"A csettegő, tréfásan mezőgazdasági kabrió házilagos készítésű, jellemzően platós, teherszállításra alkalmas munkagépet, lassú járművet jelent" – a Wikipédia így ragadja meg a "sufnituning" gyümölcseinek lényegét.

Mint azt a szócikk szerzője írja: a „csettegőnek" nevezett járművek az 1960-as években jelentek meg Soltvadkerten és gyorsan népszerűek lettek, mert a szőlőművelésben jelentettek nagy segítséget. Később az ország más részein is elterjedtek a házilag barkácsolt szerkezetek, csak esetleg máshogy hívták őket. Építésük bizony, átlagon felüli kreativitást és műszaki érzéket feltételez. A nevét az első ilyen jellegű jármű valószínűleg egyhengeres dízelmotorjának hangjáról kaphatta.

Csettegő

"Lada-motoros, ezért egyszerű a beindítása. Festés azért ráfér." – forrás: Agroinform

Ezek a "csodagépek" az Alföldön használatosak mind a mai napig, újak azonban már nem nagyon készülnek. Nemcsak azért, mert nincs rájuk szükség, hanem mert már nemigen kapják meg a közúti közlekedéshez szükséges hatósági engedélyeket, s egyre kockázatosabb a használatuk a fokozódó rendőrségi figyelem miatt.

Ilyen "technológiára" bukkantunk most az Agroinform Piacterén. A gépet Somogy vármegyében, Siófokon hirdetik papírok nélkül, 210 ezer forintért.

A hirdető azt írja a gépről: "Lada motor, Lada váltó, ismeretlen szorzó váltó. Megítélésem szerint hozzáértő készítette, masszív erős váza van, komoly húzó résszel. Műkődéséről nincs információm, Lada-motoros, ezért egyszerű a beindítása. Festés azért ráfér."