A Nissan történetében kutakodva, 1935-ben bukkanhatunk rá az első pick-upra, amelyik a világ egyik legismertebb és legsikeresebb modelljének az őseként lépett munkába, 748 köbcentis motorral és 12 lóerővel, Datsun 13T néven.
Az ősapa, az akkor megszületett 13-as modellszéria tagjaként, rövidke platójával és kompakt méreteivel hatalmas sikert aratva indult el a világ meghódítására, hiszen rövidesen Dél-Afrikában és Ausztráliában is népszerű munkaerő lett.
És hogy egy kis autótörténelmet is beleszőjünk az indításba, ebben az évben lépett piacra Ausztráliában a Ford első „kupé-haszonjárműve” is, az Ute, és ez a két modell el is indította a pick-upok azóta is tartó sikertörténetét.
A rövidke történelemóra után, egy több mint nyolcvan évet átívelő ugrással átvetődünk a Nissan Navara legújabb változatába. Persze itt is történészkedhetnénk, mert a Navara sem volt mindig Navara, hiszen csak egy volt a számozott pick-upok közül. A név pedig a régi modellszériában a luxusverzió megkülönböztetését szolgálta, majd egyszerűen ráragadt az autóra.
A gyár egyébként még a mostani szériát is úgy mutatta be, hogy ez a Nissan NV300 Navara, de röviddel a nemzetközi színre lépés után jött a gyári ukáz, törölték a kommunikációból az NV300-at, és maradt csak az „új Navara”, amely valóban minden ízében megújult.
A mostani menetpróbához jó alapot adott a lengyelországi nemzetközi bemutató tesztköre, amiben az off-road pályától a Dunajec folyón való átkelésig, sáros, traktorok által szétjárt földutakig minden szerepelt, persze sok aszfaltos szakasszal összekötve a terepezőképesség megismerésére beiktatott helyszíneket. Itt már bebizonyította az új Navara, hogy mire is képes.
Már akkor kiderült, hogy a NASA-val közösen kifejlesztett „zéró gravitációs” ülések, a megújult futómű, a két új motor, a megnövelt terhelhetőség, a 3.5 tonnára megemelt vontatási tömeg, a terepezőképesség javulása és a két ütköző között történt további jelentős változtatások pozitív irányba mozdították el a véleményem a Nissan pick-upjáról.
Megújult futóművel és két új motorral rendelkezik a Nissan pick-up – A szerző felvétele
Talán a legszembetűnőbb változást az autó külseje mutatja, ami a jól eltalált arányoknak és a könnyedebb formának köszönhetően kimondottan megnyerő lett. A Nissan stíluselemeit felhasználva és pick-uposítva sikerült egy kellően markáns, de mégse marcona orrkiképzést kialakítani, miközben oldalról szemlélve a nagy vasat sokkal könnyedebbnek tűnik, mint az elődje volt.
Az utastérben is inkább a szabadidő-autókra jellemző kialakítás fogadott minket, ami olyan jól sikerült, hogy néhány perc múlva szinte el is feledteti velünk, hogy tulajdonképpen egy munkagépben ülünk. Persze, mint a sajtóbemutatón ki is hangsúlyozták, ez volt a cél, mivel a felhasználók már többet várnak ezektől az autóktól, és ehhez igazodott az új Navara filozófiája is.
Ezt az érzetet erősítette, amikor elindultunk az első kilométerek megtételére, hogy egész meglepő mértékben sikerült a jellegzetesen szögletes gördülési jellemzőket kisimítani, és ezt a tulajdonságát a terepezés közben is egész jól megőrizte, miközben pedig lazábban vette az egész goromba akadályokat is.
A vezetést segítő elektronikákban sem szűkölködik az új Navara, de a 360 fokos kamerarendszer, a Nissan Connect vagy a kulcs nélküli nyitás és indítás is ugyanúgy része a csomagnak.
Szerethetőbb, mint az elődje – A szerző felvétele
Ezekkel a tapasztalatokkal a hátam mögött megállapíthattam, hogy az öt lengőkaros és spirálrugókkal szerelt hátsó futómű, illetve az első felfüggesztés áthangolása jobb eredményt hozott, mint amire számítottam. Persze ilyenkor felmerül az emberben, hogy kezd elpuhányosodni ez az autó is, de mint kiderült, erről szó sincs.
A 600 milliméteres gázlómélységet a Dunajecen való átkelés közben próbálhattuk ki, a 30.4 fokos első és a 25.6 fokos hátsó terepszög előnyeit, na meg a 223 milliméteres átlépő magasság hozadékát off-roados, illetve igazi kemény mezőgazdasági terepeken bizonyította az autó.
Komoly árokjárások közepette azért figyelni kell a divatos megjelenést kölcsönző alsó karosszéria-elemekre, de ez nem vesz el semmit az autó használati értékéből, csak tudjunk róla, hogy nem traktoron ülünk. Mindezekhez persze az is kellett, hogy a létraváz merevebb lett, mivel elhagyták a C profilt, és teljes egészében zárszelvényekből alakították ki az alvázat.
Bírja az árokjárást is – A szerző felvétele
A terepezés és a gördülés különböző módozataira is érdemes néhány sort rászánni, mivel mehetünk úgy is, hogy csak a két hátsó kerék tol minket (2WD), könnyebb terepen, hóban, sárban a 4WD High módot érdemes használni, a nehéz helyzetek megoldásához pedig majd a 4WD Low üzemmódot kell bevetni, ami hatékony segítséget jelent majd.
Mehetünk úgy is, hogy csak a két hátsó kerék tol minket – A szerző felvétele
Természetesen differenciálzár is van a hátsó hídban, amit elektronikusan kapcsolhatunk, de az ABS használatával dolgozó és az összes kerékre ható „aktív fékes önzáró rendszer” is beépítésre került. A hegymenet- és a lejtmenetvezérlők szintén részét képezik a hajtásláncnak, és egy további pozitívum arra az esetre, ha váratlanul megszorulnánk, de nem akarunk lendületet veszíteni, hogy a 4x4-et menet közben is kapcsolhatjuk.
A nehéz helyzetek megoldásához segítséget jelent a 4WD Low üzemmód – A szerző felvétele
A végére hagytam az új erőforrásokat. A 160 vagy 190 lóerős, 2.3 literes feltöltős dízel 403 vagy 450 Nm-es nyomatékával kimondottan dinamikusan mozgatja az autót. Mi az erősebb, biturbó változatot próbálhattuk ki. Itt érdemes kiemelni a fogyasztást.
A gyár úgy ígéri, hogy az új konstrukció nagyjából mínusz 24 százalékot jelent. Persze el lehet égetni több gázolajat is, ha terepezünk vagy padlógázzal közlekedünk, de hétköznapi stílusban, kellő odafigyeléssel, országúton 6.5 liter körül mozgott, de autópályán se ment 9.6 liter fölé az elhasznált üzemanyag mennyisége.
A legszembetűnőbb változást az autó külseje mutatja – A szerző felvétele
A Navarát választhatjuk hétsebességes automatával vagy/és egy hatsebesség manuális váltóval is. Az automata nekem nem jött be, mert sokat vacillált, terepen sem volt az igazi, és valahogy az volt az érzésem, hogy nem találtak egymásra a motorral. A kézi váltó sem volt olyan finoman kezelhető, mint vártam, de ezt betudtam a nullszériás változatnak.
A tapasztalatokat összegezve bátran állíthatom, hogy a Navara minden ízében jobb és szerethetőbb autó lett, mint az elődje volt, amiben a jó futómű, a gazdaságos üzemeltetés és a kényelmesebb utazás lehetősége is szerepet játszott.