Szerte Európából érkeznek/érkeztek nemzetközi borszakértők, véleményvezérek, beszerzők, Master of Wine-ok, szakújságírók, hogy 2022. március 20-tól kóstolókon, borvacsorákon, a borrégiókat bemutató kétnapos, vezetett túrákon vegyenek részt. A beutaztatáson alapuló esemény célja nem más, mint megismertetni a magyar borokat és borvidékeket, a magyar borok sokszínűségét a nemzetközi szakértőkkel, valamint segíteni a borászatokat üzleti kapcsolati hálójuk kibővítésében, ezáltal hozzájárulva az exportvolumen növeléséhez.

A hazai és nemzetközi szakmai közönség a programhoz a SIRHA Budapesten csatlakozhat 2022. március 22-24. között.

bor

A magyar borok sokszínűségét akarják megismertetni a nemzetközi szakértőkkel — fotó: pixabay.com

Ondré Péterrel, az Agrármarketing Centrum ügyvezetőjével beszélgettünk a rendezvény fontosságáról.

Mi a célja az Agrármarketing Centrum bormarketing tevékenységének, és milyen eredmények születtek eddig?

A legfontosabb feladatunk az, hogy mind a belpiacon, mind pedig a külpiacokon segítsük a magyar bor jelenlétét. Magyarországon a borágazat exportnyomás alatt van. Nagyjából minden harmadik megtermelt palackot külföldön kell értékesítenünk. Ez azt jelenti, hogy a külpiacokon jelen kell lennünk, és a világban hírét kell adnunk annak, hogy milyen jó a magyar bor.

A mi munkánk ezen a területen összetett. Számos olyan szakmai programot, rendezvényt, üzletfejlesztési programot valósítottunk meg az elmúlt időszakban, amely pontosan a prémiumpiacoknak szólt. A szándék az, hogy a palackos felső polcos magyar borokat tudjuk megmutatni a világnak, és hogy társítsuk azt a képzetet a magyar borhoz, hogy ez egy prémiumtermék.

A Hungarian Wine Business program keretében üzletfejlesztési találkozókat szerveztünk az Egyesült Királyságtól egészen Moszkváig szerte az európai piacokon, ahol a magyar borászatok mutatkozhattak be, számos kommunikációs megjelenésünk volt, hol online influenszerkampánnyal, hol sajtótermékekkel mutattuk meg a magyar borokat.

Most is elérhető az interneten egy, a 22 magyar borvidéket külföldieknek bemutató sorozatunk, angol nyelvű felirattal, de ki lehet emelni azokat a belpiaci szakmai fórumokat is amit az AMC sokféle közönség előtt tartott már meg, akár főiskolai hallgatóknak, akár borászatoknak. Ezek mind az edukációról, tudástranszferről szólnak.

Az elmúlt két év munkájának megkoronázása a Hungarian Wine Summit, amely célja, hogy hazai pályán mutassuk be a magyar bort a nemzetközi szakmai közönségnek. Szakértők, újságírók érkeznek Budapestre, és innen a szélrózsa minden irányába indulva meglátogatjuk a magyar borrégiókat. A dűlőben járva, borászokkal beszélgetve sokkal nagyobb esélyük van a magyar borászoknak bizonyítani azt, hogy milyen nagyszerű teljesítményre képes ez az ágazat.

szőlő

Az interneten elérhető a 22 magyar borvidéket bemutató külföldieknek szóló, angol nyelvű felirattal ellátott sorozat — fotó: pixabay.com

Mit kell tudni a Hungarian Wine Summitról?

Maga a rendezvény két szakmai részből áll. Az egyik elem a borrégiók meglátogatása bírálattal, szakmai beszélgetéssel egybekötve, a másik pedig a fővárosi Sirha szakkiállításon megtartott rendezvény.

A szintén ekkor megrendezésre kerülő Bocuse d'Or programjában is magyar borok jelennek meg, 90 magyar borászat mutatkozik be, és itt is folyamatos szakmai előadásokkal, mesterkurzusokkal tarkítva valósítunk meg egy magyar borokról szóló szakmai fórumot. A Sirha egy nemzetközi élelmiszeripari kiállítás, borok még nem szerepeltek benne, jól kiegészítjük egymást, és jól használjuk a szinergiákat.

Ondré Péter

Ondré Péter (jobb oldalt) a Hungarian Wine Summit megnyitóján – fotó: AMC

Milyen fő elemei vannak az idei évben a borpromóciónak, és milyen források milyen céllal kerültek kiírásra?

Pályázatokat egyelőre nem nyitottunk, jelenleg az év első negyedét terveztük meg, a következő háromnegyed év tervezése majd ezután következik.

Milyen borok irányába mozdulnak a fogyasztói trendek, illetve hogyan tudja ezt követni a magyar szőlészet-borászat?

Az a szerencsénk, hogy Magyarországon a borkészítés sokszínű, sokszínűek a borvidékeink, jó borokat csinálunk, akár legyen szó illatos könnyű fehérborról, akár egy testes vörösről vagy egy édes borról, minden területen megállják a helyüket a magyar borászatok. Így szerencsére van képességünk és lehetőségünk arra, hogy a világpiaci trendekhez alkalmazkodjunk.

Egyébként az egyértelműen látszik, hogy a könnyű fehér illatos borok irányába megy a világpiac. A magyar borászatok jók ebben, jó magyar fajtáink vannak, akár a Furmintra gondolunk, az Irsai Olivérre, akár az Olaszrizlingre, az látszik, hogy megvannak azok a fajták, amelyekre ezt a munkát építhetjük.

fehérbor

A könnyű fehérborok irányába tolódik el a világpiaci kereslet – fotó: pixabay.com

Vannak-e olyan termékek, amelyek exportjában nagyot fejlődött a magyar borászat az utóbbi években, és hová tehetők a magyar borok jelen pillanatban a nemzetközi prémiumtermékek piacán?

Több borszakmai versenyt is nyertek az utóbbi években magyar borászatok, alapvetően jó az ázsiónk, de látszik, hogy ezt a hangerőt még fel kell csavarnunk. Az exportban látszik egy erősödés a pezsgők és a testes vörösborok esetében, a Tokaji Aszú a világ legjobb édes bora, tartja sáncait az exportpiacokért folyó versenyben. Az látszik, hogy sokszínű és több lábon áll a borexportunk is.