Kifejtette: tavaly a termelt pulykahús-mennyiség 40-50 százaléka exportra került, ez 25-30 milliárd forintos árbevételt eredményezett 2019-ben. Ugyanakkor idén minden baromfitermék exportpozíciója romlott, részben a koronavírus-, részben a Magyarországot is sújtó madárinfluenza-járvány miatt, sőt a lengyel pulykatermelés is erős nyomást gyakorol az európai országok piacaira.
10-15 százalékkal csökkent az ágazat árbevétele az idén – fotó: MTI/Varga György
Ezért a magyar exportpiacon idén jelentős visszaesésre számítanak, az alacsonyabb árak miatt a kivitel értéke akár meg is feleződhet. Az élő pulyka ára folyamatosan csökkent az elmúlt nyolc hónapban, jelenleg a tavalyi árakhoz képest mintegy 10-12 százalékkal alacsonyabbak a felvásárlási árak, míg a takarmányárak ugyanilyen mértékben emelkedtek – mondta.
Az elnök rámutatott, hogy tavaly Magyarországon az egy személyre jutó pulykahús fogyasztás 4 kilogrammot tett ki, ez idén a hotelek, éttermek, kávézók (HORECA szektor) kiesése miatt mérséklődhet. A járvány miatt a HORECA szektor mind belföldön, mind külföldön leállt, ezzel a jelentős pulykahús-felhasználásuk megszűnt, vagy töredékére csökkent.
A pulykaszövetség elnöke úgy véli, hogy a baromfiágazat egészét a HORECA szektorhoz hasonló, speciális intézkedésekkel kellene segíteni, így például munkahelymegtartó támogatásokkal, a bér- és járulékteher átvállalásával, valamint adócsökkentéssel.
A szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján bízik abban, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján – hangsúlyozta Horváth Lajos. Hozzátette, hogy a szövetség nem számít a karácsonyi szezonban a fogyasztói árak emelkedésére, azonban ez a kereskedelmi láncok árképzésén is múlik.