Egy történelmi közlekedésrendészeti kiskapunak köszönhetően a vidéki svéd diákoknak nem kell a mínuszokban sétálni az iskolába. Nagyfokú önállóságot biztosít nekik az, hogy vezethetnek traktort, ám a traktor fogalmának helyi értelmezése furcsának tűnhet számunkra.
Kinek mi a traktor?
Ha jártál már svéd vidéki városokban, találkozhattál olyan tinédzsercsoportokkal, akik 30 km/h-s maximális sebességű, narancssárga elakadásjelző háromszöggel közlekedő autókat vezetnek. A vidéki iskolák előtt is gyakran nagyon furcsának tűnő járművek parkolnak, mutatja be a Svéd otthon blog.
Volvo minden formában és mennyiségben – fotó: Svéd otthon blog
A II. világháború alatt és után hiány volt mezőgazdasági járművekből, ezért a kormány úgy döntött, hogy törvényessé teszi a szabványos autók átalakítását, hogy azokat traktorként is lehessen használni. A gazdák eleinte Ford A és AA modelleket használtak, a háború után a Volvo Duett (PV445) terjedt el, de amilyen típust gyártott valaha a Volvo, abból jó eséllyel készült átalakított változat. Nevüket az EPA diszkontlánctól örökölték, a köznyelvben máig EPA-traktorként élnek, bár a 70-es években változott a szabályozás, és az elnevezés is A-traktorra.
A-traktor, EPA-traktor
- Maximális tengelytáv 2,25 m
- Merev hátsó híd, 10:1-es áttétel
- Plató nem lehet nagyobb 1,25 m2-nél
- Maximális sebesség: 30 km/h (csak 1-es és 2-es fokozat az átalakított személyautóknál)
- Csak első üléssor lehet, mögötte pedig nem lehet raktér
- Vonóhorog kötelező
Ezek a szabályok máig érvényben vannak, a hátsó narancssárga elakadásjelző háromszöggel együtt, amely a jármű korlátozott sebességét jelzi. Manapság nemigen használják mezőgazdasági járműként, cserébe a tinédzserek függetlenedésének a szimbólumává váltak: 15 éven felüliek vezethetik, ha van segédmotoros kerékpár- vagy traktorvezetői engedélyük. A normál vezetői engedély megszerzésének alsó korhatára Svédországban 18 éves kor.
A hosszított fülkés pickupok mellett a duplakabinosok is játszanak, de csak átalakításokkal. A fotó a városi iskola parkolójában készült – fotó: Svéd otthon blog
Az építésüknek óriási kultusza van, hiszen a tulajdonos személyre szabottan, egyéniségét tükröző megjelenéssel alakítja kedvére a járművet. A csendkedvelő idősebb lakosság azonban az ilyen autókból szóló hangos zenére szokott panaszkodni.
Előremutató, függetlenedést elősegítő eszköz
Közlekedésbiztonsági szempontból előnyösebb, ha ezekkel a lekorlátozott autókkal tanulják a forgalom sajátosságait a fiatalok, mint ha a szüleik több száz lóerős autóit kérnék kölcsön. Általános szokás, hogy lehúzódnak az út szélére, hogy a korlátozott végsebességükkel ne tartsák fel a forgalmat.
Persze van, aki nem EPA-, hanem igazi traktorral jár iskolába – fotó: Svéd otthon blog
Ez a járműtípus, ez a fenomén a fiatalok öállóságát testesíti meg, népszerűségüket ugyan kényszer szülte, de tulajdonosuk egyéniségét kifejező átalakíthatóságuk miatt is valós szubkultúrájuk van. Még zeneszámok is készültek a témában, ha valakit érdekel a svéd fiatalok világa, tekintse meg a YouTube-on!
Magyarországon a mopedautók töltenek be ilyen funkciót, azonban azok vezetési élményt tekintve nem hasonlíthatók össze egy igazi autóval. Vajon itthon hasznos lenne bevezetni ilyen szabályozást, vagy életveszélyt jelentene a közlekedőközönségre?