Külsőre most nem történt drasztikus változás, de a belső felszereltségben és a kidolgozásban is magasra tették a mércét a SsangYong mérnökei és a motor is erősebb lett.

SsangYong Musso Grand Pick up teszt

Kiválóan egyesítheti a hétköznapok munkaautóját és egy kényelmes családi autót – fotó: Agroinform.hu

Piaci igényekhez igazodva

A pickup-piacon jelentős változások mentek és mennek végbe. A gyártók szinte globálisan megszüntették az úgynevezett nyújtott fülkés modelleket – bár néhány még biztos fellelhető – majd következtek a kétszemélyes, rövid fülkések, hosszú platóval, amelyek szintén elég gyártó- és piacspecifikussá váltak. Ugyanígy a fülkés-alvázas kivitelekből sem maradt sok, főleg nem Európában, de néhány kisszériás céges megrendelésnél fellelhetők egyedi felépítménnyel. Ebből adódóan ezek a járművek majdani, használtan történő értékesítése okozhat némi nehézséget.

Ezért a gyártók egyre inkább a legnépszerűbb, 5 személyes, duplafülkés kategóriára koncentrálnak – köztük a SsangYong is – egy alapváltozatra, amelynek felszereltsége és opciós lehetőségei igen jól a vevők igényeire szabhatóak, akár ugyanazon gyártósoron, s éppen ezért az árak is versenyképesebbek lehetnek.

SsangYong Musso Grand Pick up 5 személyes belső tér

5 személyes, tágas, modern belső tér – fotó: Agroinform.hu

Gyors fejlődés

Úgy tűnik, a vevők még nem ismerik annyira a koreai SsangYong pickupját, mint amennyire megérdemelné, pedig az elmúlt néhány évben a márka nemcsak feltört az élvonalba, de túlzás nélkül új mércét állított fel a Musso Grand-dal az európai pick-up piacon. A koreai jármű- és gépgyártás magyarországi teljesítményét mi sem jelzi jobban, mind a KIA és Hyundai hazai fogyasztói bizalma, de említhetnénk a Doosan munkagépeket is, vagy az európai piacon úttörő Hyundai üzemanyagcellás nehéztehergépkocsik flotta szintű eladásait, főleg Svájcban. Nem véletlenül tettük ezt a kis kitérőt, mert a Musso Grand pick-up is ezen nagyszabású fejlődési folyamatok egyik képviselője, amelyet a dolgos hétköznapok ihlettek.

Egy alap, sokféle lehetőség

A modern és elegáns külső ne tévesszen meg senkit, mert alatta egy masszív, vérbeli munkaautó van, amely nemcsak a kiegészítők gyári listája szerint, de a hazai forgalmazó által kínált kiegészítőkkel is tovább fokozható, aszerint, hogy ki milyen kialakítású, felszereltségű pick-up-ot szeretne.

2157 cm³-es, 4 hengeres turbodízel motorral kapható a Musso Grand pick up

2157 cm³-es, 4 hengeres turbodízel motorral – fotó: Agroinform.hu

Idehaza egyféle 2157 cm³-es, 4 hengeres turbodízel motorral kapható a Musso Grand pick up, immáron 181 helyett, 202 lóerős teljesítménnyel, de változatlanul 400 newtonméter nyomatékkal, a 6 fokozatú, kézi kapcsolású váltóhoz, míg a 6 fokozatú, automata Aisin váltónál 441 Nm a nyomatékcsúcs. A maximális teljesítményt percenként 3800-as fordulaton, míg a maximális forgatónyomatékot 1400-2800, valamint 1600-2600 fordulat/perc tartományban adja le. Az önműködő hátsó differenciálzár minden modellnél szériakivitelnek számít.

Így duruzsol a 2,1 literes dízelmotor:

A gyártó 5 év vagy 100 ezer km garanciát ad, amely opcióban 150 ezer kilométerre kiterjeszthető.

A szabad magasságra a prospektus 220 millimétert ad meg, ami minden bizonnyal a minimum, széria 235/70 R 17 méterű abroncsokkal és acélfelnikkel. A tesztautón ezúttal a 255/60 R 18 méretű gumik voltak, könnyfém felnivel, ami számításunk szerint még plusz 14 millimétert jelent (234 mm hasmagasság).

Akik komolyabban terepezni szeretnének, meggondolandó a törvényes jóváhagyással rendelkező, Maxliner nyomtávszélesítő készlet, az elöl-hátul 1640 mm-es nyomtávot 1700-mm-re szélesítve, növelve a stabilitást nehéz terepen. Igaz, a megfelelő mintázatú abroncsokról se feledkezzünk el! Sőt, szinte teljes felületű, 3 mm vastagságú, alsó védőlemez-készlet szintén kapható a gépkocsira.

SsangYong Musso Grand Pick up hátulról

Ssangyong pick-up

Igazi közege a vidéki út és a szántóföld között van – fotó: Agroinform.hu

A gépkocsi össztömege hátsó laprugós felfüggesztésnél maximum 3250 kg lehet, míg az 5 lengőkaros, tekercsrugós esetében 2990 kg. Természetesen ezeket is érdemes fontolóra venni – bár nem akarunk matekórát kezdeni –, mert ezúttal a tesztautó 2120 kg önsúlyú volt 2990 kg-os össztömeg mellett, 870 kilogrammal terhelhető. 5x75 kg felnőttel számolva, papírforma szerint marad 495 kg a rakományra, de ha vontatunk, a vonószerkezet súlyával és a vonógömb terheléssel ez még tovább fogy.

Laprugó esetén 3250 kg lehet az össztömeg, így 984-1090 kg teljes terhelhetőséggel gazdálkodhatunk. A fékezett vontatmány-össztömeg azonban kiviteltől függően egyaránt 2600-3000 kg között alakul, a fék nélküli 750 kg lehet.

Aki gyakran szeretne vonatni, annak előnyösebb lehet a laprugós változat a fentiek miatt, bár a több lengőkaros felfüggesztés kétségtelenül komfortosabb futást nyújt.

SsangYong Musso Grand Pick up platója

Platója 1262 liter térfogatú – fotó: Agroinform.hu

A platószéria műanyag burkolattal rendelkezik, 1262 liter térfogatú (VDA szabvány szerint), ami az 1570 mm-es felső szélességből, 1610 mm belső hosszúságból és az 570 mm magas oldalfalakból adódik. A plató zárttá is tehető, az oldalfal síkjában lefedve vagy a fülke magasságáig.

Egy jármű, több célra, kedvező tapasztalatokkal

A pick-upok lényege, hogy kiválóan egyesíthetik a hétköznapok munkaautóját és egy kényelmes családi autót, amelynek a SsangYong Musso Grand messzemenőkig eleget tesz.

Kívül modern, tetszetős formával, belül a felsőkategóriás gépkocsikéval azonos minőségű belső térrel, komforttal és kidolgozással nyűgöz le, de a helykínálatra sem lehet panasz, sem elöl, sem hátul. Az alapkonstrukció jól sikerült, ez már korábban is bizonyítást nyert. A Musso Grand esetében 4 féle felszereltség közül lehet választani, a mi tesztautónk a legjobban felszerelt verzió volt.

A gépkocsi kezelhetősége példás, könnyű megszokni, minden irányba jó a kilátás, a tükrök mérete és optikája szintén kiváló (utánfutó nélkül), míg kb. 10 km/óráig akár 360 fokos kameraképet is kaphatunk a gépkocsi környezetéről.

SsangYong Musso Grand Pick up, 360 fokos kamerakép

360 fokos kamerakép – fotó: Agroinform.hu

Fontos újítás, az elektro-hidraulikus kormánymű, amely 50 km/óráig könnyed irányítást biztosít, e fölött viszont automatikusan megnő a kormányzáshoz szükséges erő, inkább egy régebbi, hidraulikus szervókormányhoz lehetne hasonlítani. A fentiektől függetlenül megizzadhatunk a hazai alulméretezett teremgarázsokban, de belvárosi környezetben jól megállja helyét, könnyű vele mozogni.

Az automata váltó precíz, észrevétlen kapcsolássokkal, egyenletes gyorsulást biztosított. Az 50 km/órát már 1450 körüli fordulaton elértük 4. fokozatban. Az 5. fokozat egészen 75-80 km/óráig használható, a 6. fokozat kimondottan országútra és autópályára való.

A gépkocsi futása magabiztos, oldalszél-érzékenységet és zavaró mértékű motorzajt nem tapasztaltunk még 130 km/óránál sem. Az ülések hosszú távon is kényelmesek.

A futóművek komfortos futást biztosítnak városban és országúton egyaránt, a gépkocsi stabilitása jól érzékelhető, még autópálya-kihajtókon és körforgalomban is. A rossz minőségű utakon inkább a gördülési zaj nőtt meg.

SsangYong Musso Grand Pick up orra

SsangYong Musso Grand Pick up orra a híres márkajellel – fotó: Agroinform.hu

A pick-upok igazi közege a vidéki utakon és szántóföldek közt van

Az elődhöz hasonlóan itt is háromféle kapcsolási mód, illetve motorhangolás áll rendelkezésre: normál, sport és téli. A „téli" (winter) program nemcsak télen lehet jó, finoman szabályozza a kerekekre juttatott nyomatékot, de laza, homokos vagy sáros talajon is. A 2H és 4H között a szokott módon a forgókapcsolóval bármikor átkapcsolhatunk, de a 4 L be- és kikapcsolása csak álló helyzetben és az előválasztókar / váltókar üres állásában szabad.

Ssangyong pick-up

SsangYong terepen – fotó: Agroinform.hu

Az autó fotózásához a földutakon sikerült találnunk egy nagyobb tócsát, éppen jól sikerült az időzítés az előző napi eső után, így a fröccsenős, látványos képek is elkészültek. Fordulás után már csak az aszfaltot kellett elérni. A kényelmes kocsikázásban viszont sikerült úgy megtalálni a tócsa melletti bakhátat, hogy a laza felső rétegről tökéletesen becsúsztunk a vizes, agyagos, saras nyomvályúba.

Az első felszisszenés után egyértelművé vált, hogy az alap hátsókerék-hajtás ide kevés lesz, a sáron kívül mást nem mozgatott meg. De hát hol tudunk kipróbálni igazán egy ilyen pick-upot, ha nem itt? (A szóban forgó nyomvályút pirossal jelöltük.)

A felfüggesztés nehezebb terepen kissé lágy karakterisztikát mutatott, de nyugodtabb tempóval bátran haladhattunk és a stabilitásra sem lehetett panasz.

SsangYong Musso Grand Pick up nyomvályú

Sárpróba – fotó: Agroinform.hu

A kapcsolható összkerékhajtás sem hülyebiztos és végtére nem egy épített 4x4 off-road gépben ültünk – vagyis nem megspórolható, hogy kiszálljunk és megnézzük, merre tart a nyomvályú, hogy merre érdemes kormányozni a kerekeket és egyáltalán érdemes-e erőltetni.

A luxus kivitel, bőr belső lévén ugyan fájt a lelkünk behordani a sarat, de a való életben sem hisszük, hogy könnyebb élet várna rá. Az autó súlyeloszlása miatt (motor/első tengely) nem volt nagy kérdés, hogy előre vagy hátra lesz a menet. 4L kapcsolásban az ész nélküli elásás helyett némi kimozgatással a Musso otthon érezte magát a dagonyában és a második előre-hátra hintában már magabiztosan hőkölt ki a sárból. És a "winter mode"-ot még be sem kapcsoltuk.

Nehéz terepen vagy hegymenetben célszerű manuális kapcsolásra áttérni és hagyni a motort nyomatékra dolgozni, míg hosszú lejtmenetnél pedig a lehető legjobban kihasználhatjuk a motorféket. A kézi fokozatváltást, az előválasztókar oldalán levő kis billenő kapcsolóval tehetjük meg.

SsangYong Musso Grand Pick up automata sebességváltó

Az automata váltókon megjelentek a manuális programok, és eltűntek a régebbi gépkocsiknál jellemző fokozatjelölések – fotó: Agroinform.hu

Az is megfigyelhető, hogy az automata váltókon megjelentek a manuális programok, és eltűntek a régebbi gépkocsiknál jellemző I. és II. fokozatjelölések.

Mindent összegezve, a SsangYong pick-upja ott van az élvonalban minden tekintetben. Tekintélyt parancsol az utakon, a luxusmegjelenés garantált és az elegáns külső alatt egy robusztus munkaautót kapunk.

Nézd meg a teszt során készült összes fotót az alábbi képgalériában:

Képgaléria
Képgaléria
Képgaléria-search