Az Európai Bizottság jelentős mértékben átalakíthatja a járművek műszaki vizsgáztatására, nyilvántartására és ellenőrzésére vonatkozó uniós előírásokat. A tervek szerint minden tíz évnél idősebb autó és furgon számára évente kötelező műszaki vizsga lenne előírva, a motorkerékpárok eddigi mentessége pedig megszűnne – értesült a portfolio.hu. A bizottság több más lényegi változást is tervez.

A 10 évnél idősebb járművekre céloz az EU

Az Európai Bizottság átfogó javaslatcsomagot terjesztett elő a járművek műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló uniós szabályozás módosítására. A céljuk az, hogy jelentősen csökkentsék a közúti balesetek számát, és hatékonyabban lépjenek fel a közlekedésből eredő környezetszennyezés ellen.

A bizottság szerint a tervezett változtatásoknak köszönhetően 2026 és 2050 között akár 7 ezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg.

A javaslat szerint évente kötelező műszaki vizsga vár minden tíz évnél idősebb személygépkocsira és furgonra, illetve ezzel párhuzamosan megszüntetnék a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket, például a 125 cm³ feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsgálat.

Az Európai Bizottság indoklásában az áll, hogy a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.

műszaki vizsga

A javaslat szerint minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását – fotó: pixabay.com

További intézkedések

A tervek szerint emelkedni fog a műszaki vizsgák technológiai színvonala is: az új járműtípusokra – például az elektromos autókra – szabott ellenőrzések bevezetését írná elő az EU. Tesztelni kell majd a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek épségét is.

Jelentős előrelépés várható a kibocsátásmérésben is: kötelezővé tennék az ultrafinom részecskék (pn) és a nitrogén-oxidok (nox) szintjének a mérését, különösen a dízelmotoros járművek esetében.

Brüsszel hatékonyan akar fellépni a kilométeróra-manipulációval szemben, amely különösen nagy problémát jelent a használt autók határokon átnyúló kereskedelmében. A javaslat szerint minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig egy nemzeti adatbázisban tárolnák. Így ezen információk kötelezően átadhatók lennének más tagállamok hatóságainak, például jármű újraregisztrációja esetén.


Az új szabályozás a digitalizáció irányába is elmozdul

Egységesített, elektronikus formátumú műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek kerülnek bevezetésre, a tagállami járműnyilvántartásokat pedig összekapcsolnák.

A rendszer így képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el – olvasható a tervezetben.

Indexkép: pixabay.com