Az orosz-ukrán háború kitörése előtt, azaz már tavaly novemberben a magyarok 95 százaléka érzékelte az infláció gyorsuló emelkedését – írja a Népszava a Cetelem Bank fogyasztói felmérése nyomán.
A KSH adatai szerint 2021 novemberében már 7,4 százalékos volt a fogyasztói árak emelkedése az előző év azonos időszakához képest.
A válaszadók 80 százaléka az emelkedő árak miatt csökkentette a fogyasztását – Fotó: Pxfuel
A Cetelem májusi adatai szerint a válaszadók fogyasztási és inflációs várakozásai romlottak és erre nagyobb hatással vannak az emelkedő árak, mint az időközben kitört ukrajnai háború.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy a háború miatt a magyarok egy része lemondott valamilyen nagyobb értékű vásárlásról (új autó, ingatlan vásárlás vagy lakásfelújítás), illetve 9-9 százaléka pedig növelte megtakarításait vagy tartós élelmiszerek felhalmozásába kezdett.
A válaszadók 80 százaléka az emelkedő árak miatt csökkentette a fogyasztását és ez elsősorban az élelmiszer és a higiéniai termékeket érintette.
A válaszadók 65 százaléka nyilatkozott úgy, hogy negatívan érintette az infláció, ezen belül 15 százalékuknak súlyos érvágás az árak emelkedése.
A felmérésben résztvevők 12 százaléka már hozzányúlt korábbi megtakarításaihoz, hogy ellensúlyozza az emelkedő árak hatásait.
Az emberek harmada saját bevallása szerint az elmúlt hónapban legalább 20 százalékkal költött többet élelmiszerre, mint korábban, miközben csökkentette fogyasztását.