A vásárlás általában érzelmi alapon dől el. Tudják ezt az eladók is, és az üzlet létrejöttének az érdekében „feldíszítik” a gépeket, mint ahogyan a természet a madarak hímeit ellátták díszekkel, mert a tojót el kell csábítani. Érdemes ezért az érzelmi faktort egy csöppet a háttérbe szorítanod, és logikus úton végrehajtani a vásárlásnak legalább az előkészítő fázisát (a választást).

Első lépések

A használt gépek vásárlása bonyolultabb feladat, mint új gépet venni! Ha új gép beruházásának az előkészítésén dolgozik valaki, akkor sem egyszerű a dolga, hiszen a megfelelő specifikáció, a felszereltség összeállítása komoly körültekintést igényel. Ha ez megfelelően megtörténik, akkor vélhetően elégedett lesz a vásárló.

A használt eszközök esetén is hasonló az alapgondolat. Tehát első lépésként meg kell határoznod, hogy milyen munkagépekhez, technológiai lépésekhez szeretnéd a gépet használni. A felszereltség összeállításának folyamatáról részletesen olvashatsz itt. Ha az igény megfogalmazódott, a részletek összeálltak, akkor kezdődhet a keresgélés.

traktor és vetőgép

Első lépésként meg kell határozni, hogy milyen munkagépekhez, technológiai lépésekhez szeretnénk a gépet használni – fotó: Shutterstock

Ha a kívánság összeállt, akkor indul a vadászat

A meghatározott paramétereknek megfelelő gépet kell keresni a piacon. Ezt megteheted az Agroinform hirdetései között, illetve felkeresheted a forgalmazókat is. A kínálat elég bőséges, mert a piacon egyre csak szaporodnak az eladásra kínált használt gépek. Viszont ezek közül kiválasztani a legmegfelelőbbet már nem is olyan egyszerű feladat!

Melyiket is válasszam?

Ha összeszedted a fellelhető gépek közül azokat, amelyek alkalmasak lehetnek, akkor kezdődhet a válogatás. Feltehetőleg nem csak egy gyártó gépei közül kerülnek majd ki a döntősök. Ahhoz, hogy a választásod mégis hosszú távú sikerrel járjon, tájékozódnod kell a géphez kapcsolódó szervizháttérről, annak minőségéről, elérhetőségéről és a várható árakról. Fontos szempont lehet az is, hogy az alkatrészek milyen gyorsan és mennyiért érhetők el az adott típushoz.

Mivel használt gépről van szó, ezért feltételezned kell, hogy a meghibásodások esélye és azok komolysága is fokozatosan nőni fog. Fel kell készülnöd arra, hogy az üzemeltetés során becsúszhat egy-egy nagyobb javítás. Ha kis darabszámban gyártott, idősebb gépet veszel, elképzelhető, hogy csak távoli országból, egy-két hónapos átfutással és esetleg csak borsos áron lehet hozzájutni az alkatrészekhez egy javítás során.

Az esélyes típusokról próbálj meg minél több információt összegyűjteni. Vedd fel a kapcsolatot más gazdákkal, akik olyan gépet használnak, ami a te a listádon szerepel. Kérd a véleményüket, hallgasd meg a tapasztalataikat. Ezzel máris előtérbe helyezkedhet vagy elvetésre kerülhet egy-egy típus.

Ha új gépként magyarországi kereskedőtől származik a kiszemelt traktor, kombájn vagy rakodó, akkor általában hozzáférhető az üzemeltetés során a forgalmazó által végzett szervizek és javítások listája. Nem biztos, hogy hivatalos úton megkapható ez az információ, de sok helyen akadnak segítőkész kollégák. Tehát mindenképpen kérd le a gépre vonatkozó szervizbejegyzéseket. Ha a tulajdonos vagy az eladó rendelkezik részletes karbantartási, javítási naplóval, akkor az rögtön pluszpontot jelent a gépnek.

traktor

Az öreg gép már kicsi is az új munkagépekhez – fotó: Fecsó Gábor

Miért kerül piacra a használt gép?

Érdemes kinyomozni azt is, hogy miért kerül eladásra a gép. Ennek általában 4 fő oka lehet.

Elsőként említem a technológiai váltást vagy fejlesztést. Akkor fordul elő, ha a gép felszereltsége már nem elegendő a gazdaság által megkívánt műszaki vagy üzemszervezési feltételeknek. Például a gép hidraulikaszivattyújának szállítási képessége nem elegendő az új vetőgép kiszolgálására, vagy nem rendelkezik elektromosan vezérelt kihelyezett hidraulikacsatlakozókkal, ezért nem képes a munkagépet megfelelően kezelni. Előfordulhat, hogy a vezetés döntött a műveletek dokumentálása mellett, és a gép erre már alkalmatlan. Ezért került eladásra nálunk egy műtrágyaszóró. Az eszköz nem volt már szép, de kifogástalan műszaki állapota alapján az új tulajdonosnál még hosszú ideig jó szolgálatot fog tenni, teljes megelégedésre.

Másik oka lehet a cserének, ha a termelő „kinövi” a gépet, mint a kisgyerek a cipőjét. Ebben az esetben a gazdaság növekedése indokolttá teszi nagyobb vonóerő, emelési magasság vagy bármilyen teljesítőképesség növelését, ezért kerül a gép lecserélésre.

Harmadikként említem az üzembiztonság kérdését. Sok esetben az öt-hat éves gépeket automatikusan lecserélik, mert növekszik a meghibásodások száma, ami egyre nagyobb költségvonzattal és állásidővel jár adott gép esetén. A közepes és nagyobb gazdaságok között akad jó néhány, amely így gondolkodik a mezőgazdasági gépek cseréjéről. A gondolatmenetnek előnye még az is, hogy a gyorsan cserélődő géppark lehetőséget ad a folyamatos műszaki fejlődésre. Így könnyebb lépést tartani a technológiai változásokkal.

vetőgép

Régi és új, csere a változtatható kijuttatás érdekében – fotó: Fecsó Gábor

Amit jobb elkerülni

Az eladási szándéknak negyedik lehetséges oka, hogy olyan hibája van a gépnek, amelynek javítása az adott környezetben műszakilag nem megoldható, vagy nem kigazdálkodható terhet jelent az üzemeltetőnek. Ilyenkor általában próbálják „megdrótozni” az eszközt, eltüntetni a hibát, és igyekeznek megszabadulni a problémától. A következő tulajdonos számára ez az eset a legrosszabb, mert váratlan meglepetések érhetik.

Találkoztam olyan, Nyugatról importált kombájnnal, amelyik kevés üzemórával nagyon szép állapotban került az új gazdájához. A második szezon előtti felkészítés közben tűnt fel a szerelőnek, hogy valami nem stimmel a géppel. Hosszas nyomozás után derült ki, hogy a betakarítógépet az előző gazdája felborította, és a vázszerkezet olyan deformációt szenvedett, amit csak cserével lehet orvosolni. Persze egy elcsavarodott kombájnban már sok minden nagyon gyorsan tönkremehet. Tönkre is megy, tehát nagyon gyorsan jöttek a csapágy-meghibásodások, a forgó, lengő alkatrészek törései. Tanulságként: óvakodj az ismeretlen gépektől!

Az üzemóra-számláló állása

A használt gép eladási árának meghatározó jellemzője a teljesített üzemórák száma. A piacon megtalálható, egyre korszerűbb gépek számlálóinak átállítása egyre nehezebb feladat, azonban nem lehetetlen. Sajnos találkozhatsz olyan géppel, amelyet az eladója ezzel a módszerrel próbál meg „kívánatosabbá” vagy értékesebbé tenni. Ha nem ismert helyről származik az eszköz, mindenképpen kérj segítséget a valós teljesített munka megismeréséhez.

Egyébként saját véleményem az, hogy a gép műszaki állapota szempontjából az üzemóra-számlálónak nem sok jelentősége van. Megfelelő gondoskodással, az előírás szerinti karbantartással a gépek nagyon sokáig, igen jó műszaki állapotban megőrizhetők. De igaz ez fordítva is. Ha az üzemeltető elhanyagolja ezeket a feladatokat, akkor az eszköz állapota rohamosan romlik. Ilyenkor hiába a kevés üzemóra, a hibák egyre sűrűbben elő fognak kerülni.

Az is okozhat hibákat, ha az eladásra kínált gép hosszú ideig nem dolgozik, mert árván ácsorog valamelyik kereskedőnél vagy a tulajdonos telephelyén. Az állás alatt, ha a tárolási körülmények nem megfelelőek, akkor a természet elkezd dolgozni. Erről olvashatsz bővebben az elektromos meghibásodásokról szóló cikkemben.

kép

Nem mindig a kor és az üzemóra határozza meg a gép állapotát (Matus László stabil motorja) – fotó: Fecsó Gábor

A gép előző életének körülményei

A műszaki állapot, a megbízhatóság és a várható meghibásodások szempontjából ez a legfontosabb tényező. Nagyon sok múlik a kezelő(k) hozzáállásán. Aki figyel a gépre és szereti is azt, az gondoskodik róla. Nemcsak a kötelező karbantartást végzi el a gépen, hanem folyamatosan figyeli, ápolgatja. A legkisebb hiba vagy rendellenesség esetén is eléri, hogy az gyorsan kijavításra kerüljön, ezzel elkerülve a nagyobb, „tragikus” meghibásodásokat.

Ahol a gépnek „működnie kell”

Jellemzően a nagyobb gazdaságokban, amelyek nem túlgépesítettek, a traktornak, rakodónak, kombájnnak mindig működőképesnek kell lennie. Ennek következtében általában a karbantartást is megfelelően elvégzik, és a hibák is azonnal vagy gyorsan kijavításra kerülnek. Amikor értékesítésre kerülnek ezek az eszközök, akkor általában jó állapotúnak és megfelelően üzembiztosnak lehet ezeket tekinteni. Kisebb gazdaságokat az ilyen gépek még sok éven keresztül képesek kiszolgálni.

Kedvenc példám ezzel kapcsolatban egy jó öreg traktor, 18 000 üzemórával a háta mögött. Mielőtt végleg kiöregedett volna, hatalmas defekt terítette le a jobb hátsó gumit. Ennek köszönhetően mindkét oldalra új abroncsokat kapott. Még ugyanebben az évben a hátsó hárompont teljes felújításon esett keresztül, mert leakadt róla egy munkagép. Gyanús zajok miatt a következő évet, még a téli időszakban a tavaszi munkák megkezdése előtt, váltófelújítással kezdtük. A munkálatok során kiderült, hogy nem volt alaptalan a javítás.

Ősszel a szántás közben elrepedt egy dugattyú, ennek következménye egy még karácsony előtt elvégzett motorfelújítás. Tavasszal úgy döntött a gazdaság vezetése, hogy lecseréli az „Öreget”. Megjött az új traktor, de a használtgép-piacon nem akartak az elképzelésnek megfelelő pénzt adni a régi gépért, pedig a vételár már nem fedezte az előző két év költségeinek a kétharmadát sem. Tehát az „Öreg” megmaradt. Már nem is akar tőle megszabadulni senki, mert az utóbbi három év során nem volt jelentős hibája. Bármikor indulásra kész, bevethető minden feladatnál.

kép

A rakodó még akkor is dolgozik, amikor a vevő megérkezik – fotó: Fecsó Gábor

A személyes találkozás varázsa

Mindenképpen nézd meg élőben a gépet, és ragaszkodj ahhoz, hogy a vételár kifizetése előtt ki is próbálhasd.

A fülke állapota máris árulkodó jeleket mutathat a gép előéletéről. Ha ráadod a gyújtást, figyeld meg, hogy kivillan-e minden ellenőrző lámpa. Ha nem, akkor megeshet, hogy nemcsak egy izzó adta meg magát, hanem valami titkos hiba is van a háttérben. Indítsd be, és figyeld a hangokat. Aki rendszeresen hallja járni mezőgazdasági gép motorját, annak már könnyen feltűnhetnek a rendellenes zajok. Árulkodó lehet az is, ahogy beindul a motor. Működtessél minden funkciót, a TLT-től kezdve a világításig! Nekem személyes kedvencem a fülkeventilátor. Ha nem működik rendesen, nem keringteti a levegőt az elvárt szinten vagy zajos valamelyik fokozatban, máris elgondolkodom a gép megfelelőségén.

Járd körbe a gépet, és figyelj meg alaposan mindent! Gyanús, ha valahol túl tiszta vagy túl koszos. Néha az alkatrészek színéből is lehet következtetni annak cseréjére. A gyári tömítések általában a gép színével megegyezők, a festék sem kopik le könnyen a kilógó részekről. Ha eltérő színeket látsz, és az eladó nem tájékoztatott a javításról, akkor lehet, hogy lappang valami a háttérben.

A használt gép nem új gép! Ne várd el, hogy tökéletes legyen, mert nem lesz az! Gyári jótállás sem jár hozzá. Hogy ne legyél később csalódott, mielőtt végleg rábólintanál a vásárlásra, a megszerzett információk és a látottak, hallottak alapján határold be az elkerülhetetlen és a várható javítások költségét. Ehhez volt fontos a szervizről és az alkatrészek elérhetőségéről tájékozódnod a folyamat elején.

Mindent úgysem tudsz kideríteni, biztosan maradnak rejtett pontok a vizsgálódás során. Tehát legvégül mégiscsak vedd elő az érzelmeidet! Hallgass a megérzéseidre, bízz egy picit az intuícióban!

Összefoglalva:

1. Pontosan határozd meg a saját igényeidet! 
2. Gyűjtsd be a típusinformációkat!
3. Tájékozódj a gép eladásának okáról!
4. Az üzemóra-számláló és a gép állapota nincs szoros kapcsolatban egymással.
5. Tudj meg mindent a gép előéletéről!
6. Mindig nézd meg alaposan a kiszemelt gépet, és kérj segítséget! Több szem többet lát (főleg ha más a nézőpont)!
7. Számolj a vásárlást követő költségekkel is!

Szerencsés választást, okos döntést kívánok!
Fecsó Gábor