Napjainkra csupán néhány megmentett – s jellemzően már nem hazai többségi tulajdonú – márka és gyártó maradt. A mezőgazdaságigép-gyártás, építőipari munkagépek, autóbuszok és pótkocsik terén sokkal jobb a helyzet.
A 2020-ban Beverley városában alapított vállalkozás már idén ősszel be kívánja mutatni a járműveit. Nagy valószínűséggel az agrárszektort sem kívánják kihagyni a piaci lehetőségekből.
ATV
Köznapi nyelvén csak quadnak hívjuk. A pusztán elektromos meghajtás mellett természetesen már számos 21. századi innovációt is magában foglal majd – mint például a felhőalapú rendszerbe kapcsolás – a ránézésre megszokott jármű. Ilyen például az, hogy különféle menetmódok közül választhatunk: közút, terep, nehéz sziklás terep vagy dagonya.
A terepen való haladást elektronikus differenciálmű, valamint borulásveszélyre figyelmeztető rendszer teszi könnyebbé és biztonságosabbá. Távol mindentől a töltés sem okozhat gondot, mert eleve csereakkus megoldásban gondolkoztak a tervezők. Éjszaka vagy rossz látási viszonyok közepette lidaros ütközésvédelemmel is ellátják. A "vigyél haza" vezetési asszisztens még nem világos, hogy mit is fog jelenteni: egyszerű automatikus útvonal-memóriát és navigációt vagy esetleg önvezető üzemmódot?
Pulse EV / ATV – fotó: www.pulse-ev.com
UTV
Egy kétüléses, platós szállító jármű ugyanazon feladatokra, mint napjaink benzines vagy dízelmeghajtású modelljei. Itt is különféle terep/vezetés módok közül választhatunk majd menet közben. A járművet felhőalapú rendszerben szintén nyomon követhetjük. A csereakkus meghajtás, elektronikus diffizár, stabilitásfigyelés, lidaros érzékelés és „hazataláló" üzemmód szintén alkalmazásra kerül.
Pulse EV / UTV – fotó: www.pulse-ev.com
Safe-Trak jármű
Egy gumihevederes jármű szintén elektromos meghajtással, cserélhető lítium-ionos akkuval. A jármű egy központi joystickkel vezethető, terepmódkapcsolóval, differenciálzárral. Sőt, ugyanezen alapon lesz egy pótkocsi is virtuális „vonórúddal", ami csak teherszállításra lesz alkalmas, és önvezető módon követi az általunk vezetett alapjárművet. Ez kétségtelenül forradalmi újításnak fog számítani a gyakorlatban, ha megvalósul. Igaz, nem világelső, mert már a Renault is végzett ilyen irányú kutatásokat, és a buszgyártókban is felmerült az ötlet: csuklós buszok helyett kisebb járműveket önvezető módon „összekapcsolni", és csak az elsőben lenne vezető.
A felszereltség részét képezni itt is a stabilitásfigyelés, beleértve a pótkocsit is, a lidaros akadályfigyelő és ütközéselkerülő rendszer, valamint egy, a terepet szkennelő AR asszisztenst, hogy elkerüljük a vészhelyzeteket, főleg éjszaka vagy ködös időben. A hazavezető autonóm funkció szintén az alapfelszereltség része lesz.
Még egyik járműről sem árultak el műszaki, teljesítménybeli és egyéb fontos részleteket. Reméljük, az említett virtuális pótkocsiban lesz önvezető funkció is, így robot kihordó- és szállítókocsiként szintén jó szolgálatot tesz majd a mezőgazdaságban is, betakarításkor és a jószágok takarmányozásában egyaránt.
Pulse Safe-Trak – fotó: www.pulse-ev.com
Pulse Safe-Trak pótkocsi – fotó: www.pulse-ev.com
Forrás: www.pulse-ev.com