További áremelkedést jelez a Nestlé a csokoládétermékeknél, karácsonyra drágulhat a Kit Kat és a Smarties. Az utóbbi években a Nestlé és más fogyasztási cikkeket gyártó cégek jelentősen megemelték az áraikat, ezzel akarták fedezni a magasba szökő költségeket, amit a világjárvány utáni ellátási láncban történő nehézségek okoztak.

Csökken a nyersanyag ára

Az elmúlt 3 hónapban a legtöbb nyersanyag ára ismét csökkenni kezdett, a kakaó ára azonban csaknem a duplájára nőtt a szűkölködő készletek miatt. Ahogy a Nestlé, úgy szinte minden hasonló cég megemelte a csokoládé árait.

A svájci székhelyű vállalat az előrejelzések szerint teljes belső reálnövekedésről számol be - amely a csokoládétól a kávéig és egyéb élelmiszerekig terjedő eladási volumen mutatója - negatív volt az első félévben, 0,5 százalékkal visszaesett az egy évvel korábbihoz képest.

Az elemzők szerint a Nestlé és versenytársai számára a legrosszabb még hátravan. A csokoládégyártó cégek akár 12 hónappal a termékek elkészítése és eladása előtt veszik meg a kakaót, az idei első negyedévben pedig a kakaó ára megháromszorozódott, a kereskedők azt mondták, hogy az iparágnak dolgozóknak még mindig fel kell tölteniük a készleteiket - írta meg az esmmagazine.com.


"A csokoládégyártók előállítási költségei a negyedik negyedévben emelkedni fognak. 9-12 hónapra előre vásárolnak és csak egyszer fizetnek"

- mondta egy európai székhelyű kakaókereskedő.

Drága karácsony elé nézünk

A csokoládégyártól várhatóan ezeket a magasabb költségeket a vásárlókra és a kiskereskedőkre hárítják majd át. Az "ünnepi negyedévben" - amikor az iparág eladásainak nagy része Halloween és karácsony környékén történik - nem sok jóra számíthatunk. A neheze tehát még most jön, hiszen az október-december a szezonális csokoládéidőszak, amikor nem várható árcsökkenés.

A helyzet aggasztó az iparág számára

A Nestlé, amely Aero szeleteket, Milkybart, Quality Street-et és saját márkás csokoládét, valamint Milo italokat és Nesquik shake-eket is gyártja, az első félévi eredmény közzététele előtt nem kívánt nyilatkozni. A Lindt & Spruengli svájci csokoládégyártó kedden azt mondta, hogy a kakaó magas ára miatt várhatóan tovább emelik majd az árakat.

"Ez aggasztó helyzetbe hozta az egész iparágat"

- mondta Jean-Philippe Bertschy, aki hozzátéve, hogy aggódik a 2025-ös értékesítési volumen miatt is, ha a mostani eladás tovább folytatódik.

"A csokoládéágazat összesített eladásai idén eddig alacsonynak mondhatók"

- emelte ki Bertschy.

Veszített a piaci részesedésből

A magas árak miatt több cég veszített a piaci részesedéséből. A Bernstein által elemzett NielsenIQ adatai szerint Európában a Nestlé az elmúlt 14 negyedévben elveszítette piaci részesedését még akkor is, ha a legtöbb ilyen negyedévben az eladások a magasabb árak miatt nőttek.

A cégeknek eszükben sincs a kakaó magas ára miatt rontani a minőséget - fotó: pexels.com

A svájci Barry Callebaut csokoládégyártó ebben a hónapban arról számolt be, hogy az értékesítési volumen 0,3% százalékkal esett vissza a májusban zárult harmadik negyedévben, és a kakaó magas ára növelte költségeit. Az édesipari termékek, például a szója és a búza idei árcsökkenése részben ellensúlyozta a kakaó árának megugrását.

A Nestlé azonban kitartott amellett, hogy nem változtat a Kit Kat szeletek receptjén, legalábbis Mark Schneider vezérigazgató szerint. Hiába tehát az áremelkedés, nem szeretnék, ha mindez a minőség rovására menne.