A Magyar Közlöny 2024. évi 118. számában megjelent az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-program végrehajtásáról szóló 15/2021. (III. 31.) AM rendelet módosításáról szóló 58/2024. (XI. 27.) AM rendelet – írja a nak.hu.

A módosító rendelet az alábbi főbb módosításokat és változtatásokat tartalmazza az iskolagyümölcs- és iskolazöldség program 2025/2026-os tanévtől kezdődő végrehajtására vonatkozóan.

1. A kísérőintézkedések, a népszerűsítő- és információs kiadványok előállítása és szétosztása, illetve a kóstoltatás már nem tartozik a kedvezményezett feladatai közé

A 15/2021. (III. 31.) AM rendelet 13. alcíme a következő 19/A. §-sal egészül ki, amely tartalmazza a kísérőintézkedések végrehajtására vonatkozó rendelkezéseket.

Ennek megfelelően a következő tanévtől már nem a beszállítók, azaz a programban részt vevő termelők és termelői szervezetek kötelezettségei közé fog tartozni majd a népszerűsítő és edukációs programok végrehajtására.

A 2025/2026-os tanévtől a gyümölcsfogyasztást ösztönző edukációs programok és tájékoztató kampány indítására és végrehajtására külön pályázatot, illetve közbeszerzési eljárást tesz közzé az Agrárminisztérium.

Az edukációs programok költségvetése az iskolagyümölcs- és iskolazöldség program részét képezi, így azokat a program rendelkezésre álló keretből lehet finanszírozni. A kísérőintézkedések éves szinten a nemzeti forrás legfeljebb 3%-áig, az európai uniós forrás legfeljebb 15%-áig támogathatók – olvasható a nak.hu cikkében.

2. A támogatás kedvezményezettje a termelő/termelői szervezet lett

A jelen módosítást megelőzően kedvezményezettként „kérelmező” szerepelt további meghatározás nélkül a 15/2021. (III. 31.) AM rendelet 2. § (3) bekezdésben, így gyakorlatban a Tankerületi Központok voltak a kezdeményezettek.

Lényeges változást jelent ehhez képest, hogy a rendeletmódosítás értelmében az elkövetkező tanévtől a tanulók ellátását vállaló termelők, termelői szervezetek, társulások, valamint a kizárólag ezek tulajdonában álló vállalkozások lesznek a program kedvezményezettjei.

alma

2025/2026-os tanévtől kizárólag egy évre lehet szerződést kötni – fotó: pixabay.com

3. Egyértelmű kiválasztási kritériumok bevezetése - értékelési szempontrendszer kialakítása a kedvezményezettek számára

A korábbi gyakorlatnak megfelelően a jövőben is az oktatási intézmények fenntartói, tehát a Tankerületi Központok írják ki a pályázati felhívásokat, azonban a 2025/2026-os tanévtől a 15/2021. (III. 31.) AM rendelet új, 6/B. §-sal egészült ki, amelynek értelmében a beérkezett pályázatok elbírálása során az alábbi szempontok alapján kialakított szempontrendszert kell alkalmazniuk:

  • a tanulók létszáma,
  • az intézmény földrajzi elhelyezkedése,
  • a programba bevonható mezőgazdasági termékek forgalmazási adatai,
  • a helyi beszerzés, a helyi piacok és a rövid ellátási láncok által felkínált lehetőségek,
  • a környezeti előnyökre és hátrányok, valamint
  • szükség esetén az érintett intézmények véleménye

4. Előnyben a termelők és termelői szervezetek

A rendelet új, 6/B. §-a további szempontokat határoz meg a pályázatok elbírálására vonatkozóan. Ennek megfelelően, amennyiben a beérkezett és a szempontrendszer alapján értékelt ajánlatok között pontegyenlőség van, első körben a termelők, ezt követően a termelői szervezetek által benyújtott pályázatokat kell előnyben részesíteni.

5. 2025/2026-os tanévtől kizárólag egy évre lehet szerződést kötni

A rendeletmódosítás értelmében a 2. § (2) kiegészült (4) bekezdéssel, amely szerint az eddigi gyakorlattal szemben a 2025/2026-os tanévtől kizárólag egy tanítási évre lehet szerződést kötni.

6. A program keretében kiosztott friss termékek, illetve a gyümölcslevek alapanyagai 50%-ának saját termelésből kell származnia

A módosításnak megfelelően az 1. §- kiegészítésével bevezetésre kerül a „saját termék fogalma”.

Ennek értelmében a kiosztásra kerülő friss termék, valamint a zöldség- és gyümölcslevek előállításához felhasznált alapanyag legalább 50 százalék mennyiségben saját termék kell, hogy legyen.

Ennek ellenőrzésére és nyomon követésére a 9. § 10. fejezet (5) bekezdés értelémében a támogatási kérelemnek részletes adatokat kell tartalmaznia a saját termelés igazolására, így pl. a termőterület adataira, levek esetén a feldolgozóval kötött szerződésre vonatkozóan – írja a nak.hu.

Indexkép: pixabay.com