A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség-és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő uniós programja, az Európai Friss Csapat programzáró sajtótájékoztatóján jártunk. A program célja, hogy a részt vevő országokban további 1-3 százalékkal növekedjen a zöldség- és gyümölcsfogyasztás a fiatalok, illetve a gyermekes szülők körében.
Magyarországon a napi átlag zöldség- és gyümölcsfogyasztás 304 gramm/fő, ami ugyan emelkedést mutat a korábbi 260 gramm/főhöz képest, de még mindig elmarad az Egészségügyi Világszervezet (WHO) napi 400 gramm/fő ajánlásától.
A zöldség- és gyümölcsfogyasztás népszerűsítése életbevágóan fontos feladat
Az Európai Friss Csapat program bővíteni szeretné a gyermekek és szüleik ismereteit a hazai termesztésű zöldségekkel, gyümölcsökkel kapcsolatban, „a termőföldtől a tányérig", vagyis a termesztéstől az elkészítésen át az ötletes tálalásig. Így is bemutatva, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök elkészítése nem bonyolult és általában nem is időigényes.
Frutti, Veggi és Káosz az Európai Friss Csapat program népszerű kabalafigurái. Fotó: NAK - Lévai Zsolt
Az Európai Friss Csapat program népszerű kabalafigurái Frutti és Veggi, a gyerekek nagy kedvencei, akik a friss zöldségek és gyümölcsök szuper erejével mindig legyőzik a zöldségek és gyümölcsök fő ellenségét, Káoszt. A program munkáját segíti Bernáth József, a program gasztro-házigazdája, Fülöp Lili, a program dietetikusa, Kozák Luca, a program sportolónagykövete, továbbá az Európai Friss Csapat influencerei, Jászberényi Zsófia, "Soopfie" és Romfa Hunor, "Sajt32".
A sajtótájékoztatót Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének köszöntő beszéde nyitotta meg, aki elmondta, már hatodik éve népszerűsíti a program a zöldség- és gyümölcsfogyasztást a fiatalok és szüleik körében. Az elmúlt három évet rendkívül sikeresnek ítélte meg, hiszen a 6-18 év közötti korosztály körében megduplázódott a program ismertsége, így a korosztályhoz tartozó gyerekek 59%-a, a szüleiknek pedig 56%-a ismeri a programot.
Ráadásul nem csak ismerik, de a 6-18 éves korosztály körében nagyon népszerűnek és szórakoztatónak is számít a program. De ez nem is csoda, hiszen a közösségi média platformokon igyekeztek minden célcsoportnak a számára érdekes tartalmakat készíteni és eljuttatni azokat. Ebben pedig nagy szerepe van a két fiatal influencernek is.
De nem csak a digitális térben volt sikeres a program. Nagyon sok sport- és családi rendezvényen vettek részt, ahol a gyerekek találkozhattak a programmal és annak kabalafiguráival, Fruttival és Veggivel is.
3 év alatt 20 eseményt tartottak, ahol 4500 kg zöldség és gyümölcs fogyott el a kóstolókon. A roadshow-k alkalmával izgalmas programok várták a látogatókat. A szelfi automatáknál például több, mint 4.000 fotó készült. Nagyon fontos, hogy a fiatalok ismerjék ezt a programot, hiszen így nagyobb az esély rá, hogy növeljék a körükben a zöldség- és gyümölcsfogyasztást.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnöke. Fotó: NAK - Lévai Zsolt
A napi 400 gramm minimumfogyasztás a fiatal családok körében még elérendő cél, ezért sajnos még nem lehet hátra dőlni. A program ráadásul a hazai zöldség és gyümölcstermelők számára is nagyon hasznos, hiszen a gyerekek megismerkedhetnek a zöldségek és gyümölcsök termesztésének hátterével is, így a program a termelői szektorban is pozitív fogadtatásra talált.
Minden évben megválasztásra kerülnek a Zöldség Gyümölcs Hősök
A program keretén belül 2021 óta Zöldség Gyümölcs Hősöket is választanak azok közül, akik kiemelkedően sokat tesznek a munkájuk során azért, hogy a gyerekek körében egyre népszerűbbé váljon a zöldség- és gyümölcsfogyasztás.
2021-ben Horváth Erika orosztonyi óvodavezető nyerte el a címet, aki egy csodálatos kertet hozott létre az óvodában, ami a mai napig működik. 2022-ben Szabó Krisztián, a Győri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola tanítója kapta meg a díjat, míg az idei évben a Gloriett Sportiskolai Általános Iskola történelem-földrajz szakos tanára, Petrilla Csaba lett a nyertes.
A NAK továbbra is azért dolgozik, hogy a gyermekek minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszanak. A két kabalafigura, Frutti és Veggi a 6 év alatt összesen 70.000 km-t tettek meg, így szinte kétszer körbejárták a Földet azért, hogy minél többen ismerjék meg a programot, és kedveljék meg a zöldség- és gyümölcsfogyasztást.
Az eredmények magukért beszélnek
dr. Sidlovits Diána, EU projekt koordinátor, a NAK Mezőgazdasági Igazgatóságának kertészeti csoportvezetője ismertette, hogy a programnak köszönhetően olyan generációk nőhetnek fel, akiknek pozitív élményeik vannak a zöldség- és gyümölcsfogyasztással kapcsolatban. A táplálkozási szokások lassan változnak, de a program hatására egyértelműen megmutatkozott, hogy a résztvevő gyerekek komfortosabban érzik magukat a konyhában, amikor zöldségekkel és gyümölcsökkel foglalkoznak.
dr. Sidlovits Diána a sajtótájékoztatón. Fotó: NAK - Lévai Zsolt
A főzelékek megítélése is jobb lett, hiszen a 2021-es kutatás alapján még méltatlanul elhanyagolták azokat a táplálkozásban, de mára a főzelékek megítélése a sajtóközlemények, a receptek és a közösségi média hatására 11%-kal nőtt. Még olyan ételek esetében is sikerült eredményt elérni, amelyek eleve népszerűek voltak, mint amilyenek például a gyümölcslevek.
Az is látható az eredményekből, hogy a gyerekek bevonódása is sikeres volt, hiszen a gyerekek 71%-a szeret friss zöldségekkel és gyümölcsökkel foglalkozni a konyhában, sőt, háromnegyed részüket a szülők még a vásárlásba is bevonják, ezen kívül sokat beszélgetnek az egészséges táplálkozásról, a zöldségek és gyümölcsök kiválasztásáról, elkészítéséről is.
A kutatások eredményeképpen kiderült, hogy nagy a különbség azok között, akik nem találkoztak, és azok között, akik részt vettek a programban. A résztvevő gyermekeknek jóval nagyobb lett az ismeretük arról is, hogy hogyan termelik meg és hogyan főzik meg a különféle zöldségeket és gyümölcsöket.
Ez azért is nagyon fontos a NAK számára, hiszen a program által közelebb tudják hozni a gyerekekhez a termesztési folyamatokat. A gyerekek körében javult a zöldségek és gyümölcsök felismerése is, így a paprikát és az uborkát már 100%-ban felismerik.
A program és annak üzenetei tehát működnek, és akik már találkoztak velük, várják az újabb találkozást. Egy ilyen programhoz pedig felkészült és elkötelezett csapat szükséges, így dr. Sidlovits Diána külön köszönetet mondott a NAK kommunikációs csapatának, kertészeti szakértő kollégáinak, a francia szakmaközi szervezeteknek és végrehajtó ügynökségeknek, ahogyan a program hazai kivitelező ügynökségének, a Havas Média Hungary Kft-nek is.
Bernáth József séf és Győrffy Balázs a sajtótájékoztatót követő workshopon. Fotó: NAK - Lévai Zsolt
2023-ban az Európai Friss Csapat Program nyerte el az Év legsikeresebb promóciója díjat, élelmiszer kategóriában.
Az esemény befejezéseként Bernáth József séf irányításával és Fülöp Lili dietetikus részvételével főzőworkshopon vehettünk részt, mely keretében nemcsak egy igazi őszi főétel készült el, hanem hasznos információk, praktikus tanácsok is elhangoztak a szezonális zöldség- és gyümölcsfogyasztás előnyeivel kapcsolatban.