A csokoládé íze évtizedek óta meghatározó élmény a fogyasztók számára, ám napjainkban egyre nehezebb hozzájutni a jól megszokott minőségben és áron. A globális kakaóhiány és a növekvő árak miatt új, alternatív „csokoládék" jelennek meg a piacon – ám ezek a termékek sokszor már egy gramm kakaót sem tartalmaznak - erről írt a bbc.com.


Csokoládé, ami nem csokoládé – mi van az új édességekben?

Ahogy kinyitjuk az újfajta édességek csomagolását, feltűnhet valami: hiányzik a megszokott, intenzív kakaóillat. Ezek az alternatívák ugyanis napraforgómagból, fava babból vagy éppen szentjánoskenyérből készülnek. Ízük és állaguk hasonlít az igazi csokoládéhoz, de tapasztalt ízlelőbimbók észreveszik a különbséget – különösen az aromák és az olvadékonyság terén.

Miért keresünk alternatívákat a csokoládé helyett?

A válasz egyszerű: az árak. A csokoládé kiskereskedelmi ára 2024-hez képest átlagosan 9%-kal, januárban pedig 14%-kal nőtt. Ennél is drámaibb a kakaó nagykereskedelmi árának 300%-os emelkedése, amelyet főként az éghajlatváltozás és a kakaótermelés hanyatlása okoz Nyugat-Afrikában. Sokan elhagyják a kakaótermesztést, és például illegális aranybányászattal próbálnak boldogulni.

Ezért történt meg, hogy 2024-ben mintegy 500 000 tonna kakaó hiányzott a világpiacról.

Szentjánoskenyér, napraforgómag és fava bab: az új csoki?

Az olasz Foreverland cég szentjánoskenyérből készíti csokoládészerű termékeit, fermentációval és pörköléssel igyekeznek közelíteni az eredeti ízhez. A német Planet A Foods napraforgómagból készíti el ChoViva nevű termékét, amelyet már 35-féle édességben használnak Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban is.

A brit Nukoko fava babból fejlesztett csokoládéhelyettesítőt. A vállalat szerint termékük a valódi csokoládé 25 kulcsfontosságú aromavegyületéből 24-et tartalmaz.

Mennyire fogadják el a fogyasztók ezeket az alternatívákat?

A tapasztalat szerint az állag és a küllem gyakran hasonlít az eredeti csokoládéra, de az íz kevésbé gazdag. A fogyasztók azonban nem mindig veszik észre a különbséget, különösen olyan termékeknél, ahol a csokoládé nem főszereplő – például kekszekben vagy mogyorós édességekben.

Richard Caine, a Mintel piackutató vezető elemzője szerint az alternatívák akkor lehetnek sikeresek, ha nem önálló csokoládétermékként, hanem összetevőként jelennek meg – így kisebb a fogyasztói ellenállás.

Veszélyek és lehetőségek a kakaótermelők számára

A csokoládéhelyettesítők terjedése aggályokat vet fel a kakaótermelők jövőjével kapcsolatban. A világ legszegényebb mezőgazdasági dolgozói közé tartozó kakaótermesztők elveszíthetik megélhetésüket. Ezért fontos, hogy a változások ne kizárják, hanem bevonják a gazdákat – például árnyékolással és más agrártechnológiai beavatkozásokkal segítve a hozam növelését.

A szakértők szerint hosszú távon a csokoládé valószínűleg luxuscikké válik – így az alternatívák egyre nagyobb szerepet kaphatnak az édességek világában.

Indexkép: Pixabay