Az állattartók számára az ENAR adategyeztetés határideje idén a vonatkozó rendelet* alapján március 31.
Újdonság, hogy a szarvasmarha-, valamint a juh- és kecskefélék mellett mostantól a sertések vonatkozásában is kötelező az adategyeztetés, melynek célja, hogy az ENAR (Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer) és a TIR (Tenyészet Információs Rendszer) naprakész adatokat tartalmazzon – írja a Nébih.
A Nébih ENAR és TIR adatbázisai a gazdálkodók munkáját is jelentősen megkönnyítik, többek között a tervezés és adás-vétel területein. Különösen praktikusak és fontosak a Magyar Államkincstárnál (2025-ben) állatalapú támogatást kérelmező állattartók számára, a Kincstár felületére ugyanis az ENAR rendszerben nyilvántartott adatok kerülnek fel.
A Nébih ENAR aloldalán elérhető az adategyeztetés menetének részletes leírása. A folyamat első lépéseként a Nébih az ENAR-ban aktuálisan nyilvántartott állategyedek listáját megküldi minden szarvasmarha-, juh-, kecske- és sertéstartó elektronikus tárhelyére vagy postai úton a tenyészet címére. Ezt követően az állattartó feladata a lista áttekintése, továbbá eltérés esetén az ENAR felé történő jelzés – olvasható a cikkben.
Az állattartók számára az ENAR adategyeztetés határideje idén a vonatkozó rendelet* alapján március 31. – fotó: pixabay.com
Az előírás szerint minden tenyészetnek rendelkezni kell ún. ENAR felelőssel, aki az állatok jelölésének végrehajtásáért, valamint az ENAR feladatok (bejelentések) ellátásáért felelős személy. Juh- és kecskefélék tartói, valamint sertéstartók esetében területi felelős is segíti az állattartó feladatainak ellátását. Az ENAR felelős, a területi felelős és a sertéságazati területi felelős aktívan együttműködnek az adategyeztetésben.
Fontos változás, hogy a Nébih ezentúl egyszerűsített tenyészetlezárást is lehetővé tesz, melynek köszönhetően a bejelentőnek (hozzátartozónak, meghatalmazottnak) elegendő a Nébih felé megtennie a bejelentést elhunyt állattartó tenyészetének felszámolása esetén.
A Nébih ENAR aloldalán részletes információk ismerhetőek meg a különböző bizonylatokról (https://portal.nebih.gov.hu/enar). A hivatal javasolja a webes bizonylat használatát, ez esetben ugyanis az adatok azonnal bekerülnek az ENAR adatbázisba. A webes bizonylatok megtalálhatóak a Nébih Ügyfélprofil rendszerében (https://upr.nebih.gov.hu/). Papíralapú ügyintézés esetén a bizonylatokat a Nébih ENAR 1537 Budapest, Pf.: 397 postai címre kell megküldeni.
A Nébih az adategyeztetéshez kapcsolódó leggyakoribb kérdések és válaszok gyűjteményét közzétette tematikus aloldalán. Emellett a Nébih ENAR Ügyfélszolgálatán a 06-1-336-9050 telefonszámon, továbbá az enarufsz@nebih.gov.hu email címen is kérhető segítség, akár a körzeti kapcsolattartókról, területi felelősökről, akár az adategyeztetést érintő bármilyen egyéb kérdésben.
A bizonylatok kitöltésével kapcsolatban az illetékes vármegyei kormányhivatalok ENAR ügyfélszolgálataihoz is fordulhatnak az érintettek.
Az adategyeztetés menete, a témához kapcsolódó gyakori kérdések és további részletek megtalálhatóak a Nébih ENAR aloldalán.
Hivatkozott jogszabály:
* A tartási helyek, a tenyészetek és az ezekkel kapcsolatos egyes adatok országos nyilvántartási rendszeréről szóló 119/2007. (X.18) FVM rendelet
Indexkép: pixabay.com