De olyan telhetetlenek vagyunk, mikor például színházba megyünk, és nagyestélyiben kiszáll az asszony, jobb lenne kicsit több elegancia. De hogyan is mehetnénk traktorunkkal szépségversenyre?! Nos, mérnökeinknek ez nem jelentett gondot, fohászaink újbóli hallatán megalkották a Cross Over kategóriát!

És valóban, ha ránézünk a Suzuki SX4 S-Cross legújabb változatára, semmi kétségünk nem lehet az eleganciával kapcsolatban. Rá sem ismerni elődjeire, az SX4-re meg pláne! Az új SX4 S-Cross a hatalmas krómozott hűtőrácsaival, a krómozott ködlámpakereteivel, csillogó lámpaegyüttesével, LED-es nappali fényével már valóban

a limuzinok eleganciájával, kényelmével pózolgat.

Suzuki

Nem lehet kétségünk az eleganciával kapcsolatban – A szerző felvétele

Belső kidolgozásával kapcsolatban sem lehet semmi kifogásunk. Műszeregységeit, 7 colos érintőképernyős kijelzőjét a Vitarából örökölte. Színezése más, a bőrülések, a légbeömlőink szögletes kialakítása hozzák az elegánsabb vonalvezetést. És minden extránk megvan, ami szem-szájnak ingere. Az elektromos tükröket, szervokormányt, ABS-t, kulcs nélküli központi zárat már nem is említem, annyira természetes. Lássuk a többi kényelmi felszerelést:

Elöl-hátul radarrendszer, ami jelzi, ha valaki lórúgáson belül merészkedik.
• Adaptív tempomat. Magától igazodik a forgalom üteméhez, fékez, ha elénk bevágnak.
• Beépített GPS navigációs rendszer.
• Kétfokozatú ülésfűtés a két első ülésen, egymástól függetlenül is kapcsolható.
• Ablaktörlő esőérzékelős félautomata állás.
• Automata világítás üzemmód, világosban a LED-es nappali fény, sötétben automatikusan kapcsolja a tompított fényszórókat.
• A központi kijelzőn érintőképernyős hifiberendezés, blutuszos telefonkapcsolat.
• Digitális kétzónás klíma, ami itt is, mint a Vitaránál, a nagyon ötletesen rádiónak tetsző kezelőegységben kapott helyet. És ha megszokjuk, igazán kényelmesen kézre áll ez a jó kis egyedi újítás!
• Szintén a központi kijelzőn tolatókamera.
• És nem utolsósorban említsük meg tesztautónk full extrás felszereltségének egyik káprázatos elemét, az elektromosan elhúzható hatalmas panoráma üvegtetőt. Egyszerűen lenyűgöző, amint megnyitja a teret, esténként elénk tárja a csillagos ég fantasztikus látványát, lovas birodalmunk körpanorámáját, főleg ha kedvező az időjárás.

autó

Elektromosan elhúzható hatalmas panoráma üvegtető, tágas belső tér – A szerző felvétele

A kormány előtti műszeregységben van a kilométeróra, a fordulatszámmérő és a menetinformációkat, a radar, a tempomat, az üzemanyag-fogyasztást mutató kijelző és a fokozatjelző. Tesztautónk automataváltós, így a sebességifokozat-kijelző az éppen aktuális állását mutatta. Hiszen, mint az szokásos, a váltókarnak van parkoló, üres, hátrameneti, normál üzemi és egy fél manuális állása is, ahol a kormány alatti fülekkel tudjuk léptetni a sebességfokozatokat. Ilyenkor a kijelzőnk a sebességi fokozatokat mutatja, és csak a végső fordulatszám-tartományoknál avatkozik be váltással.

Természetesen a középkonzolon megtalálható az üzemmódkapcsolónk is, szintén elegáns krómozott gombkeretekkel. Kaptunk itt is egy automata módot, amivel takarékosabban mehetünk, az elektromosan kapcsoló váltó nem engedi pörögni a motort, többet váltogatja a fokozatokat.

Van sportos üzemmódunk, ahol az automata pörgősebben, nyomatékosabban engedi vágtázni a telivéreinket, és van terepfokozatunk a négykerékhajtáshoz! Bekapcsolását nem korlátozza sebességhatár, poroszkálás vagy galoppozás közben is kapcsolgathatjuk. És ha minden hajtószár szakad, ott van még a jó kis differenciálzár, ami aztán a legdurvább sárból, latyakból kihúz minket. Szóval az SX4 S-Cross első látásra is szépre, elegánsra sikeredett.

No de mikor megkaptuk a Suzuki Magyarországtól tesztautónkat, felmerült a kérdés bennünk, itt a szerkesztőségünkben, hogy megfelel-e a gazdálkodós családunknak!? Mennyiben bírhatja a vontatmányokat, a tanyai igénybevételeket.

De nézzük, mik is volnának a mi elvárásaink! Legyen termetes az autó, ne lobogjon az utánfutó előtt. Hát a Suzuki SX4 S-Cross elég tekintélyes, mint már mondtuk, a szülő modellnél jóval méretesebb. Hossza 4300 milliméterre, magassága 180 mliliméterre nőtt. Belső tere is nagyságrenddel nagyobb, kényelmesebb. A hátsó ülések lábtere is az átlagosnál kellemesebb. Csomagtartója 430 literes, és az ülések döntésével 875 literre bővíthető. Tehát a méret rendben!

Kell erő is, hogy emelkedőn ne kelljen szenvedni a vontatmánnyal fulladozó autóval! Bár az SX4 S-Cross kapható 1000 köbcentis, 3 hengeres, turbós, 112 lóerős változatban is, azért mégis a mi igényeinkhez a tesztautónk 1400 köbcentis, újonnan fejlesztett, 140 lóerős, 220 Nm nyomatékos Boosterjet turbó motorja az igazi. Turbója is jól dolgozik, már kis fordulattól nagy nyomatékot ad. Tehát az erő is rendben!

autó

Kifogástalanul állja az igénybevételt, komoly sárban és terepakadályokon rezzenéstelenül hajt keresztül – A szerző felvétele

És azért ha mostoha az időjárás, a tanyáról kihajtáskor kellenek a terepes jó tulajdonságok. Nos, az SX4 S-Crossnál ezzel sincs baj. Sebességtől függetlenül menet közben kapcsolható a Suzuki saját fejlesztésű ALGRIPP 4x4 hajtásrendszere, és ha ez is kevés, ott van még az úgynevezett differenciálzárunk is, amit elektronika szabályoz, és nem engedi a kereket egymástól függetlenül kipörögni, ha valamelyiknél kevesebb a tapadás.

Lejtmenetvezérlőnk is a biztonságos haladást szolgálja. Magasságunk is terepesen megfelelő, az előd 16,5 centimétere helyetti jelenlegi 18 centiméterrel nem fog fennakadni a buckákon, kátyúkon. Független kerékfelfüggesztése elöl-hátul, menetdinamikát, a kerekek jobb tapadását biztosító menetstabilizáló elektronikái (ESP) kényelmes, jó rugózást, stabil haladást biztosítanak a rossz útviszonyok, kátyúk, gödrök ellenére is. Természetesen itt is kikapcsolhatók az elektronikák, ha kicsit vadabbul akarunk vágtatni.

Trenírozásunk alatt is kifogástalanul állta az igénybevételt, komoly sárban, meredek dombokon és egyéb terepakadályokon rezzenéstelenül hajtott keresztül.

Emelkedőn induláskor jól jött a hátragurulás-gátló, ami kb. 10 másodpercre fékezi autónkat, hogy könnyebb legyen az indulás. Tehát a terepes tulajdonságokban sincs semmi kivetnivaló. Nyugodtan mondhatjuk, igenis megfelel az olvasóink igényeinek.

autó

A tanyai igénybevételeket is kiválóan bírja – A szerző felvétele

autó

Elegáns, kényelmes mindenes autó, felszereltsége túlmutat kategóriáján – A szerző felvétele

Összegezve: a Suzuki SX4 S-Cross megújított változata igazán elegáns, kényelmes mindenes autóra sikeredett. Erejéhez mérten elég takarékos, országúton 5,5, terep- vagy városi fogyasztása 7,5-8,0 liter.

Tereptulajdonságai nem estek áldozatul limuzinos kivitelének, felszereltsége túlmutat kategóriáján.

Mérete, ereje, terepes készségei jól szolgálhatnak a tanyánkon, ugyanakkor kényelmes a családnak is hosszabb utazásokra. Mutatós külseje, eleganciája megragadja a tekintetet, jól mutat a színházi estélyihez is!

A Suzuki SX4 S-Cross műszaki adatai:
Boosterjet motor:
Turbós benzines: 1000 cm3, 110 LE, 170 Nm nyomaték, 3 henger, 5 fokozatú manuális, 6 fokozatú automataváltóval.
Turbós benzines: 1400 cm3, 140 LE, 220 Nm nyomaték, 4 henger, 6 fokozatú manuális, 6 fokozatú automataváltóval.
Turbós dízel: 1600 cm3, 120 LE, 320 Nm nyomaték, 4 henger, 6 fokozatú manuális, 6 fokozatú automataváltóval.

Méretek:
Hosszúság: 4300 mm
Szélesség: 1785 mm
Magasság: 1580 mm
Szabad magasság: 180 mm
Fordulókör: 5,2 m
Csomagtér: 430 l, lehajtott ülésekkel: 1269 l

A képgaléria megnyitásához kattintson a képre: