódban a motorfék minél jobb kihasználása érdekében. 3. fokozatban elég jól visszafogta a lendületet, míg a legmeredekebb szakaszt 2. fokozatban, a lejtmeneti szabályozással teljesítettük, ami valójában automatikus szakaszos ráfékezéseket jelent. Nélküle gyorsultunk, és 3000-ig felpörgött a motor. Bár kérdés, hogy a lejtmeneti szabályozást meddig tolerálják a fékek, és vontatmánnyal hogyan dolgozna.

Az 5. fokozat kb. 70-75 km/óráig használható, a 6. kimondottan országútra, autópályára való. A 90-es tempót már 1500-nál elértük 6. fokozatban, de 110-nél is csak 1750-et, míg 130 km/óránál sem forgott többet 1900-nál. Autópályán teljesítmény-programban (Power) mintha zavarba jött volna az elektronika, kapcsolgatott 5. és 6. fokozat között, ha nem tudtunk egyenletesen haladni, célszerűbb volt manuális kapcsolásra váltani.

Ssangyong pick-up

130 km/óránál sem volt több a fordulatszám 1900-nál

A gépkocsi futása autópálya-tempónál is kiváló volt – egyenesben és sávváltásnál egyaránt –, inkább a szélzaj erősödött, mint a motorhang. A kihajtókon és a körforgalmakban tempósabb haladásnál a vártnál jobban megdőlt, valószínűleg a kissé magas súlypont miatt.

Könnyebb terepen szintén komfortos volt a futás, nehéz terepen, lassú menetben már lágyabbra váltott a rugókarakter. A középkonzolon levő programkapcsolónak volt még egy "Téli" (winter) állása is, amit csúszós útfelületen vagy laza talajon célszerű bekapcsolni. Ekkor kimérten, a kerekek kipörgése nélkül tudunk elindulni és finoman gyorsítani. Az első terepszög 19,5°, a hátsó 20,5°, míg a bakhátszög 20°-os, 17 collos szériaabroncsozás esetén.

Mindent összegezve egy kedvező karakterű, terepes kishaszonjárművet ismerhettünk meg. A fogyasztás városban, átlagos forgalomban 8,9-9,2 liter között alakult, vidéki országutakon beérte 8,2-8,5 literrel is, míg 130-nál 10,2 litert mértünk 100 kilométerre.