Nemrégiben írtunk arról, hogy a folyamatosan változtatott jogszabályozás szerint most jelen pillanatban milyen jogosultságokkal lehet a mezőgazdasági vontatót és lassú járművet vezetni. Azt már nyugodtan előre bocsáthatjuk, hogy több előnye van a piros karakterű rendszám viselésének, mint amennyi hátránnyal jár.

Előnyök:
• Tulajdonosváltásnál, illetve új forgalomba állításnál nem kell vagyonszerzési/átírási illetéket fizetni utánuk. Ugyan a mezőgazdasági vontatóra sem kell átírási/vagyonszerzési illetéket fizetni, viszont annak nehéz pótkocsiját átírási illették terheli.
• Nem terheli gépjárműadó, ami főleg pótkocsiknál nagyon sokszor hatalmas összeg lenne, hiszen teherbírás alapján kell fizetni.
• A kötelező biztosítása alacsonyabb és egyes biztosítóknál a lassú járműre vizsgáztatott pótkocsiknak még külön csökkentett díjszabás van.
• Nem vonatkoznak rá az emissziós előírások.
• Olyan esetben, ha régebbi gépről van szó és még nem volt soha forgalomban, ismeretlen eredetű lassú járműként, az eredet megfelelő igazolásával könnyen forgalomba lehet helyezni.
• Egy traktor, illetve pótkocsi magasabb besorolású járműkategóriából is leminősíthető lassú járművé, ha a feltételeknek megfelel.

lassú járműHátrányok:
• A megengedett legnagyobb sebesség mindössze 25 km/h, ami főleg szállítási munkáknál elég lassú tempó, bár nagyon sok ilyen jármű magasabb sebességre is képes, amit ki is használnak az üzemeltetők.
• Korábban magasabb gépjármű-kategóriában szerepelt a jármű és lassú járműnek lett leminősítve, akkor abból visszaút a magasabb kategóriába már nincsen.

Nézzük, hogy a megengedett legnagyobb 25 km/h-s sebességhatáron kívül milyen fontosabb feltételeknek kell megfelelnie járművünknek, hogy besorolást nyerjen a lassú jármű kategóriába:

A lassú járművek tömegére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• Az alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt kéttengelyes mezőgazdasági vontató, lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében a 25,0 tonnát, háromtengelyes alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató, lassú jármű és mezőgazdasági pótkocsi esetében a 32,0 tonnát nem haladhatja meg.

lassú jármű

A lassú járművek tengelyterhelésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• Alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi tengelyénél a 13,0 tonnát nem haladhatja meg.
• A legalább 1,30 méter és kisebb 1,80 méternél (1,30 m < d < 1,80 m), távolságú  tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató, lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében 22,0 tonna.
• Ha a három tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága legfeljebb 1,30 méter (d < 1,30 m), akkor az együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontató lassú jármű, és mezőgazdasági pótkocsi esetében 32,0 tonna.
• Az 1,30 méternél nagyobb (1,30 m<d) távolságú tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt mezőgazdasági pótkocsiból álló járműszerelvény esetében 32,0 tonna.
lassú jármű

A lassú járművek szélességi és hosszúsági méreteire vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek:
• A mezőgazdasági vontatóra, lassú járműre és az általuk vontatott mezőgazdasági pótkocsira felszerelt ikerabroncsok, illetve alacsony nyomású mezőgazdasági gumiabroncsok, valamint az azokat takaró sárvédők. Az ilyen járművek esetében a járműre felszerelt gumiabroncsok vagy sárvédők külső szélei közötti távolság a 3,00 métert nem haladhatja meg. Ez új változás a korábbi 2,55 méteres szélességi mérethatárhoz képes. Kevesen tudják, pedig már három éve megnövelték szélességi mérethatár.
• A legnagyobb megengedett hosszúság a mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és egy pótkocsiból álló járműszerelvénynél 18,75 méter, a mezőgazdasági vontatóból és két pótkocsiból álló járműszerelvénynél 22,00 méter.

A szabályozásból jól kitűnik, hogy lassú járművel két pótkocsit vontatni nem lehet.
Fajlagos motorteljesítményre vonatkozó további műszaki feltételek:
A mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 2,2 kW/tonnánál kevesebb nem lehet. A pótkocsi vontatására alkalmas jármű esetén a járműszerelvény megengedett legnagyobb össztömege alapulvételével kell a fajlagos motorteljesítményt meghatározni.

Vontatással kapcsolatos további feltételek:
Mezőgazdasági vontatóval egy személyszállításra berendezett pótkocsi vontatható. Más járművel ilyen pótkocsi nem vontatható. Lassú jármű pótkocsija gépjárművel nem, mezőgazdasági vontatóval pedig csak abban az esetben vontatható, ha megfelel a mezőgazdasági vontató pótkocsijára vonatkozó előírásoknak.

lassú járműA további műszaki feltételekről "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről" szóló, többször módosított 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet rendelkezik, melyet ITT talál.

2013. június 1-jével az NFM már a mezőgazdasági vontatók időszakos vizsgálatának határidejét is öt évre emelte, ami eddig csak a lassú járművekre volt jellemző.

Persze jogosan nagyon sok kérdés vetődik fel a lassú járművé való minősítéssel, amelyek közül több is aggályokat vet fel. Főleg az Alföldön, Bács-Kiskun, Békés és Csongrád megyében találkozhatunk nagyon sok olyan IFA W50 LA billenős, illetve W50L fixplatós tehergépkocsival, amelyek pótkocsijukkal együtt lassú járműként vesznek részt a forgalomban, de hasonlóan sok régi kis tehergépkocsi (Robur, Zuk, UAZ, Nysa, Barkas) is fut az utakon a lassú járműveket megkülönböztető piros rendszámmal. Többször vetődik fel kérdésként a nehézszántó traktorok, főleg a Rába Steiger-ek lassú járműként való besorolása kapcsán is, miközben a traktorok közül 80 LE felett már nem nagyon engedik a közlekedési hatóságok kirendeltségei a lassú járműként való forgalomba állítást!

Nagyon valószínű az is, hogy a NKH megyei kirendeltségek más-más rugalmassággal kezelik a jogszabályokat egy-egy adott forgalomba helyezés kapcsán.

lassú járműAz Agroinform.hu fórumán tovább információkat olvashat és oszthat meg a témával kapcsolatban.