A „Tribine” arató-cséplő gép egy magtartály nélküli kombájn és egy nagy befogadóképességű, rendkívüli ürítési teljesítményű kiközelítő kocsi kombinációja. A prototípust a feltaláló, az Indiana-i Ben Dillon gazda 2013-ban mutatta be az Ag Connect Expo kiállításon, Kansas City-ben – írja a farmindustrynews.com.
A kocsiszekrény kerekei külön is kormányozhatók – fotó: tribine.com
A szakmai érdeklődők bíztatására megalapította a Tribine Harvester LLC céget a Kansas-i Newtonban, majd egy mérnökcsapatot toborzott 2015 januárjában. Ők mindössze 18 hónap után álltak elő azzal a gyártásra érett változattal, amelynek előrésze az AGCO Gleaner S77 kombájn kissé módosított változata, kocsiszekrénye pedig 36 köbméternél is nagyobb befogadóképességű, és két perc alatt tud átüríteni egy szállítójárműre.
A Tribine Harvester elnökeként Ben Dillon kijelentette: „A szemestermények betakarításának a jövője jelent meg előttünk. A „Tribine” egy arató-cséplő gép minden funkcióját tudja, de jobban és gyorsabban, nagyobb teljesítménnyel”. A 36.000 literesnél kissé nagyobb – 1000 bushel - befogadóképességű hátsó kocsinak köszönhetően átürítéskor nincs többé szükség a kombájn mellett járó külön traktoros gépcsoportra vagy teherautóra.”
A kiemelkedően nagy teljesítményű cséplő- és tisztítórendszer – fotó: tribine.com
Egyedi megoldású a rendkívüli teljesítményű cséplő- és tisztítórendszer, amelynek tisztítási teljesítménye - Bob Matousek, műszaki alelnök szerint - kétszeresen felülmúlja a világ bármely más kombájnjának adottságait. Nagy átmérőjű rotorját 270 fokban öleli körül a kosár, és az innen kikerülő terményt különleges pneumatikus módszerrel tisztítják meg. A szalma- vagy szármaradványokat a gép oldalra fújja ki.
Betakarításkor a gyűjtőkocsi kerekei középállásban vannak – fotó: tribine.com
Az egyre nagyobb és egyre nehezebb hagyományos kombájnokhoz velük azonos „súlycsoportú” átrakodó kocsik járnak ki, vagy traktoros gépcsoportok mozognak velük párhuzamosan a táblán. Mindez komoly talajkárosodást eredményez. A betakarításkor bekövetkező talajtaposás bizonyítottan 3% és 10% közötti terméskiesést okoz a következő években.
A „Tribine” gyűjtőkocsijának gumiabroncsai betakarítás közben pontosan az előrész nyomában járnak, így a szokványos betakarítási eljárások általában hat letaposott nyomsávjával szemben csak két nyomot hagynak. Ezekben sem vészes a talaj tömörödése, hiszen ballonos, alacsony belső légnyomású gumiabroncsokról van szó. Kanyarban a hátsó kerekek önálló mozgása is aktiválható. Ez segíti az állandó összkerék-hajtású, ízelt törzsű kombájnt abban, hogy fordulási sugara kisebb legyen, mint a legtöbb mai versenytársé.
A Tribine búzában: a betakarítási melléktermékeket oldalra fújja ki – fotó: tribine.com
Két motorjának összteljesítménye 590 LE. 2.300 literes üzemanyagtartálya 24 órás folyamatos munkát tesz lehetővé. Körpanorámás vezetőfülkéjének üvegpadlóján keresztül a legapróbb részletek is jól figyelemmel követhetők. Kormánykereket, kormányoszlopot azonban hiába keresnénk: a gép irányítására a kartámaszba integrált egyetlen botkormány – a joystick – szolgál. Az éjszakai munkavégzést a gép körüli térséget 360 fokban kivilágító LED-reflektorok segítik.
A minden tekintetben új “Tribine” kombájnról 2016. augusztus 4-én jelent meg az első videó:
A gép az USA legnagyobb szántóföldi gépbemutatóján - Farm Progress Show, 2016. augusztus 30-szeptember 2. Boone, Iowa – és a betakarító gépekre szakosodott bemutatón - Husker Harvest Days, szeptember 13-15. Grand Island, Nebraska – kukorica betakarítása közben már látható is lesz. A különleges kombájn első sorozatgyártású példányai a 2017. évi betakarítási idényre várhatók.