Ha nincs pénze a lakosságnak, már a spórolás első körébe bekerülnek a magasabb árú, egészséges élelmiszerek, azaz kevesebb olyan élelmiszert fogyasztanak az emberek, ami valóban jót tesz a szervezetnek – mindezt a gyártók is megszenvedik. Küzdeni kell tehát, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra – mondta Gazsi Zoltán, a csomagolt salátákat gyártó és forgalmazó az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a vg.hu-nak.

saláta

Az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek – fotó: pixabay.com

Nem élénkül a fogyasztás

Bár jó hír, hogy érezhető módon mérséklődött az infláció, a fogyasztás újbóli növekedése csak jelentős késéssel várható. Ráadásul az egészséghez szorosan köthető kiadások azon legveszélyeztetettebb körbe tartoznak, amin legelőszőr spórolnak az emberek. De mi lesz eközben azokkal a cégekkel, amelyek – egyelőre hiába – várják a fellendülést?

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már többször megfogalmazta, hogy a vártnál is jobb inflációs adatok ellenére a fogyasztás még nem élénkül, habár az a kormányzati cél, hogy a 4 százalékos gazdasági növekedés is elérhető legyen 2024-ben. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza az elemzésében kitért arra, hogy szeptember óta ugyan emelkednek a reálbérek, mégis a visszafogott kereslet jellemző a magyar gazdaságra, ami a növekedés gátjává vált mind a beruházások, mind a fogyasztás terén. Ez látszik meg hónapról hónapra a termelési (kiskereskedelem, ipar, építőipar) és felhasználási (szolgáltatások, beruházások) adatokban is.

Amikor a tartalékképzés a jellemző a családi költségvetésre, akkor az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek, vagyis az emberek elkezdenek spórolni az egészségükön.


Az alapanyag-ellátás jelenti a legnagyobb kihívást

A gazdasági nehézségek közvetlen hatást gyakorolnak az emberek életmódjára és egészségtudatosságára. A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához, vagy ha hűek is, inkább az ár alapján választanak a termékek között, keresve az akciókat. Van, amikor átváltanak alternatív termékekre, ha azoknak kedvezőbb az áruk: például az áruházláncok saját márkás termékeire, azokon belül is egyre több első áras termék fogy.

Az infláció azonban nemcsak a fogyasztókat, hanem a gyártókat is érinti. Szakértők szerint a globális felmelegedés miatt folyamatosan sokrétű problémákat kell kezelniük, szinte minden termesztőterületen.

A hirtelen felmelegedés miatt összeérő palántázások, vízhiány, betegség és kártevő nyomás mellett szűkülő növényvédelmi lehetőségek következtében nehezen tervezhető és drágul a nyersanyag, amely a legnagyobb költségtétel

– mondta az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán. Hozzátette: a termesztők növekvő veszteségeire rakódnak a munkaerőhiány miatti nehézségek, sztrájkok akadályozzák a beszállításokat, így a legnagyobb kihívást egyértelműen az alapanyag-ellátás biztosítása okozza.

Fontos szempont a bérek szinten tartása is, ezért az Eisberg különös figyelmet fordít arra, hogy a munkatársaik fókuszban legyenek, előtérbe helyezik a csapatmunkát és a közösségépítést, hiszen ezen tényezők kulcsfontosságúak a munkatársak hosszú távú megtartásában.

saláta

A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához – fotó: pixabay.com

Nehéz a helyzet, de előre kell menekülni

Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani: az elmúlt időszakban például a csomagolt saláták és salátatálak az inflációnál kisebb mértékben drágultak.

A már 2019-ben évi 23 millió tasak konyhakész salátát előállító Eisberg az előre menekülést választva jelentős beruházást tervez, a jelenlegi 5 ezer négyzetméteres üzemét további 4 ezer négyzetméterrel szeretné bővíteni, hogy hosszú távon is stabilizálja a piaci helyzetét. Az ügyvezető véleménye szerint a nehéz gazdasági környezet ellenére is lényeges az innováció és a fenntarthatóság felé történő elmozdulás, illetve a fogyasztói tudatosság növelése.

saláta

Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani – fotó: pixabay.com

Harcolni kell az egészségtudatosságért

A saláta csomagolása speciális, aminek eltarthatósági okai vannak, és a termék jellege miatt egyelőre nem lehet észszerű keretek között papírcsomagolásra váltani. Az ügyvezető elmondta:

A műanyag csomagolóanyag jelentős fejtörést okoz a gyártóknak, akik számos kísérletet tettek már a lecserélésére, és folyamatosan keresik a megoldásokat, amelyek nem csak gazdaságilag észszerűek, de környezetbarát alternatívát is kínálnak.

"Piaci szereplőként küzdeni kell érte, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra" – tette hozzá Gazsi Zoltán, aki szerint igyekeznek az áraikat csak a legszükségesebb mértékben emelni, hogy az egészséges táplálkozás, a minőségibb életvitel és a betegségek megelőzése ne válhasson a családok költségvetési megszorításainak áldozatává – azaz az egészséges élelmiszer megőrizze helyét a háztartások kiadásai között.

„Ezen az úton fontos lépés, hogy a fogyasztók tudatos döntéseket hozzanak saját és családjuk egészsége érdekében" – összegzett az Eisberg ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán.