Jelentés-mentes?

Az emberek egyre inkább igyekeznek csökkenteni azon összetevők fogyasztását, amelyekről úgy vélik, hogy káros hatással vannak az egészségükre vagy akár a bolygó egészségére nézvést. Valójában mára az élelmiszerek előállításának, megtermelésének környezeti hatásai minden eddiginél jobban befolyásolják a vásárlási döntéseket. Ennek eredményeképpen az élelmiszeriparon belül kialakult trendek szerint a csomagolásokra egyre gyakrabban kerül a feltűnő "mentes" melléknév, ami azt hívatott demonstrálni, hogy az adott élelmiszertermékeket a specializálódó fogyasztói igényekhez igazítják.

A "mentes" kijelentés mára túlmutat az élelmiszer-allergéneken és intoleranciákon. Bár még mindig létfontosságú a valós egészségügyi állapotokat megcélzó, laktózérzékenységre, gluténallergiára stb. szánt termékek innovációja, a "mentes" gyűjtőfogalom időközben számos különböző, ezekhez nem kapcsolódó jelentéstartalmat is felvett.

A

A "mentes" kijelentés egyre elterjedtebbé válik, és mára túlmutat az élelmiszer-allergéneken és intoleranciákon. Fotó: Pexels

Történetmesélés

Mit jelentenek hát a fogyasztók számára a "mentes" élelmiszerek manapság, amikor a bolygó egészségével kapcsolatos aggodalmak is egyre nagyobb teret kapnak? Az erdőirtásmentes, vágásmentes, pálmaolajmentes, fogásmentes és mindenféle állati összetevőtől mentes termékek az élelmiszeripari-történetmesélés részévé váltak az olyan márkák számára, melyek szeretnék megmutatni, hogy tisztában vannak az élelmiszertermelés és annak a környezetre gyakorolt negatív hatásai közötti kapcsolatokkal és felelősen kezelik azokat.

Mentes-menetelés

A figyelem középpontjában ma azok az élelmiszertermékek állnak, melyek egyszerre tesznek jót a vásárló egészségének és a bolygónak. Ez megjelenik az Innova Market Insights piackutató Tíz vezető trend 2022-ben - Shared Planet címmel kiadott jelentésében taglaltakkal, ami kiemeli, hogy a fogyasztók etika-, és környezettudatosabbá váltak, ezért az élelmiszermárkáknak muszáj együttműködniük a nyilvánossággal, hogy elnyerjék azt emberek bizalmát a termékeikhez kapcsolódó állítások iránt.

A figyelem középpontjában ma azok az élelmiszertermékek állnak, melyek egyszerre tesznek jót a vásárló egészségének és a bolygónak.

A figyelem középpontjában ma azok az élelmiszertermékek állnak, melyek egyszerre tesznek jót a vásárló egészségének és a bolygónak. Fotó: Pexels

Mindeközben a nemrégiben Amszterdamban megrendezett Free From Functional & Health Ingredients (FFF&HI) szakkiállításról származó adatok azt mutatják, hogy a 2019-es lassulást követően 2020-ban felgyorsult az értékesítés növekedése a "mentes" (free-from) piacokon. Az értékesítési volumen 16,9 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és átlépte az 1,3 milliárd dolláros értékhatárt.

"A specifikus mentes piac forgalma 2020-ban 882,1 millió USD-re nőtt, a tejmentes és laktózmentes eladások pedig elérték a 615,6 millió USD-t."

Cukorfogyasztás az egészségtudatosság fókuszában

A bolygónk egészségével kapcsolatos aggodalmak növekedése ellenére az egészség és a jó közérzet döntő szerepet játszik a "mentes" piacon - és ezek a tendenciák a Covid-19 világjárvány során még inkább felgyorsultak, mivel az emberek sokkal hangsúlyosabban kezdték el fogyasztani az immunerősítő termékeket, és az egészségesebb opciókat választották.

Ennek részeként a cukorfogyasztás miatti aggodalom és a cukorcsökkentés iránti érdeklődés is megnőtt, ami ösztönzi a táplálék-édesítés kifinomult megközelítését. Az 2021-es év elején az Innova Market Insights Ingredient Insider jelentése elemezte a cukorcsökkentés és az édesítőszerek élelmiszer-, és italalkalmazásokban való felhasználásának trendjeit.

A COVID-19 világjárvány során még inkább felgyorsultak, mivel az emberek sokkal hangsúlyosabban kezdték el fogyasztani az immunerősítő termékeket, és az egészségesebb opciókat választottak.

A világjárvány során az emberek sokkal hangsúlyosabban kezdték el fogyasztani az immunerősítő termékeket, és az egészségesebb opciókat választottak. Fotó: Unsplash

"A piackutató szerint a gyártók három párhuzamos területre összpontosítanak egyértelműen: a természetes édesítőszerek, a kevesebb édesítés és az édesség nélküli édesítés szektoraira.

Az Innova adatai azt is megmutatták, hogy világszerte növekvő tendenciát mutatnak a termékek cukortartalmára vonatkozó állítások használata az élelmiszer- és italtermékekben, plusz 6 százalékos éves növekedést mutatva a 2019-es és 2020-as új termékek összehasonlításakor. A cukorral kapcsolatos állítások szempontjából vizsgált globális élelmiszer- és italtermék-bevezetések (F&B) 2020-as top állításai a:

  • hozzáadott cukrot nem tartalmazó (56 százalék),
  • az adalékanyagok/tartósítószerek nélküli (34 százalék),
  • és a gluténmentes (32 százalék) voltak.

Alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú termékek

Egy másik érdekes mentes trend is kibontakozóban van, mivel az USA "Z" generációja az alkoholmentes életmód hívének szegődött. Ahogy egyre több fogyasztó fordít hátat az alkoholnak (vagy csökkenti erősen a fogyasztott mennyiséget), egyre több újonnan kifejlesztett (NPD) alkoholmentes ital kerül a polcokra, kielégítve a sörök és borok kifinomult ízei iránti igényt, a térfogatszázalékban mért alkohol nélkül.

Egy másik érdekes mentes trend is kibontakozóban van, mivel az USA

Egy másik érdekes mentes trend is kibontakozóban van, mivel az USA "Z" generációja az alkoholmentes életmód hívének szegődött. Fotó: Unsplash

Az amerikai Kerry's például nemrég mutatta be a Botanicals Collection Zero 2.0-t. Ez a kiváló minőségű, autentikus növényi kivonatokból álló, továbbfejlesztett, új generációs termékcsalád 0 százalék etanoltartalommal rendelkezik, és kifejezetten a globálisan gyorsan növekvő, alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italok piacára tervezték. Az ízekkel történő játék lehetővé teszi a gyártók számára az alacsony (vagy nulla) alkoholtartalom fenntartását, és megengedi a "0,0 százalék" állítást is. Más etanolmentes technológiákhoz képest a Collection Zero 2.0 termékcsalád stabilabb, nincs opálosodás, nincs üledékképződés, és összetettebb  botanikus íz és szájérzet jellemzi.

A Givaudan a közelmúltban tette közzé a "tudatos ivással" kapcsolatos legújabb kutatását is, mely kritikus betekintést nyújt a gyártóknak abba, hogy mit is keresnek a fogyasztók az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes italokban, és lehetővé teszi számukra, hogy vonzóbb élményeket teremtsenek. Igor Parshin, a vállalat italokért felelős regionális kategóriamenedzsere szerint az alkoholmentes mozgalom a növényi fehérjék népszerűségéhez hasonlítható, és a svájci ízgyártóház olyan változásokat indít el, amelyek "a fogyasztók és az ipar számára egyaránt győzelmet jelenthetnek".

Állatmentes vagy vágásmentes innováció

A növényi alapú innováció az élelmiszer- és italtermékek fejlesztésének minden területén vezető szerepet tölt be. Az alternatív hús, hal és baromfi egyre nagyobb teret nyer, mivel a fogyasztók olyan vegán lehetőségeket keresnek, melyek attól válnak megfelelőbbé számukra, hogy a környezetre gyakorolt hatásuk is kisebb, miközben az ízük is jobb.

A növényi alapú innováció az élelmiszer- és italtermékek fejlesztésének minden területén vezető szerepet tölt be.

A növényi alapú innováció az élelmiszer- és italtermékek fejlesztésének minden területén vezető szerepet tölt be. Fotó: Unspalsh

"Ugyanakkor a sejtalapú hústermesztés - a laboratóriumban állati sejtekből, vágás nélkül termesztett hús - egyre közelebb kerül a termékek kereskedelmi forgalomba hozatalához."

Minden valószínűség szerint olyan hibrid termékek előtt állunk, amelyek részben növényi alapanyagokból és részben pedig sejtalapú technológiák felhasználásával, keverve készülnek. 2019-ben az USDA és az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) hivatalos megállapodást jelentettek be az állati sejttenyésztési technológia felhasználásával készült emberi fogyasztásra szánt élelmiszertermékek előállításának közös felügyeletéről annak biztosítása érdekében, hogy a forgalomba hozott ilyen termékek biztonságosak, hamisítatlanok és a valóságnak megfelelően jelöltek legyenek.

Tejmentes

A tejtermékek elhagyása az édességekben szintén trendinek számít, mivel a formulázók a csokoládé és az édességek terén is az új vegán termékekre összpontosítanak. Az élelmiszeripari innovátorok kifinomult módszereket használnak a csokoládé krémes textúrájának imitálására és az ízhatás fokozására, növelve ezzel a tejmentes csokoládé piaci jelenlétét. A nagy márkák ma már a tejmentes kínálatot is beemelik a portfóliójukba, hogy lépést tartsanak a tejmentes, kényeztető finomságok iránti változatos fogyasztói igényekkel.

A tejtermékek elhagyása az édességekben is trendinek számít, mivel a formulázók a csokoládé és az édességek terén is az új vegán termékekre összpontosítanak.

A tejtermékek elhagyása az édességekben is trendinek számít, mivel a formulázók a csokoládé és az édességek terén is az új vegán termékekre összpontosítanak. Fotó: Pixabay

"A Nestlé a vegán KitKat és a KitKat V esetében rizs alapú formulát használ tejhelyettesítőként, a Lindt pedig zabtejből készíti a vegán csokoládécsaládját. A tavalyi év elején a Mars is bővítette vegán csokoládékínálatát a Bounty Vegan és a Topic Vegan csokoládékkal az Egyesült Királyságban."

Mi a "mentes" világ jövője?

A mentes szócska valószínűleg továbbra is dominálja majd a termékcímkéket, de hogy ez pontosan hogyan alakul a jövőben azt nehéz lenne megjósolni. A "mentes" világ nagy utat járt be az allergiák és intoleranciák kezelésétől indulva, és a "mentes" termékek családja - az, hogy mitől-mentes dolgokat vásárolhatunk - a jövőben valószínűleg még jelentősebben bővülni fog, ahogy például a fenntarthatóság és a környezetvédelem szempontjai is beemelődnek a kritériumok közé, miközben a piac még inkább az egészségre összpontosíthat majd.

(Forrás: foodingredientsfirst)