Az Agroinform Portál adatvédelmi szabályzatának Adatfeldolgozókra vonatkozó pontja az Adatfeldolgozók személye kapcsán módosult. A módosított dokumentum ITT érhető el.
Gázolaj árak628 FtBenzin árak608 FtEUR409.33 FtUSD389.71 FtCHF439.95 FtGBP489.96 Ft
Hirdetés
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy a fórumban tett bejegyzések vonatkozásában az Agroinform.hu
üzemeltetője felelősséget nem vállal. A jogi felelősség, a bejegyzés írót, hozzászólót terheli.
A fórum szabályzatáról további információ itt.
Jobban tetszik mint, amit a csehek gyártanak, az is jobb mintha mulcsozna, de most, hogy feltetted ide a képeket, ez a tuti. Őszig még foglalkozunk vele mindenképp, ha bármi észrevételed, esetleg véleményed lesz róla még, nyugodtan megírhatod ide. Lendkerék vagy nincskerék, akkor eleve ha van akkor aprító, ha nincs, akkor még törő, Kardántorő.
Igen,onnan lennék, de így hirtelen nem ugrik be a település.
Válasz Gandhy #29064. hozzászólásáraKis lóerőnél jó még, ugye adja lendítőerőt, hogy a fengsui traktor is tudja tekerni, de a tujbósemtézé nem vette észre
Ez a lendítőerő viszi el azt az ütést is mikor a két kés vág, tehát benne van a fa.
Válasz Gandhy #29064. hozzászólásáraMert gyárilag nem csinál lendkereket, tudsz venni ékszíjtárcsát oda gyárit, mert ezt gyártja benzinmotorosba, meg talán elektromosba is, de nem biztos.
Asszem' 3 féle szíjtárcsa van hozzá, csak marha drága.
Mondjuk lendkerék nélkül nem próbáltam, úgy nem tudom milyen lehet.
Facebook ágaprítós csoportban sokat nézelődtem, nézelődök, ott is van, aki lendkerékkel, van, aki nélküle használja ezt, vagy más gyártmányt is.
Én inkább megcsináltam, nem ipari munkát kell ugyan végeznie, de nem akarom a kereszteket cserélgetni, a tököm a szerelésbe már
Bár, ha abból indulok ki, hogy egy szárzúzó mit tol vissza, mikor ilyen dzsungelba lengeted, hááát, ki tudja
Válasz Gandhy #29061. hozzászólásáraIgen, alul van a hajtó tengely, annak a végére, megvan rajta a zégergyűrű és a retesz helye, meg a végében tengelyirányban a menet is.
Nem kötelező a lendkerék, de ajánlott, ahogy olvasgatom sokkal stabilabb azzal, a kardántengelyt sem eszi, kiegyensúlyozza a vágáskor fellépő erőt, nem ráz, rezeg.
Jobbára a kistraktorosoknak előny, mert ott kevesebb az erő és pont a neve a lényege,de biztosra mentem, meg nem nagy pénzért felkerült rá.
Válasz kajszi_71823 #29057. hozzászólásáraIgen, van ez az egymásra forgó késes, a tornyos, amit Te néztél, az szerintem a tányéros-késes lesz, ami pl. a közútkezelőnek is van, az mulcsot csinál.
Tehát itt a két tengelyen van 3-3 kés, ezek egymással szemben forognak és a két kés mikor élben összeér, akkor vág.
A harmadik alsó tengely csak a hajtást viszi, azon van a kardán.
A tányéros/ tárcsás más ott a tányér palástjának tolod neki, azon vannak a kések. Az inkább daráló, ez meg aprító.
Egyébként ha jól tudom Te Szlovákiában élsz, Szobon van egy gépgyártó, gyárt ilyeneket, nem is rossz mminőségben, árban nem tudom az mennyi lehet, de talán itt a fórumon Maszek Zs kolléga vett onnan, meg ha jól emlékszem a gyártó ember is regisztrált tag.
Van ennek topikja, ott írt is azt hiszem.
Na nem az én kereskedőm boltját akarom rombolni, de meg kell nézni, melyik felel meg jobban
Nekem még sok gyakorlati tapasztalatom nincs vele, ősszel majd többet tudok mondani
Mint írtam, lengyel, 1-2 hegesztés a géptesten nem szép, de vastag lemezből van, meg elég tartósnak tűnik.
Stabil, azt hittem majd jobban rezeg vágáskor, de nem igazán. Lendkerék mindenképp kell rá, ez kiegyensúlyozza, különben megeszi a kardánt.
Pedig hagytam direkt vastagabbat is ebből a puhafából, nem igazán vette észre.
Írom, a saját igényeimnek megfelel, lesz majd száraz akác darálva, ott még mutathat.
Elsőre stabil, szépen eszik, meg azért a képen is látszik, a vékonyat is elcsípte.
A kések éltartóssága még kérdéses, bő 1 órát ment. Ami nem tetszik, hogy a késhézagolásnál nincs állítócsavar,, de remélem nem sűrűn kell hézagolni.
Én minden kezelési és karbantartási dokumentumot megkaptam hozzá magyarul, jól le van írva benne minden.
Számlára lehet csak megvenni, aki áfás, annak jó.
Alkatrész van hozzá, ha kell.
A lendkerék drága, én egy hibás mtz lendkereket vettem, az esztergályos csinált bele perselyt, úgy raktam fel.
Holnap majd csinálok egy két képet a gépről még, ha megjöttem a munkából.
Válasz Gumóka #29055. hozzászólásáraPont ilyet keresek, ami nem zúzza csak aprítja. Csehek is gyártják, ott egy kúpos csiga húzza be és aprítja is egyben. Forgatható toronnyal meg stb. Este ránézek hátha ez jobb.
Válasz kajszi_71823 #29054. hozzászólásáraCsak a géptestet vettem meg, a garatokat, vázat, lendkereket, burkolatokat én csináltam.
A gépet innen vettem, nekem nem volt messze, az országban akkor olcsóbban nem találtam ezt a fajtát. Ágaprító
Elvileg futároz is az ember, egyébként egy teljesen korrekt ember, nekem nem volt messze, én személyesen mentem érte.
Nekem az R-100 van, most használtam először, bálványfa/ecetfa, meg bodza ment bele, kezdésnek meg vagyok vele elégedve.
Lengyel gép, azért nem egy csúcstechnika, meg van egy-két érdekes hegesztés rajta, de nekem megfelel.
Válasz #bandi #29048. hozzászólásáraAz van tervben belsők 1.5 külsők 1 báron lesznek. Mennyit üthet egy ekkora kerék ??? Láttam már autó kereket is 8-asban, mégis 130+ ment az autópályán.
Válasz mtz1221 #29047. hozzászólásáraEgyenlőre pihen! (mint a többi)
Amit gondoltam, azt kijavítottuk, átalakítottuk. Még a GPS-nek kell kitalálnom a vezetékelését.
A kombinátor lesz az övé, ha beindul a talajmunka.
Válasz mtz1221 #29043. hozzászólásáraAzért ikerrel nem nagyon szoktunk 25 fölött menni, jobb a békesség. Meg a nyomást csökkentsed mostmár, főleg a külső kerékben.
Válasz Gandhy #29036. hozzászólásáraJa, hát azt én is bírnám, ha 10 perc gyaloglással a legtávolabbi földem is elérném, be is olvasztanám a traktor rendszámát
Válasz m.t.z1221 #29030. hozzászólásáraörül neki, ha nem vagyok itthon, legalább tud porszivózni. (nem én vagyok a hülye kettőnk közül, hahahah).
jah, abba kéne 8as csapot beevarázsolni, nem mértem rá, de az nem lehet több 10-esnél, legfeljebb 11.es anyag, abba azért macerás a 8as, nem a fúrás, hanemhogy mi marad belőle... nem hiába tettek oda a zsenik is csak hatosat...
jó lesz ez a henger alakú, 18-as anyagból van a villa, az belefér a haramngba, ha ebbe teszek alulról 12-es furatot, abba belefér a tolattyú, és még marad 3 mm körbe. ennyinek elégnek kell lennie a tolattyú mozgatsáhpz. nem macerás így, le leher pörgetni gyorsan.
nahdegyrtek, mondom sárvári fürdőbe lehet ásztatni, aki szereti, de van élet azon kívül is, hahaha
Válasz Gumóka #29035. hozzászólásáraNa az enyém ellesegetett volna ott még 1-2 napot. Amikor este nincs késztetésem leakasztani a munkagépet, reggel ott vár a földön indulásra készen.
Válasz Gumóka #29031. hozzászólásáraÉn meg elvittem a gumishoz, de a leszedés közben kiderült(antikos haverom épp ott volt), hogy egy Bilstein tankemelőt tekergetek az 55O-es alatt. Azóta a vitrinben lakik az emelő.
Válasz m.t.z1221 #29022. hozzászólásáraMilyen vasakkal? Nézem a neten a videókat, a csávó nekiszalad, aztán piff-puff cseréli, én meg a 80-as első kerekén a tüdőmet kerestem a végén
Válasz envagyok2 #29029. hozzászólásáraMajd kellenek azok neked, ha ennyit bütykölsz. Anya mit mond mikor haverokkal csak úgy elmész bbszni ??? Jól értem hogy az elosztó tolattyújának az alját kéne átfurkálni 8mm-re ??? Elfordulnak azok, 10 perc alatt meg vagy velük.
Válasz m.t.z1221 #29028. hozzászólásáraszerintem marad a fél napos (rá)faragás... nem léátok ilyet, komplett cuccotláttam máshol xxxx ezerér ehhez a tömbhöz, persze ott is kérdés, hogy tényleg jó-e hozzá, vagy csak odaírták...
azért azt megmérem, hogy egy ilyen beférne-e a harangba, vagy mekkora férne be, milyen falvastagsággal lehetne ezt megcsinálni, mert ezt legalább nem kell marni.
te meg azt mondtad, hogy kellenek neked innen az aljéról azok a fekete izék, meg a tolyattút mozgató karok, hova küldjem,, vagy jössz érte? gyertek el, anya megy sárvári fürdőbe, te meg beépíted az egyenes hidat, hahahah, ha megvan egy nap alatt, akkor marad pár napunk bbszni, hahaha
Válasz m.t.z1221 #29025. hozzászólásáranincs valami cikkszámod, 1221es hidr tömb bowden végén arra a villára, amit csappal rüögzítesz a tömb tolattyújára, tudod mire gondolok.
szlovánok 8-as csapos villát küldtek, a tömb tiolattyúján meg 6os furat van, nem fúrnám föl, nem is nagyon lehetne, de ki kéne húzglni, nem akarom...
nem tudod, gyári villa cikkszámto, lehet rendelni valahonnan külön?
pár ft-ér megvenném inkább, mint fél napig faragjak ki 4et...
30174 hozzászólás
Válasz Balázs. #29073. hozzászólásáraMocsárinak nézem.
. Ez milyen teknős, ismeri valaki?
Fasor szélében találtam, azt se tudtam hogy erre van ilyen. Életemben nem láttam még teknőst felénk
Válasz Sk Laci #29071. hozzászólásáraA hegyet nézzed a háttérben.....
Válasz RARGAkèny #29069. hozzászólásáraEz kb 30 m-rel odébb, csak 60 fokkal másik a kép
Válasz RARGAkèny #29069. hozzászólásáraParcella másik feléről van fényképezve, azért nem látni
Válasz Sk Laci #29068. hozzászólásáraVillanyoszlopokkal mi lett, hazavittétek???
Január 11-én ilyen volt
ma ilyen lett:
ártéri extrémen kötött réti talaj.
Jobban tetszik mint, amit a csehek gyártanak, az is jobb mintha mulcsozna, de most, hogy feltetted ide a képeket, ez a tuti. Őszig még foglalkozunk vele mindenképp, ha bármi észrevételed, esetleg véleményed lesz róla még, nyugodtan megírhatod ide. Lendkerék vagy nincskerék, akkor eleve ha van akkor aprító, ha nincs, akkor még törő, Kardántorő.
Igen,onnan lennék, de így hirtelen nem ugrik be a település.
Válasz Gandhy #29064. hozzászólásáraKis lóerőnél jó még, ugye adja lendítőerőt, hogy a fengsui traktor is tudja tekerni, de a tujbósemtézé nem vette észre
Ez a lendítőerő viszi el azt az ütést is mikor a két kés vág, tehát benne van a fa.
Válasz Gandhy #29064. hozzászólásáraMert gyárilag nem csinál lendkereket, tudsz venni ékszíjtárcsát oda gyárit, mert ezt gyártja benzinmotorosba, meg talán elektromosba is, de nem biztos.
Asszem' 3 féle szíjtárcsa van hozzá, csak marha drága.
Mondjuk lendkerék nélkül nem próbáltam, úgy nem tudom milyen lehet.
Facebook ágaprítós csoportban sokat nézelődtem, nézelődök, ott is van, aki lendkerékkel, van, aki nélküle használja ezt, vagy más gyártmányt is.
Én inkább megcsináltam, nem ipari munkát kell ugyan végeznie, de nem akarom a kereszteket cserélgetni, a tököm a szerelésbe már
Bár, ha abból indulok ki, hogy egy szárzúzó mit tol vissza, mikor ilyen dzsungelba lengeted, hááát, ki tudja
Válasz Gumóka #29063. hozzászólásáraÉrtem én, csak az ütött szeget a talpamban, hogy mért nincs rajt alapból.
Válasz Gandhy #29061. hozzászólásáraIgen, alul van a hajtó tengely, annak a végére, megvan rajta a zégergyűrű és a retesz helye, meg a végében tengelyirányban a menet is.
Nem kötelező a lendkerék, de ajánlott, ahogy olvasgatom sokkal stabilabb azzal, a kardántengelyt sem eszi, kiegyensúlyozza a vágáskor fellépő erőt, nem ráz, rezeg.
Jobbára a kistraktorosoknak előny, mert ott kevesebb az erő és pont a neve a lényege,de biztosra mentem, meg nem nagy pénzért felkerült rá.
A motor főtengelyen se véletlenül van
Válasz kajszi_71823 #29057. hozzászólásáraIgen, van ez az egymásra forgó késes, a tornyos, amit Te néztél, az szerintem a tányéros-késes lesz, ami pl. a közútkezelőnek is van, az mulcsot csinál.
Tehát itt a két tengelyen van 3-3 kés, ezek egymással szemben forognak és a két kés mikor élben összeér, akkor vág.
A harmadik alsó tengely csak a hajtást viszi, azon van a kardán.
A tányéros/ tárcsás más ott a tányér palástjának tolod neki, azon vannak a kések. Az inkább daráló, ez meg aprító.
Egyébként ha jól tudom Te Szlovákiában élsz, Szobon van egy gépgyártó, gyárt ilyeneket, nem is rossz mminőségben, árban nem tudom az mennyi lehet, de talán itt a fórumon Maszek Zs kolléga vett onnan, meg ha jól emlékszem a gyártó ember is regisztrált tag.
Van ennek topikja, ott írt is azt hiszem.
Na nem az én kereskedőm boltját akarom rombolni, de meg kell nézni, melyik felel meg jobban
Nekem még sok gyakorlati tapasztalatom nincs vele, ősszel majd többet tudok mondani
Válasz Gandhy #29060. hozzászólásáraAszinné az ember, hogy vesz egy aprítót, oszt használja. De ezt még okosítani is kell?
Válasz Gumóka #29059. hozzászólásáraLendkerék hova megy, a hátsó kihajtásra?
Válasz Gandhy #29058. hozzászólásáraJa, igen, azt nem írtam, az enyém is 6 késes, egyébként ugyanez a 100-as, csak én nem komplett vettem.
Mint írtam, lengyel, 1-2 hegesztés a géptesten nem szép, de vastag lemezből van, meg elég tartósnak tűnik.
Stabil, azt hittem majd jobban rezeg vágáskor, de nem igazán. Lendkerék mindenképp kell rá, ez kiegyensúlyozza, különben megeszi a kardánt.
Pedig hagytam direkt vastagabbat is ebből a puhafából, nem igazán vette észre.
Írom, a saját igényeimnek megfelel, lesz majd száraz akác darálva, ott még mutathat.
Elsőre stabil, szépen eszik, meg azért a képen is látszik, a vékonyat is elcsípte.
A kések éltartóssága még kérdéses, bő 1 órát ment. Ami nem tetszik, hogy a késhézagolásnál nincs állítócsavar,, de remélem nem sűrűn kell hézagolni.
Én minden kezelési és karbantartási dokumentumot megkaptam hozzá magyarul, jól le van írva benne minden.
Számlára lehet csak megvenni, aki áfás, annak jó.
Alkatrész van hozzá, ha kell.
A lendkerék drága, én egy hibás mtz lendkereket vettem, az esztergályos csinált bele perselyt, úgy raktam fel.
Holnap majd csinálok egy két képet a gépről még, ha megjöttem a munkából.
Válasz Gumóka #29056. hozzászólásáraén is ilyesmit keresek, ez jó is lenne nekem, minőség ok lehet?
https://agaprito.com/r-100-agaprito-gep
Válasz Gumóka #29055. hozzászólásáraPont ilyet keresek, ami nem zúzza csak aprítja. Csehek is gyártják, ott egy kúpos csiga húzza be és aprítja is egyben. Forgatható toronnyal meg stb. Este ránézek hátha ez jobb.
Válasz Gumóka #29055. hozzászólására
Válasz kajszi_71823 #29054. hozzászólásáraCsak a géptestet vettem meg, a garatokat, vázat, lendkereket, burkolatokat én csináltam.
A gépet innen vettem, nekem nem volt messze, az országban akkor olcsóbban nem találtam ezt a fajtát.
Ágaprító
Elvileg futároz is az ember, egyébként egy teljesen korrekt ember, nekem nem volt messze, én személyesen mentem érte.
Nekem az R-100 van, most használtam először, bálványfa/ecetfa, meg bodza ment bele, kezdésnek meg vagyok vele elégedve.
Lengyel gép, azért nem egy csúcstechnika, meg van egy-két érdekes hegesztés rajta, de nekem megfelel.
Válasz Gumóka #29052. hozzászólásáraAprítógép milyen féle? Típus, neve, esetleg ár? Vagy házilag raktad ossze?
Válasz Gumóka #29052. hozzászólásáraA kép meg lemaradt
Tesztüzem is megvolt, megritkítottam a szomszéd dzsungelét
Válasz mtz1221 #29050. hozzászólásáraMeg 20 centi lett a végén a gumik között. Van valami hátránya, mintha 12 centi lett volna ???
Válasz #bandi #29048. hozzászólásáraAz van tervben belsők 1.5 külsők 1 báron lesznek. Mennyit üthet egy ekkora kerék ??? Láttam már autó kereket is 8-asban, mégis 130+ ment az autópályán.
Válasz mtz1221 #29047. hozzászólásáraEgyenlőre pihen! (mint a többi)
Amit gondoltam, azt kijavítottuk, átalakítottuk. Még a GPS-nek kell kitalálnom a vezetékelését.
A kombinátor lesz az övé, ha beindul a talajmunka.
Válasz mtz1221 #29043. hozzászólásáraAzért ikerrel nem nagyon szoktunk 25 fölött menni, jobb a békesség. Meg a nyomást csökkentsed mostmár, főleg a külső kerékben.
Válasz atisgyulai #29045. hozzászólásáraTiédel hogy álltok, monoblokkal összebarátkoztatok már ???
Válasz 5465 #29044. hozzászólására
Válasz mtz1221 #29043. hozzászólásáraPuding próbája az evés!
Válasz mtz1221 #29043. hozzászólásáraSzerintem centríroztasd ki
Kész is lett az ikrezés. Viszont egyik kerék 3 centit üt (8-as van benne), elviszi, vagy az úton rázni fog 35 km/h-val ???
Válasz Gumóka #29031. hozzászólásáraGyakorolni, meg olajozni rendesen. Ha valaki kikészíti a szerszámokat, mtz hátsó 10-15 perc alatt lent van.
Válasz Gumóka #29031. hozzászólásáraNagykalapács és szögkihúzó pajszerekkel elég jól el lehet boldogulni.
Válasz Sanyee #29032. hozzászólásáraVan aki még leszedi a kereket egy defekthez?
Válasz Gumóka #29038. hozzászólására5 perc és az 5O-esen már én sem hosszabbítom a szertifikétet, esetleg, ha eladnám, de azt nem tervezem
Válasz Gandhy #29036. hozzászólásáraJa, hát azt én is bírnám, ha 10 perc gyaloglással a legtávolabbi földem is elérném, be is olvasztanám a traktor rendszámát
Válasz m.t.z1221 #29030. hozzászólásáraörül neki, ha nem vagyok itthon, legalább tud porszivózni. (nem én vagyok a hülye kettőnk közül, hahahah).
jah, abba kéne 8as csapot beevarázsolni, nem mértem rá, de az nem lehet több 10-esnél, legfeljebb 11.es anyag, abba azért macerás a 8as, nem a fúrás, hanemhogy mi marad belőle... nem hiába tettek oda a zsenik is csak hatosat...
jó lesz ez a henger alakú, 18-as anyagból van a villa, az belefér a haramngba, ha ebbe teszek alulról 12-es furatot, abba belefér a tolattyú, és még marad 3 mm körbe. ennyinek elégnek kell lennie a tolattyú mozgatsáhpz. nem macerás így, le leher pörgetni gyorsan.
nahdegyrtek, mondom sárvári fürdőbe lehet ásztatni, aki szereti, de van élet azon kívül is, hahaha
Válasz Gumóka #29035. hozzászólásáraNa az enyém ellesegetett volna ott még 1-2 napot. Amikor este nincs késztetésem leakasztani a munkagépet, reggel ott vár a földön indulásra készen.
Válasz Gandhy #29034. hozzászólásáraVasárnap délután kellett, gumi volt, komplett kerék nem, a traktor meg távolbanézett a pusztában
Válasz Gumóka #29031. hozzászólásáraÉn meg elvittem a gumishoz, de a leszedés közben kiderült(antikos haverom épp ott volt), hogy egy Bilstein tankemelőt tekergetek az 55O-es alatt. Azóta a vitrinben lakik az emelő.
Valami elkezdődött.
Elkezdtem a juhok helyét .
Itt már csak elférünk majd.
Válasz Gumóka #29031. hozzászólására
https://youtube.com/shorts/TUIgfL35_WE?feature=share
Válasz m.t.z1221 #29022. hozzászólásáraMilyen vasakkal? Nézem a neten a videókat, a csávó nekiszalad, aztán piff-puff cseréli, én meg a 80-as első kerekén a tüdőmet kerestem a végén
Válasz envagyok2 #29029. hozzászólásáraMajd kellenek azok neked, ha ennyit bütykölsz. Anya mit mond mikor haverokkal csak úgy elmész bbszni ??? Jól értem hogy az elosztó tolattyújának az alját kéne átfurkálni 8mm-re ??? Elfordulnak azok, 10 perc alatt meg vagy velük.
Válasz m.t.z1221 #29028. hozzászólásáraszerintem marad a fél napos (rá)faragás... nem léátok ilyet, komplett cuccotláttam máshol xxxx ezerér ehhez a tömbhöz, persze ott is kérdés, hogy tényleg jó-e hozzá, vagy csak odaírták...
azért azt megmérem, hogy egy ilyen beférne-e a harangba, vagy mekkora férne be, milyen falvastagsággal lehetne ezt megcsinálni, mert ezt legalább nem kell marni.
te meg azt mondtad, hogy kellenek neked innen az aljéról azok a fekete izék, meg a tolyattút mozgató karok, hova küldjem,, vagy jössz érte? gyertek el, anya megy sárvári fürdőbe, te meg beépíted az egyenes hidat, hahahah, ha megvan egy nap alatt, akkor marad pár napunk bbszni, hahaha
Válasz m.t.z1221 #29027. hozzászólására
https://webaruhaz.habi.hu/Traktor-es-jarmu-alkatreszek/Hidraulika-es-pneumatika/Hidraulika-elosztok-vezertombok-vezerloszelepek-cTRAHIDVEZ.html?p=1&ps=96
Válasz envagyok2 #29026. hozzászólásáraNekem nem bowdenos, karok mozgassák. Hátra mennek bowdenok, de az egész más csatlakozású.
EZ MOZGASSA NÁLAM.
Válasz m.t.z1221 #29025. hozzászólásáranincs valami cikkszámod, 1221es hidr tömb bowden végén arra a villára, amit csappal rüögzítesz a tömb tolattyújára, tudod mire gondolok.
szlovánok 8-as csapos villát küldtek, a tömb tiolattyúján meg 6os furat van, nem fúrnám föl, nem is nagyon lehetne, de ki kéne húzglni, nem akarom...
nem tudod, gyári villa cikkszámto, lehet rendelni valahonnan külön?
pár ft-ér megvenném inkább, mint fél napig faragjak ki 4et...
Válasz m.t.z1221 #29024. hozzászólásáraEHHEZ hasonló, csak nehezebb, vastagabb.