Egy érdekes, mondhatni, hiányzó, szűk járműszegmenst meglovagoló, egyedi járműátépítő cégről van szó. Az ellandi székhelyű (West Yorkshire) Samson Engineering Limited több mint 40 éve foglalkozik járműépítéssel, és természetesen mind az 5 jelenlegi típus rendelkezik a szükséges hatósági bizonyítványokkal, jóváhagyással, de sajnos csak az Egyesült Királyság területén.
A Samson cég csak használt járműveket vásárol fel és épít át – fotók: www.yomper4x4.co.uk
Kakukktojás
Az teljesen megszokott, hogy bizonyos terepjárókból építenek pick-upokat, illetve a gyártók eleve terveznek nyitott platós kisteherautót vagy felépítményezhető fülkés alvázat is, közös alapokra.
A Suzuki Jimmyből átépített pick-up mindenképpen érdekes, hiszen nagyobb, mint egy UTV, de kisebb, mint egy megszokott európai 4 ajtós, duplafülkés pick-up. Ugyanakkor villás targoncával rakodható, platóján akár 2 euroraklapnyi árunak is jut hely. A maximális teherbírás 350-500 kg között változik, kiviteltől függően.
A Yomper hivatalosan is kishaszonjármű, vagyis az áfa ott visszajár, nem kérdés, milyen jogosítvány szükséges hozzá („B"), a megszokott módon rendszámozható, és ami a legfontosabb, hogy gyorsforgalmi utakon és belvárosban egyaránt közlekedhet, mint bármely más személyautó vagy furgon. Ugyanakkor kiemelt terepjáró képességekkel rendelkezik, mert a futóművek is módosításokon mennek keresztül.
A típusszámokban szereplő 275 és 225 a centiméterben megadott tengelytávot jelentik. A 225 cm a Suzuki Jimmyk eredeti tengelytávja, míg a 275 cm esetén nemcsak 500 mm kerül betoldásra, de a hátsó túlnyúlást is megnövelik 200 milliméterrel.
Elkerülve a gyártói jogvitákat és garanciális kérdéseket, a Samson cég csak használt járműveket (jelenleg 2005-2018 közöttieket) vásárol fel és épít át az ügyfelek igényeinek megfelelően. Ők szemrevételezik és vizsgálják meg, alkalmas-e az adott jármű az átépítésre. Másrészt a megfizethető, versenyképes vételárat szintén tartani kell.
A Yomper elnevezés az 1982-es Falkland-szigeteki háborúból származik, amikor a brit katonák százai az inkább jelképes úthálózattal rendelkező, nem egészen 5000 lakosú szigetcsoporton hatalmas mennyiségű hadifelszerelést és más ellátmányt vittek a hátukon, hátizsákokban. A győztes háborút követően mind a hegyi vadász hátizsákra utaló Bergan szó, mind a Yomper (nehéz málhával, nehéz terepen masírozó) hivatalosan is bekerültek az Oxford nagyszótárba és a történelemkönyvekbe egyaránt.
Yomper 275K "Karry" LWB – fotó: www.yomper4x4.co.uk
Yomper 225 FS "Field Star" SWB Tray-Back – fotó: www.yomper4x4.co.uk
Yomper-járműkínálat:
• Yomper 275C "Commercial" LWB, lenyitható alu oldalfalú, platós kistehergépkocsi, platóméret 1700 x 1690 mm (h x sz), 500 kg teherbírás, alapfelszereltségként 50 mm-es futóműemelés.
• Yomper 275K "Karry" LWB, karosszált, fix oldalfalas, platós pick-up, lenyitható hátsó ajtóval, 500 kg teherbírás és alapfelszereltségként 50 mm-es futóműemelés.
• Yomper 225B "Bergan" SWB, Ute típusú teherautó, de meghosszabbított rakfelülettel (ELB), platóméret 1295 x 1010 mm, 350 kg vagy 500 kg teherbírású, szériában 50 mm-es futóműemeléssel.
• Yomper 225R "Rustler" SWB, Ute típusú, rövidplatós kisteherautó, platóméter 800 x 1200 mm (h x sz), 350 kg vagy 500 kg teherbírású, futóműemelés opcióban kérhető.
• Yomper 225 FS "Field Star" SWB Tray-Back kisteherautó, 350 kg vagy 500 kg teherbírás, platóméret 1050 x 1600 mm (h x sz). Opcióban futóműemelés és közepesen rugalmas, széles mezőgazdasági gumiabroncsok és felnik rendelhetők.
Yomper 275C "Commercial" LWB, lenyitható oldalfalas, aluplatós kistehergépkocsi – fotó: www.yomper4x4.co.uk
A biztonságos rakodás, rakományrögzítés és közlekedésbiztonság egyaránt kiemelt szempont, az EU-előírásoknak is megfelelően – fotók: www.yomper4x4.co.uk
Nem szériafelépítmények és -kivitelek
A 275 és 225 cm tengelytávú gépkocsikat csak fülkés-alvázas alapjárműként is szállítják, lehetővé téve az egyedi felépítményezést, például billenőplató, platósok, dobozos kivitelek, élőállat-szállító, rönkszállító, kempingező stb. Sőt, minden Yomper 4x4 típus rendelhető "Spark EV" teljesen elektromos hajtású változatban is!
A járműveink iránti nagy kereslet miatt jelenleg minden megrendelést le kell előlegezni az elfogadott specifikáció szerint.
Agrárkivitel
Feltétlenül meg kell még említeni az Agriculture változatot, amelynek futóműveinél 76 milliméteres emelés történik a fokozott terepjáró képesség érdekében, sőt az orosz GAZ-tól vásárolják a tekercsrugókat és lengéscsillapítókat. A vevők nagy felfekvésű, szántóföldi vagy gyepfelületre való VF-abroncsozás közül is választhatnak, de plató helyett rendelhetnek élőállat-szállító felépítményt is!
A hátsó futómű tárcsafékeket kap, az első-hátsó felfüggesztés a GAZ terepjáró kisteherautókról való – fotók: www.yomper4x4.co.uk
Az agrárkivitelhez extra magasítás (76 mm) és ilyen profi VF abroncsok tartoznak – fotók: www.yomper4x4.co.uk
Forrás: www.yomper4x4.co.uk