Úgy volt pedig, hogy lesz: de nem lett
Az Amerikai Egyesült Államok földművelésügyi minisztériuma (USDA) nem tervezi, hogy közvetlen kifizetéseket nyújtsanak a műtrágyaárak emelkedése által érintett gazdáknak. A hír akkor érkezett, amikor egyre több törvényhozó és mezőgazdasági csoport kér segítséget, mivel a gazdák idén is elszenvedik a műtrágyaár-sokkot. Az USDA az elmúlt hét végén közölte a Farm Journallal, hogy nem terveznek közvetlen kifizetéseket.
A múlt héten kiszivárgott, hogy az USDA fontolgatja az ötletet. Nancy Pelosi képviselőházi elnök a november 8-i félidős választások előtt szeretné elérni a benzinárak mérséklését, melyen Joe Biden elnök és a Fehér Ház vezető tisztségviselői is dolgoznak. Az USDA számára az egyik lehetőség az lenne, hogy megnyitja a Commodity Credit Corporation (CCC) Charter Act forrásait, melyet Washingtonban az agrárium ATM-automatájának is neveznek. A dolog több komplex kérdést is felvet:
-
Vajon a műtrágya-támogatás időben érkezne, hogy hatással legyen a kukoricaültetésekre?
-
Ez árképzési vagy egy rendelkezésre állási kérdés?
-
Mi a helyzet azokkal a gazdákkal, akik ősszel vásárolták és kijuttatták a műtrágyát? Ők is kapnának utólagos kifizetéseket?
-
Ha igen, a rendszer a rosszul tervezőket jutalmazza?
Az Amerikai Egyesült Államok földművelésügyi minisztériuma (USDA) nem tervezi, hogy közvetlen kifizetéseket nyújtsanak a műtrágyaárak emelkedése által érintett gazdáknak. Fotó: Pixabay
Logisztikai megoldások és árkáosz
A Biden-kormányzat már tervezi, hogy felkéri a vasúttársaságokat a műtrágyaszállítás felgyorsítására. A washingtoni források szerint a műtrágyakészletek kint vannak a vidéken, miközben jelentős figyelem irányul a keleti kukoricaövezetre, ahol a nedvesség miatt nem végeztek annyi őszi trágyázást. És a vetési ablak közel sem fog olyan gyorsan kinyílni a keleti övezetben (és nyugaton sem), mint tavaly. A texasi A&M Mezőgazdasági és Élelmiszer-politikai Központ (AFPC) ez év elején készített jelentése szerint az ellátási lánc zavarai komolyan felforgatták a nitrogén, a kálium és a foszfor árait, és ezek így a takarmánygabonafarmoknak kerülnek a legtöbbe. A tanulmányban említett kulcsfontosságú pontok:
-
Miközben az ország a COVID-19 világjárványból való kilábalásért küzd, az ellátási lánc számos zavara továbbra is gondokat okoz a mezőgazdasági inputanyagok piacán, mind a rendelkezésre állás, mind az inputanyagok költségeinek tekintetében. A műtrágya esetében az elmúlt évben az árak robbanásszerűen megemelkedtek.
-
A FAPRI 2021. augusztusi alapkilátása szerint a nitrogénárak 2022-ben várhatóan mintegy 10 százalékkal emelkednek. A jelenlegi azonnali piaci árak alapján úgy tűnik, hogy a műtrágyaárak a 2022-es vetési szezonban 2021-hez képest több mint 80 százalékkal fognak emelkedni.
A washingtoni források szerint a műtrágyakészletek kint vannak a vidéken, miközben jelentős figyelem irányul a keleti kukoricaövezetre, ahol a nedvesség miatt nem végeztek annyi őszi trágyázást. Fotó: Pixabay
Ha a Kongresszus vagy az USDA mégis a közvetlen kifizetések mellett döntene, az AFPC szerint a műtrágyaköltségek megugrása az összes gazdaságban hektáronként 42 dolláros (14 209 forint) többlet termelési költséget jelentene angol holdonként.
A felmérés két legfontosabb megállapítása a következő volt:
-
A mezőgazdasági biztonsági hálót elsősorban az ár- és hozamkockázat vagy a kettő kombinációjának (azaz a bevételek ingadozásának) kezelésére tervezték. Nem úgy tervezték, hogy figyelembe vegye a mezőgazdasági üzemek nettó jövedelmének a megnövekedett termelési költségek miatti csökkenését.
-
Másodszor, akár a Coronavírus Élelmiszer-támogatási Program (CFAP), akár a termelőknek nyújtott pandémiás támogatás kezdeményezés révén, a Kongresszus és a Biden-kormányzat szilárd ütemtervvel rendelkezik a COVID-hoz kapcsolódó, a mezőgazdasági gazdaságban jelentkező problémák kezelésére. A termelők jelenlegi helyzete minden bizonnyal beleillik ebbe a formába.
(Forrás: Agweb)