Jelentős lökést adott a juhágazatnak a Brexit, és nőttek a felvásárlási árak. Akkora a kereslet a juhtej iránt, hogy szinte bármi eladható a piacon – hangzott el az MKT által szervezett előadáson - írja a novekedes.hu

Olaszországba exportálunk

Mezőszentgyörgyi Dávid, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem stratégiai és fejlesztési rektorhelyettese, a Juh és Kecske Ágazatért Egyesület elnöke, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) szakmai fórumán beszélt arról, hogy szokás volt korábban azt mondani, hogy Magyarországon nem éri meg kiskérődzőket juhot-bárányt és kecskét tartani. Ahogy fogalmazott ezt mondták 20 és 10 éve is, azonban ez nyilvánvalóan nincs így, hiszen ma is vannak akik kistestű kérődzőkkel foglalkoznak.

Magyarország az európai juhpiacon viszonylag kis szereplőnek számít, jelenleg itthon körülbelül egy millió juhot tartanak, ebből 800 ezer körül van az anyajuhok száma. A viszonyítás kedvéért: Spanyolországban  9 millió 700 ezer, Romániában pedig több mint 6 millió a juhot tartanak.

Hazánkban elsősorban úgynevezett könnyű súlyú bárányt állítanak elő, ami élősúlyban körülbelül 25-26 kilogramm körüli súlyt jelent. Ebből a vágási kihozatal kevesebb, mint 13 kilogramm. A magyar gazdálkodók ezt a kategóriát elsősorban exportra értékesítik az Európai Unió országai, - azon belül is főképp Olaszország - felé. A Magyarországon nevelt könnyű súlyú bárányokat Olaszországba viszik ki eladásra, élőállatként, és főképp a húsvéti időszakban.

juh

Magyarország az európai juhpiacon viszonylag kis szereplőnek számít, jelenleg itthon körülbelül egy millió juhot tartanak – fotó: pixabay.com

A Brexit miatt emelkednek a felvásárlási árak

Az elmúlt egy év alatt a bárány ára nagyon jelentősen emelkedett. A könnyűsúlyú bárányé 7,4 százalékkal, míg a nehézsúlyú bárányé 5,3 százalékkal. Az árnövekedés már régebb óta tart, de 2020-óta a korábbi években jellemző trendekhez képest jóval intenzívebbé vált. Ez pedig részben a BREXIT-el magyarázható – húzta alá a szakember.

Az ágazatban az utóbbi két évben egy úgynevezett Brexit hatásról beszélhetünk. Ennek az az oka, hogy amíg a Brexit előtt az Egyesült Királyság kifejezetten jelentős szereplő volt a szektorban, addig a Brexit után az élőállat értékesítés az Egyesült Királyságból az Európai Unió felé gyakorlatilag ellehetetlenült.

Mivel Nagy-Britannia harmadik országnak számít, így az állatok szállítása során, Angliában, Dovernél a bepakoláskor akár 24 órán át tartó adminisztrációs ügyintézésre is szükség lehet. Az állatokat viszont legfeljebb 9 órán át lehet a platón tartani, így le kéne terelni, majd újra fel kellene terelni az állatokat a várakozási idő alatt, ami akkora logisztikai terhet jelent az angolok számára, hogy így nem éri meg a juhok EU felé való kivitele. Emiatt az uniós piacról a Nagy-Britanniából származó élő bárány technikailag eltűnt  – hangsúlyozta a szakértő.

A fogyasztói szokások miatt a bárányok vágására a célországban kerül sor, lévén, hogy a vásárlók ''frissen'', előhűtve szeretik megvásárolni a bárányhúst, fagyasztva kulturális és konyhatechnikai okokból jellemzően kevésbé kelendő.

Csökkent az Új-Zélandról és Ausztráliából érkező fagyasztott bárányhús  mennyisége is, mert az is jórészt brit kikötőkön keresztül jutott el az Európai Unióba.

Ezen körülmények a kínálat szűküléséhez vezettek, miközben az egész EU-ban 0,2 százalékkal nőtt is a vágások száma, ami így a felvásárlói oldalon áremelkedést okozott. Szerencsére a tavaly globálisan tapasztalható állománycsökkenés az EU-ban nem jelentkezett, az EU önellátási szintje  jelenleg 95 százalékon van.


Kelendő a magyar juh

Mindez azt jelenti, hogy van egy 5 százalékos rés az uniós belső piacon amit akár a magyar juhágazat is kitölthetne, főképp annak fényében, hogy az egész világon épp az európai piacon a legmagasabbak a felvásárlási árak, ráadásul az export során az euró-forint váltáskor keletkező árfolyamnyereség is a termelőhöz kerülhet - vélekedett Mezőszentgyörgyi Dávid. Hangsúlyozta, hogy épp ezért érdemes lehet fejleszteni ezt az ágazatot.

A gyapjút itthon kell feldolgozni

Mivel a juhnak három fő terméke van, ezért fontos beszélni a hús mellett a gyapjúról és a tejről is.

Jelenleg Kína a gyapjú fő felvásárlója. A járvány előtti időszakban erre a termékre mind árban, mind mennyiségben egy erősen felfutó piac volt jellemző. A gyapjú iránti kereslet 2020-2021-re azonban jelentősen visszaesett, mert a koronavírus járvány miatt a ruházati termékek iránt sem volt akkora a kereslet.

Magyarországon jelenleg éves szinten megközelítőleg 3500 tonna gyapjút állítanak elő, amit Kína a világpiaci folyamatok miatt már nem vesz át, a piacot az olyan nagy beszállítók uralják, mint Ausztrália, amivel mi nem tudunk versenyezni. Ezért a gyapjú feldolgozására itthon kell találni alternatív megoldásokat. Ennek érdekében épül most gyapjúfeldolgozó Balmazújvárosban, ahol magas kén és nitrogén tartalmú trágyát fognak készíteni a gyapjúból.

A gyapjút lehetne szigetelőanyagként használni az építőiparban, posztóként a szőnyeggyártásban, vagy tömőanyagként az autóiparban az ülésgyártás során, de ezek hosszas újabb beruházásokat igényelnének. Várhatóan a jövőben Kína újra fog gyapjút felvásárolni, de ez a hazai termelésből legfeljebb néhány száz tonnát érint, a maradék feldolgozását itthon, belföldön kell megoldani – fogalmazott.

bryndza

Jelentős az igény a bryndza típusú sajtokra, amit a hazai termelés nem tud kielégíteni – fotó: pixabay.com

Bármennyi juhtejet el lehet adni - jelenleg hiány van a magyar piacon

A hazai tejágazaton belül minimális a juh és a kecsketej részesedése. A teljes hazai tejtermelés, nagyságrendileg 2 milliárd litert tesz ki. Ebből a juhtej részesedése körülbelül 600 ezer liter, és a kecsketejé is csupán pár százezer liter, tehát csekély mennyiség. A kecsketejből elsősorban kis családi gazdaságokban sajtot készítenek, amit a HORECA szektor felé értékesítenek. A COVID járvány alatt a kecsketejre a szállodák és vendéglátóhelyek bezárásakor visszaesett a kereslet. Azóta azonban helyreállt a piac.

Juhtejből jelenleg hiány van a magyar piacon. Jelentős az igény a bryndza típusú sajtokra, amit a hazai termelés nem tud kielégíteni. Ezen a piacon gyakorlatilag minden eladható – húzta alá.

A teljes előadás az alábbi videón tekinthető meg: