A világ szupermarketjeinek zöldség-gyümölcs osztályain csendes forradalom zajlik. A görögdinnyétől a mandarinig és a csemegeszőlőig kedvenc gyümölcseink új, továbbfejlesztett mag nélküli változatai hódítanak és fokozatosan kiszorítják a magvas fajtákat. E változás mögött elsősorban a fogyasztók kényelmi igényeinek és az étkezési élmény fokozásának kielégítése, az eladások növelése áll.

A citrom a legújabb gyümölcs, amely csatlakozott ehhez a trendhez. A citrom a világ konyháinak alapkelléke, népszerűsége ellenére azonban bosszúság forrása is, amikor apró, makacs magjai gyakran „belecsúsznak" az ételekbe.

A The Wonderful Company, az amerikai agrárszektor meghatározó szereplője leginkább a Wonderful Pistachios, a POM Wonderful és a világszerte ismert Wonderful Halos mandarinfajtáiról ismert. A cég most azon dolgozik, hogy a hagyományos citromokat egy felhasználóbarátabb, mag nélküli változattal váltsa fel. A Los Angeles-i székhelyű vállalat 2019-ben indította el mag nélküli citromprogramját, amely ausztrál és dél-afrikai gazdák felfedezésére épült. Évekig tartó kutatás és nem GMO-alapú nemesítési technikák alkalmazása után a gazdák egy mag nélküli citromfát találtak az ültetvényeiken. Ma a Wonderful Company kizárólagos jogokkal rendelkezik a fajta amerikai termesztésére és forgalmazására.

citrom

Az újabb fajták gyümölcse már mag nélküli, s ezek lassan kiszorítják a hagyományos, magvas változatokat – forrás: Pixabay

A Wonderful Seedless Lemons gyors ütemben terjed például Kaliforniában. A cég szerint mag nélküli citromjaik jelentős mértékben hozzájárultak a csomagolt citromok mennyiségének növekedéséhez és jelenleg 21 000 üzletben érhetők el országszerte. Ambiciózus céljaik szerint 15 éven belül szeretnék a mag nélküli fajtával az amerikai friss citrompiac 25%-át uralni, ami 400 millió fontnyi, 370 millió dollár értékű termelést jelentene.

A Wonderful Citrus vezetői szerint a mag nélküli citromok gyorsan fogynak a szupermarketek polcairól. Dave Rooke, a vállalat értékesítési alelnöke szerint a tény, hogy nem kell a magokkal foglalkozni étel-, vagy italkészítés közben, igazi fordulópontot jelent.


A cég jelenleg a tervezett termelési és forgalmazási volumennek csupán a harmadánál tart és Mexikóban is bővülő ültetvényeik vannak. A cél folyamatos kínálat biztosítása az év 52 hetében, ami további optimalizálást és a feldolgozási kapacitások fejlesztését igényli.

A mag nélküli görögdinnyék példája jól mutatja, hogy ezek a fajták hogyan válhatnak egy-egy piac meghatározó szereplőivé. Ma az Egyesült Államok görögdinnye-termelésének több mint 85%-át mag nélküli fajták adják.

A mag nélküli gyümölcsök globális népszerűsége egyre növekszik és a kertészeti gyakorlatok fejlődése szinte bármilyen gyümölcs vagy zöldség mag nélküli változatának kifejlesztését lehetővé teszi. Azaz a mag nélküli citromok térhódítása csupán egy újabb fejezet ebben a globális átalakulásban.

Forrás: Vision Magazine

Indexkép: Pixabay