Az Agroinform Portál adatvédelmi szabályzatának Adatfeldolgozókra vonatkozó pontja az Adatfeldolgozók személye kapcsán módosult. A módosított dokumentum ITT érhető el.
Gázolaj árak639 FtBenzin árak631 FtEUR403.06 FtUSD389.11 FtCHF426.08 FtGBP483.79 Ft
Hirdetés
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy a fórumban tett bejegyzések vonatkozásában az Agroinform.hu
üzemeltetője felelősséget nem vállal. A jogi felelősség, a bejegyzés írót, hozzászólót terheli.
A fórum szabályzatáról további információ itt.
Válasz Bárány #26083. hozzászólásáraEzt mi már elengedtük. Annyi látszik a tulajok kezdik komolyabban venni a gazdálkodást. Mivel 25 alatt itt morzsoló nem indul. A növekvő kiadásokat pedig ki kell termelni. Tehát van hozadéka is a nem tolom le a gatyám hozzá állásnak. Kb két év ,és 30 lesz az aratás. Az az megy ebbe az irányba.
Válasz szanberg #26059. hozzászólásáraTárolóba a lent leírtak miatt nem tolakszom, de azért fennáll, ha mégis rászánnám magamat.
Pótkocsi aratás után dől el, milyen lessz a bevétel.
Eddig a Fliegl 180-as maxum a befutó, de még változhat.
Válasz Rabó001 #26078. hozzászólásáraCsak óvatosan az E-kel is,alkatrészár van, viszont minőség már nincs,állandóan javíthatod, és sose lesz jó. Mindig kimegy valami
Válasz Bárány #26080. hozzászólására Nem... elkényelmesedik. Beéri ha a földalapú a haszon. A gazdaságát fél gőzzel működteti,hisz tudja oda megyek letolt gatyával. De akkor már a saját zsebemet vágom meg. Vagy az idénymunkás zsebét. Az meg nem jön. Vagy kissé rongálja a gépet. Termeljen rendesen és tejeljen rendesen. Manax az egy négy keréken guruló marketing felület. Az itt nem játszik mint viszonyítási alap.
Válasz Szabi. #26070. hozzászólásáraNem arra gondoltam, hogy most, nulláról felépíteni ilyet, hanem a meglévőkre, amiket pl. magam körül látok.
Ott a "komplett csomagot" választó partnerek számára lehet (van) értelme 22-24-ért kombájnolni. (erre ment a válasz)
Válasz Vinkó 75 #26073. hozzászólásáraA restaurálás szintű felújítás persze hogy lényegesen drágább. Kinek mi a célja. Azért ha egy 1-2 milliós E gépre rákölt valaki meg egy milliót, az már meglátszik rajta.
Válasz Vinkó 75 #26074. hozzászólásáraA 1188 pedig farmer vas, ipari méretekben volt itthon használva. Gyakorlatilag idő múlásával összerogyik. Dolgoztam olyan géppel is. Mega vagy a 20-as őzikék már stabilabbak. De drágábbak is. Javítom őket, egy Z vasra gyorsan rá lehet locsolni 2 millát is.
Válasz Rabó001 #26072. hozzászólásáraÉvi 50 hektárra E-vas. Van hozzá minden és nem horror áron. 106-nak a lelke már kihajtva. Azokat oda vették hol alapból a jó termések miatt kigazdálkodható volt. De kaptak is.
Válasz Gumóka #26068. hozzászólásáraRestaurálok egy 85-öst. 3 millába van...de még nyelné. A motor szerencsére még pöpec. A váltó, lehajtások-új hűtó-vízpumpa. Az egész belseje kijavítva-felújítva. Felszíjazva 99%-ban. Szóval ha egy használható vasat akarsz ebben a kategóriában. Akkor a vétel ár és annak a duplája. Ebben benne van sok kilincselés. Hogy ne 470 ezer legyen egy alkatrész a váltóba,csak 47 ezer,valamint tökéletesíteni egy esztergályossal azt mit a Német alultervezett....stb. És nem árt ha van egy bontott fődarabokba. Mivel ezekhez a vasakhoz szeretik arany árban mérni a bontott alkatrész. Ezért utaztam én is 1200 kilométert oda vissza...bontott fődarabokért. Mert bagóért megkaptam. 30 ezer alatt egy kombájnak nem volna szabad bele állni egy táblába. Egy bevásárló kosár alkatrész már súrolja a milliót. És akkor még fő darab érintetlen. Tehát ha eladnám 3 alatt öngyilkosság. Ki viszont másfélért vesz az lassan rátolja. Még hívnak hogy van e bontott alkatrészem a típushoz. Gyakorlatilag a plusz alkatrészeket elkapkodták. Nem egyszerű.
Válasz Gumóka #26068. hozzászólásáraÉn kombajnbol ha a legolcsóbbal kezdeném, ami azért már komoly gép is, csak régebbi, akkor vagy E514, vagy E516/7, vagy Dominator 106, ezekből azért választék is van, alkatrész beszerzés se gond, hozzáértő embert is találni aki az elején segítene ha elakadsz valamiben. Olyat kihagynék amiből 2db van az egész országban. Aztán Dominator 96 vagy 98, 88, ezek itthon ritkábbak, meg szerintem drágább is, de Claas, egy jó állapotú 98-as azért jó kis gép na. Aztán ahogy haladunk felfelé Dominator 108, New Holland TC, TX6valami, JD20xx/22xx, vagy ha kifognal egy 1188 John Deere-t. Aztán a Megak, amit tegnap beszéltünk.
Válasz Bárány #26064. hozzászólásáraNe hogy azt hid!!!!
Mindenhez ember kell és az a legdrágább “eszköz”.......
Egy telep bekerítve, 200 alatt nem áll meg, sőt ha azt nézzük, hogy egy 70-100M-s gép mennyit tud levágni, akkor oda lehet inkább duplát vagy többet kell számolni.......
Mg-ben a számok már régen nem jók.......
Egyébként igen. Kuuva xar megtérülése van minden ilyennek. Most 150 millióból lehet egy épkézláb szárítót megépíteni, ami még kis teljesítményű.
10évig csak erre dolgozol...
Kereskedelemben meg mindenhol 100-150%-os árrések vannak, itt meg hajtani kell mint a bolond, befektetni az ember mindenét pár százalékos haszonért...
Negatív vagyok, ezekért.
Igaz, én tisztességesen dolgozok a szárítóval is bérbe, biztos itt a hiba...
Most találtam itthon 2 80-as dominatort is, azokat nem ismerem, milyenek lehetnek.
A munkát meg tudjuk oldani, jelenleg is 3-an vagyunk társulásba, összesen van így kb. 35 ha környéke, de van a az eldugott 0,3ha-tól a 6,5-ig minden méret.
Tárolókapacitás, traktor, pótkocsi van.
Meg aztán innen onnan tuti akadna rá még +.
Ezért is agyalok rajta nagyon, bár az idénre már biztos nem, van még pár függő projekt, az legyen meg, jövő tavaszig meg hátha akad valami pofás kis gép.
3 méteres asztalnál nagyobb nem kell, tehát kisgépben gondolkodok. Ezek a 80-as domik kukorica szerelékkel 2 miller körül megvannak, még kezdésre beletol az ember egy felet, akkor már stabil lehet.
Még a matek nem egészen tiszta, mi, hogyan érné meg, egyenlőre tervezek, számolok.
Na meg olvasok...
Válasz Gumóka #26011. hozzászólásáraEgy kicsit bele vaúzok én is,bocs.Ha van kedv,meg ismerős aki besegít aratásért cserébe,akkor vágj bele.Én 15 éve vettem a kis zmajomat lerohadt ledobott állapotban.Két hónap munka volt vele,darabokra lett szedve átmókolva otthon.Azóta levágott kb 1200-1300 hektár körül,1 dob 1 kaszárázó 1 szalmarázó tengely cserével,meg 3 X átcsapágyazva az egész.Ja meg az idén elment a fejtömítés.4500 eurért vettem,meg legyen durván ennyi amit ráköltöttem a 16 szezon alatt.1300 hektárt ha csak 30 euró haszonnal számolsz akkor 39000 euróról beszélünk.azt akarom mondani nem kell nagyról álmodozni,ha van kedved keres egy 1000 éves CLAYSONTCLAYSONT javítsátok ki 1 x rendesen,utána örökös mint a nyomor.Egyszerű mint a faék sima variátoros,a ford motor kimegy a világból 20000 órával is.Napi 5-6 hektárt levág kényelmesen,ami port benyelsz,azt meg az ár különbségből elmész az adriára 2 hétre minden évben,és ott majd kiköhögöd pár nap alatt,hogy az év következő részében nem is fogsz orvost látni.
Válasz szanberg #26062. hozzászólásáraEgyre negativabb vagy. Ami másnak megy és csinálja felvásárol akitől lehet ami jo is mert helyben van az szerinted gazdaságtalan. Mégis csinálják. Ne vedd ennyire negativra a dolgokat mert nem jo vége lesz. Pár szar év nem az élet. Akkor a szárito is bukta már? Mert azt is épitett más is. igaz kicsit.
Válasz Szabi. #26063. hozzászólásáraÚgy érheti meg, ha valaki komplett szolgáltatást nyújt: aratás, szárítás, tárolás. Igazából ezeknek így, együtt van értelme, ha szolgáltatásról van szó.
Válasz szanberg #26056. hozzászólására16-ban mondtam ki először, hogy új kombájnnal, ami 70-80 M-tőle indul, 30 alatt őrültség aratni !
1 cégnek éri ezt meg egyedül az országban, az a Manax.......
Ha van átvevő hely ésszerű távolságokon belül és behordod oda, mégha egy picit kevesebbet is fizet mint mondjuk el tudnád adni saját magtárból, mire a tároló bekerülési költségét "elbukod" ezen addigra már nem is fogsz élni hírből sem, de a gyereked sem kezdő gazda lesz.
Meg kell mindent gondolni, útálom a nagy tudományos gazdasági számításokat de a mai világban sajnos előtérbe kerül a valós munkánk mellett, mert az okos ember számol, szokták volt mondani.
Válasz szanberg #26059. hozzászólásáraSokan azért építenek tárolót, mert megtehetik, ahogy te magad is írod a következő hozzászólásodban az ismerősöd, aki új Lexiont vett. Teleszkópos rakodója a legtöbbnek már van. Én akit látok a közelemben, hídmérleg még nincs mindegyiknek, de van akinél már van, egy darab tárolóhoz. 10 év múlva szerintem többnek lesz az is.
Amúgy tök igazad van a tárolásról, kombájntisztán tárolni hosszabban az kockázatos. És ha megnéznénk, nemtudom hány elkészült tároló és mennyire van kihasználva gabonatárolásra. Tele lehet hogy sok nem volt még rakva.
760Lexiont vásárolt egyik cimbora, 122Mft. Megtehette, mert 500 hektáros gazdaság és lesz bérmunka is rá, de szimplán bér aratni arra meg már 2000 hektár kellene, hogy kiadja, hogy hasznot termeljen. Magyarországon ma, senki sem vág 2000 hektárt egy kombájnnal bérbe. Lehetetlen
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraLaci!
Itthon meg mindig is kellett rendszám kombájnra, az, hogy sokan az nélkül jártak az az ő saját hazárd játékuk volt, de itt mindig is kötelező volt, szóval mi tudjuk mit jelent az amit írsz.
Pótkocsi vizsga azért itt is már nem az mint régen, de van erre megoldás, venni kell mg-pótot és kész. Műszaki vizsga erre is arra is kell, de akkor megfelelsz.
Tárolót felejtsd el. Semmi értelme. Nem is értem mi a faxért akar mindenki tárolót építeni!?!?!?!?! Itt is környékünkön 100-200 hektáros gazdák mind azt hajtják, közben meg 5-10km-re van nekik a korrekt átvevő hely. Sosem megtérülő beruházás!!!! Főleg azért mert egy magtár az nem magtár, hozzá hiteles 18méteres 60 tonnás hídmérleg és teleszkópos rakodógép is kell. Mellesleg minden a saját felelősséged, ha nem tisztított, hanem kombájntiszta áru megy be és beindul neked, az is csak a te saját felelősséged. Fertőtlenítés, gázosítás takarítás rakodás ki be tárolás minden.
és évek óta nem éri meg igazán tárolni a terményt, de általában úgy is el kell adni mert kell a forint, ha meg annyi pénzed van, hogy egy évig elfér a gabona és nincs szükség az árára akkor meg ne akar már annyi plussz munkát a nyakadba venni amit nem is gondolsz most, hidd el, semmi értelme.
Sokkal kevesebbért inkább veszel két fasza jó nagy pótkocsit és azt a pár napot kipipálod aratáskor, utána meg csak számlázni kel menned és kész, semmi más gondod. Így a pótkocsik kiszolgálnak téged életed végeig javítások nélkül, elhordod műszaki vizsgára oszt jónapot.
Tudom, hogy az embernek mindig a maga keresztje a legnehezebb és másoknak mindig könnyebb és jobb, és mindig az szeretne lenni mint a másik, -ezt ne személyesre vedd, általánosságban írom- de hidd el hogy minden plussz mutatvány csak nehezíti az életedet, csak más formában. No a tároló az pont ilyen.
Aratáshoz néhány gondolat:
Aki 18-ért arat az hülye. Ennyi. Ha sértés ha nem.
Megsúgom, hogy nettó 25 lenne reális ár de igazából még az sem rendesen kigazdálkodható egy bérkombájnosnak. 22 az alap pénz az alatt nem lesz normális kombájnos. Aki ez alatt vág tele van melóval, rohan ide-oda, elvállal mindent de nem bír vele. Így inkább helyből kell piacképes tarifát megfizetni.
Nem jön ki a matek. 70 millióért lehet kezdődő ütőképes kombájnt venni. Hozzá adapterekkel még +20.
Ezt igazából 5 év alatt kéne megkeresni de vegyünk 10 évet. Átlagban évi 9 millió amit a gép+adapterek árára fizetsz ki.
Tegyük fel vágsz bérbe 800 hektárt évente, 22ezres tarifával ez 17,6 milla nettó árbevétel, amiből 9 millió tiszta haszon nem jön ki az a helyzet. (ne csak a 15-20 liter gázolajat számolja senki költségnek) de ha ki is jön, saját megmaradó hasznod még nincsen!!! NINCS!
Így 1000 hektárt kellene levágni egy 70 millás kombájnnal ami még csak egy 350 lovas 6 ládás gépek eleje, 80-90 a profi fullos 6 ládás tetejének az ára, új szériás lexionok meg 100+
Szóval nagyon gyengén számoltam mindennel, inkább még rosszabb a valóság. Az pedig az, hogy 1000 hektárt a mai világban egy közepes 6 ládással levágni bérbe, nem tudsz. Nem. Senki sem fog megvárni az a helyzet.
Persze akinek van egy jobbképű meglévő tehermentes 20-30millát érő használtja és azt önerőnek beszámolják úgy másabb a helyzet, de akkor sem rózsás mert még mindig arra dolgozol, hogy a gépet ki bírd fizetni, majd kezded előlről.
Ezt most általánosságban írtam le, mint gazdálkodó és nagy méretben kombájnnal szolgáltató emberként, mert korábban évi 1500 hektárokat vágtunk bérbe a sajáton felül, csak látom azt, hogy ez nem fenntartható így le lett redukálva ez a tevékenység szűk baráti körre, 22ezerért.
Válasz bandigh #26049. hozzászólásáraNem tudom de nekem ez a csigázás veszettül töltheti a szemet.
Kell mindenképp egy tisztító és utánna szalag betároló.
Válasz bandigh #26048. hozzászólásáraMind a kettőt írta. De nem ugyanaz hogy mennyi ideig számolható el költségként, meg mennyi idő alatt térül meg egy beruházás.
Extrém példa, de ha csinálsz egy beruházást, amit aztán soha nem fogsz használni, akkor megtérülni sose fog a beletett pénz, de amortizacios költségként meg fog jelenni a könyvelésben (annak akinek kell ilyen könyvelést vezetni, nemtudom mondjuk egy őstermelőnek kell-e)
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraSzerintem neked egy ilyen kéne, a hátrabillentős kocsival hamar betárolod, a teljes szellőzőpadozatos silóba a 18 -as terményt is beteheted, aztán onnan elhordod a felvásárlóhoz a saját tempódban.
Válasz Rabó001 #26047. hozzászólásáraGondolom úgy érti, ha beletesz 150.000 €-t akkor az nem jelenik meg elszámolható költségként, hanem csak 20 év alatt tudja apránként elszámolni.
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraNe haragudj, nem sokat értek a könyveléshez, de a 20 éves leírás az egy könyvelési dolog, addig szamolsz fel értékcsökkenést (idegen szóval amortizaciot), vagyis annyi évig szamolod el költségként. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy az adott beruházás annyi év alatt vissza is termeli az árát.
Válasz csferri #26032. hozzászólásáraTárolót szeretnék, de nincsen olyan széles telek, amin elférne egy 18-20 m széles tároló. A szomszédos telkekkel gond van, mert a tulajok nagy valószinüséggel meghaltak, mert máskép 115 év felettiek lennének, ha élnének. Azt se tudom ki az utód, mert elköltöztek a faluból. Másik feléről amikor a teleknek van vagy 8 tulaja, és az egyiknek banki zárlat alatt van /csomagban vett földeket hitelre/, a bank nem fogja az én kedvemért megnyitni a csomagot, mikor 1000 ha vannak ott hitelre. Másik hatalmas gond az ingatlanok /tároló/ 20 éves leírási ideje. Ez se marhaság, hogy 20 évet várjál, mire viszajön leírással az invesztált pénzed. Pont ezért inkáb gépekbe invesztálok, mert ott 4 év a leírás.
Pótkocsit igen szeretnék, 3 oldalra billentőset, mert a jelenlegiek csak két oldalra billentenek. Csigával felszerelt pótkocsi nem csak a szállitást oldaná meg, hanem a vetőgép, mőtrágyaszóró és sorközmüvelő kiszolgálását is. Jelenleg targoncavillákal oldom meg, ami a traktor 3 pontjára van függesztve, és bigbag zsákokkal dolgozom.
Pótkocsinál másik dolog az állandó müszakin való "cseszetés". Még Magyarországon oda vizsgáztatod a jármüvet ahol használod, addig Sk-ban csak az léttezik ahová legyártották. Hiába lassú jármünek szeretném vizsgáztatni a teherkocsi pótját, nem lehet, mert a gyár teherkocsi után gyártotta le. Magyarországon ha lejár a müszaki esetleg nem mehetsz ki a forgalomba. Ha Sk-ban lejár a müszaki a hivataltól jókora büntetést kiszabnak az emberre, mert rendszámja van a pótnak és aztat időben kell lemüszakiztatni. Azért van minden járáson egy rakás ember fizetve, hogy figyeljék minek jár le a müszakija és küldhessék a kiszabott bírságot.
Sorolhatnám még a rakás cseszetős törvényeket, amiről a magyar gazdák nem is álmodnak mi mindennel szembesítik a határ mögöttieket. Nálunk csak ellehetetlíteni a kicsit, hogy a nagyé legyen minden.
Mint lejjebb írtam a kombájnnál is egyik napról a másikra kitalálták, hogy rendszámköteles. Így el kellett adnom, mert nem tudtam elintézni rá legálisan a rendszámot.
Válasz szantofold22 #26037. hozzászólására Szerintem nem értettél meg én nem a fejlődés útját szeretném állni hanem mint írtam is mindenki a területéhez mérten gazdálkodjon mert 20 ha gazdaság éhen hal ha csak kalászos gabonát vet tehát ezzel azt szeretném mondani hogy akinek kevés van az termeljen olyat amiben több jövedelem van s én 50 hektárig gabonát biztos nem tennék a vetés forgóba mert nem jövedelmező s azok a nagy gazdák akik meg 100-300 ha gabonával rendelkeznek van gép parkjuk is hozzá mert min 3 évenként cserélik az új kombájnt. A kukoricával meg az a helyzet,hogy amikor megkezdi a dűlő egyik végén s vele akarják vágatni a kicsik akkor jön befelé amíg csak tud tehát az ilyen 1-5 ha darabokat is levágja ha van szállító jármű a szem hordására ha viszont kijön a dűlőről várhat rá míg megint arra jár szóval nem nagy település mindenki ismer mindenkit s nem rohanunk a szomszéd városba mert ők 3 ezer ft olcsóban vágják
Válasz Gumóka #26040. hozzászólására én azért kicsit jobban utána néznék mert nem biztos hogy a gép park öreg meg nem hatékony lehet a technológia nem tud többet adni s lehet nem is sokkal kerülne többe másik technológia alkalmazása ugyan ezzel a gépparkkal s jóval többet realizálhatnál belőle de érdemes átnézni a piaci lehetőségeket,hogy mit hol mennyiért is tudod eladni sok sikert hozzá ez nem kerül pénzbe csak egy kis szabad időbe
Aztán ahogy a világ is felgyorsult, úgy a mezőgazdaság is. Illetve a munkaerőhiány is húzza, innen alakult az, hogy nagyobb, hatékonyabb gépark dolgozzon, mert kevesebb embert kér, illetve adott idő alatt több munka van készen.
Csak mint itt is, ahol tagoltabb a határ, a nagy gép nehezebben érvényesül, vagy nem tud.
Én egy mtzvel művelgetem másodállásban ezt a keveset úgy, hogy mellette van időm élni is, állat csak saját ellátásra van. Eddig a fontos munkák mind időben elkészültek, ami meg ráérős volt, az kényelmesen meg lett csinálva.
Viszont két év után látom azt, hogy ezt a gazdaságot felgépesíteni is pénzbe került, még ha öreg gépek is, de bármilyen év is van, legalább annyi haszon van rajta, amit bérmunkába nem kell kifizetni, mert az akkor is annyi ha termeltem, ha nem.
Tehát ha azt nézem, mennyit fordítottam rá, meg saját munkával mennyit nyertem, akkor még pár évig "veszteséges" lesz, de idővel a gépesítés ára visszajön, utána meg már termel, lehet fejleszteni. Így is fel lehet fogni.
Lehet itt kisgéppel kissebb parcellákon is maszekolni azt a nagyok megint nem viszik, akinek meg épp annyi van, hogy megél belőle, annak elég is.
Mindenképp nyitnék a bérmunka felé jövőre, kereslet azért akad, hátha kicsit termelne, mert ez mellé nekem még némi "szösz" befér az időmbe, addig még nincs család.
Válasz Gumóka #26038. hozzászólásáraA fejlődés útjába nem lehet állni.A világ akkor is megy ha valakinek nem tetszik.Akkor el megy mellette.
Én nem bánom higy nem lovas szekerezek már, a kistraktort is elengedtem.Nagy könnyebbség 1-2 nap alatt beverni mindent aminaddig 1 hétig tartott.Jó a nagy pót amire egy TZk mindenestől felfér.Jó a nagybálázó s nem kell csutkavágóval kévézni, Jut idő más egyébbre és csökken a kockázat hogy leveri az idő a termést.Aki leül nem biztos hogy fel tud állni. Akár kis trakit vált egy Mtz vagy kis fendt et egy 900 as nagy.Mindenkinek előrelépés.Ez van
Válasz szantofold22 #26037. hozzászólásáraEz pedig mind azért van, mert a világnak is megnőttek az igényei, pedig a földgömb nem lett nagyobb, viszont a termőterület fogy. Viszi az ipar.
Ezért kell 1ha-n 2x annyit termelni mint 30 éve.
Illetve minimális ráfordítással a legnagyobb hasznot facsarni.
Csak aztán erre szokták mondani, hogy minden éremnek két oldala van...
Válasz Mihály #26036. hozzászólásáraNe vedd sértésnek ha pár ha on gazdálkodsz nem értheted.Ha többön s egész évben döntötted bele a pénzt ,ne adj Isten valaki áruhitelezik s van egy ilyen időjárás mint most,hogy pont le tudja vágni azt a repcét buzát de x naponta beesik egy 30mm és rá se tudsz menni majd szeptemberbe mikor minden elpergett, vagy mond egy jégesöt s úgy jársz mint egy ismerős aratás előtti éjjel 100 ha búzát vert ki a jég neki mert molyolt egy 106 ossal.Legközelebb 5 kombájn vágta 1-2 nap alatt.S igen kell apparátus amibe pénzt kell beletenni s nem minek az meg ez.Ez csak ugy megy ha beleteszünk. Nagy pótkocsi szemèlyzet és hatékonyság.Nagyon változékony az időjárás.Erről azok tudnának beszélni akiknek kint maradt a betakaritani való s mondjuk nem tud rámenni a területre hogy milyen dokat ért volna az az egy nap vagy az a napi 50 ha 20 helyett.
Nem tsz van már hogy megy ahova az elnök ugyis kilopja.Senki sem szereti ha elvész a terménye. Ezért kell a hatékonyság.Továbbá egy 500-600 lóerőss kombájn egy 200 lovas traktor kidolgoz 2 kis gépet.A 100 lovasat én is eladoms 160 lesz .Front kaszával.van 2-3 nap egy adag gyepet betakaritani utána mindig jön valami eső idő
Estig molyolsz egy kisivel s a délutáni vágás már 1 napos késésben van amit a rendsodró meg meg tud csinálni ugye gyorsabb.Voszont ha kint marad egy zuhé után nem leled meg a rendet se s elüstölted a 360'as gazolajat.
Nem kell két ember 1 naggyal 1 dolgozik és kidolgozik kettőt. Ugye nincs alkalmazott.
Miért kell 60 literes tehén meg 130-150q kukorica?
Mert 1 tehén 2 db 20 éves genetikajút kidolgoz megfelelő takarmánnyal.S nem tartasz egy csordát az ár meg alacsony.Igy ne 10 l istálló átlagod legyen meg kisüveg tej hanem dugig 10 ezer literes tejhútő 25-30 literes istálló átlaggal s kiüti a rossz árat.
Kukoricára ugyan ez.Ahol jó földek vannak luxus minusz 10 t termelni 40x ert és 70-80 ft /q száritás meg 120-130 ft os rostállással.
Ez egy perpentu mobile felpörög a világ.
Miért jó sz alufelépitményes kamion pót ?
Mert nem 80 mázsa vasat húzol feleslegesen hanem 20 mázsával többet vihetsz szabályosan afuvardíjak meg szorítanak.Ez az oka és válasz a feltevésedre.
30433 hozzászólás
Válasz Bárány #26083. hozzászólásáraEzt mi már elengedtük. Annyi látszik a tulajok kezdik komolyabban venni a gazdálkodást. Mivel 25 alatt itt morzsoló nem indul. A növekvő kiadásokat pedig ki kell termelni. Tehát van hozadéka is a nem tolom le a gatyám hozzá állásnak. Kb két év ,és 30 lesz az aratás. Az az megy ebbe az irányba.
Válasz bandigh #26048. hozzászólásáraJól gondolod![smile thumbupcool](/oldforum/images/smiles/thumbupcool.gif)
20 év után tudnám újból fordítani a pénzt, az meg nagy idő.
Válasz szanberg #26059. hozzászólásáraTárolóba a lent leírtak miatt nem tolakszom, de azért fennáll, ha mégis rászánnám magamat.
Pótkocsi aratás után dől el, milyen lessz a bevétel.
Eddig a Fliegl 180-as maxum a befutó, de még változhat.
Válasz Vinkó 75 #26081. hozzászólásáraAmit írtam, az így működik legalább két-három, általam ismert helyen.
Válasz Rabó001 #26078. hozzászólásáraCsak óvatosan az E-kel is,alkatrészár van, viszont minőség már nincs,állandóan javíthatod, és sose lesz jó. Mindig kimegy valami
Válasz Bárány #26080. hozzászólására![smile nonono](/oldforum/images/smiles/nonono.gif)
Nem... elkényelmesedik. Beéri ha a földalapú a haszon. A gazdaságát fél gőzzel működteti,hisz tudja oda megyek letolt gatyával. De akkor már a saját zsebemet vágom meg. Vagy az idénymunkás zsebét. Az meg nem jön. Vagy kissé rongálja a gépet. Termeljen rendesen és tejeljen rendesen.
Manax az egy négy keréken guruló marketing felület. Az itt nem játszik mint viszonyítási alap.
Válasz Szabi. #26070. hozzászólásáraNem arra gondoltam, hogy most, nulláról felépíteni ilyet, hanem a meglévőkre, amiket pl. magam körül látok.
Ott a "komplett csomagot" választó partnerek számára lehet (van) értelme 22-24-ért kombájnolni. (erre ment a válasz)
Válasz Vinkó 75 #26073. hozzászólásáraA restaurálás szintű felújítás persze hogy lényegesen drágább. Kinek mi a célja. Azért ha egy 1-2 milliós E gépre rákölt valaki meg egy milliót, az már meglátszik rajta.
Válasz Mézga #26076. hozzászólásáraÚgy beárazták a piacot. Hogy a matek a felhasználónak ne jöjjön ki. Vagy legalább a fél élete rámenjen.
Válasz Szabi. #26070. hozzászólásáraén is azt látom, hogy nem jön ki a matek
Válasz Vinkó 75 #26074. hozzászólásáraA 1188 pedig farmer vas, ipari méretekben volt itthon használva. Gyakorlatilag idő múlásával összerogyik. Dolgoztam olyan géppel is. Mega vagy a 20-as őzikék már stabilabbak. De drágábbak is. Javítom őket, egy Z vasra gyorsan rá lehet locsolni 2 millát is.
Válasz Rabó001 #26072. hozzászólásáraÉvi 50 hektárra E-vas. Van hozzá minden és nem horror áron. 106-nak a lelke már kihajtva. Azokat oda vették hol alapból a jó termések miatt kigazdálkodható volt. De kaptak is.
Válasz Gumóka #26068. hozzászólásáraRestaurálok egy 85-öst. 3 millába van...de még nyelné. A motor szerencsére még pöpec. A váltó, lehajtások-új hűtó-vízpumpa. Az egész belseje kijavítva-felújítva. Felszíjazva 99%-ban. Szóval ha egy használható vasat akarsz ebben a kategóriában. Akkor a vétel ár és annak a duplája. Ebben benne van sok kilincselés. Hogy ne 470 ezer legyen egy alkatrész a váltóba,csak 47 ezer,valamint tökéletesíteni egy esztergályossal azt mit a Német alultervezett....stb. És nem árt ha van egy bontott fődarabokba. Mivel ezekhez a vasakhoz szeretik arany árban mérni a bontott alkatrész. Ezért utaztam én is 1200 kilométert oda vissza...bontott fődarabokért. Mert bagóért megkaptam. 30 ezer alatt egy kombájnak nem volna szabad bele állni egy táblába. Egy bevásárló kosár alkatrész már súrolja a milliót. És akkor még fő darab érintetlen. Tehát ha eladnám 3 alatt öngyilkosság. Ki viszont másfélért vesz az lassan rátolja. Még hívnak hogy van e bontott alkatrészem a típushoz. Gyakorlatilag a plusz alkatrészeket elkapkodták. Nem egyszerű.
Válasz Gumóka #26068. hozzászólásáraÉn kombajnbol ha a legolcsóbbal kezdeném, ami azért már komoly gép is, csak régebbi, akkor vagy E514, vagy E516/7, vagy Dominator 106, ezekből azért választék is van, alkatrész beszerzés se gond, hozzáértő embert is találni aki az elején segítene ha elakadsz valamiben. Olyat kihagynék amiből 2db van az egész országban. Aztán Dominator 96 vagy 98, 88, ezek itthon ritkábbak, meg szerintem drágább is, de Claas, egy jó állapotú 98-as azért jó kis gép na. Aztán ahogy haladunk felfelé Dominator 108, New Holland TC, TX6valami, JD20xx/22xx, vagy ha kifognal egy 1188 John Deere-t. Aztán a Megak, amit tegnap beszéltünk.
Németországba ha jól emlékszem 80-100 euró/hektár+ gázolaj. De utána kell nézni.
Válasz Bárány #26064. hozzászólásáraNe hogy azt hid!!!!![smile nonono](/oldforum/images/smiles/nonono.gif)
Mindenhez ember kell és az a legdrágább “eszköz”.......
Egy telep bekerítve, 200 alatt nem áll meg, sőt ha azt nézzük, hogy egy 70-100M-s gép mennyit tud levágni, akkor oda lehet inkább duplát vagy többet kell számolni.......
Mg-ben a számok már régen nem jók.......
Válasz .Richard. #26065. hozzászólásáraÉn bér kombájnolásról beszéltem amúgy, ne vonja bele mást.
Egyébként igen. Kuuva xar megtérülése van minden ilyennek. Most 150 millióból lehet egy épkézláb szárítót megépíteni, ami még kis teljesítményű.
10évig csak erre dolgozol...
Kereskedelemben meg mindenhol 100-150%-os árrések vannak, itt meg hajtani kell mint a bolond, befektetni az ember mindenét pár százalékos haszonért...
Negatív vagyok, ezekért.
Igaz, én tisztességesen dolgozok a szárítóval is bérbe, biztos itt a hiba...
Válasz mtz1221 #26067. hozzászólásáraMinden vélemény számít!![smile smile](/oldforum/images/smiles/smile.gif)
Most találtam itthon 2 80-as dominatort is, azokat nem ismerem, milyenek lehetnek.
A munkát meg tudjuk oldani, jelenleg is 3-an vagyunk társulásba, összesen van így kb. 35 ha környéke, de van a az eldugott 0,3ha-tól a 6,5-ig minden méret.
Tárolókapacitás, traktor, pótkocsi van.
Meg aztán innen onnan tuti akadna rá még +.
Ezért is agyalok rajta nagyon, bár az idénre már biztos nem, van még pár függő projekt, az legyen meg, jövő tavaszig meg hátha akad valami pofás kis gép.
3 méteres asztalnál nagyobb nem kell, tehát kisgépben gondolkodok. Ezek a 80-as domik kukorica szerelékkel 2 miller körül megvannak, még kezdésre beletol az ember egy felet, akkor már stabil lehet.
Még a matek nem egészen tiszta, mi, hogyan érné meg, egyenlőre tervezek, számolok.
Na meg olvasok...
Válasz Gumóka #26011. hozzászólásáraEgy kicsit bele vaúzok én is,bocs.Ha van kedv,meg ismerős aki besegít aratásért cserébe,akkor vágj bele.Én 15 éve vettem a kis zmajomat lerohadt ledobott állapotban.Két hónap munka volt vele,darabokra lett szedve átmókolva otthon.Azóta levágott kb 1200-1300 hektár körül,1 dob 1 kaszárázó 1 szalmarázó tengely cserével,meg 3 X átcsapágyazva az egész.Ja meg az idén elment a fejtömítés.4500 eurért vettem,meg legyen durván ennyi amit ráköltöttem a 16 szezon alatt.1300 hektárt ha csak 30 euró haszonnal számolsz akkor 39000 euróról beszélünk.azt akarom mondani nem kell nagyról álmodozni,ha van kedved keres egy 1000 éves CLAYSONTCLAYSONT javítsátok ki 1 x rendesen,utána örökös mint a nyomor.Egyszerű mint a faék sima variátoros,a ford motor kimegy a világból 20000 órával is.Napi 5-6 hektárt levág kényelmesen,ami port benyelsz,azt meg az ár különbségből elmész az adriára 2 hétre minden évben,és ott majd kiköhögöd pár nap alatt,hogy az év következő részében nem is fogsz orvost látni.
25/ha alatt még a légszűrőt,sem pucolják ki reggel, hogy bérbe menjenek aratni a nagy kombájnosok mifelénk.
Válasz szanberg #26062. hozzászólásáraEgyre negativabb vagy. Ami másnak megy és csinálja felvásárol akitől lehet ami jo is mert helyben van az szerinted gazdaságtalan. Mégis csinálják. Ne vedd ennyire negativra a dolgokat mert nem jo vége lesz. Pár szar év nem az élet. Akkor a szárito is bukta már? Mert azt is épitett más is.
igaz kicsit.
Válasz Szabi. #26063. hozzászólásáraÚgy érheti meg, ha valaki komplett szolgáltatást nyújt: aratás, szárítás, tárolás. Igazából ezeknek így, együtt van értelme, ha szolgáltatásról van szó.
Válasz szanberg #26056. hozzászólására16-ban mondtam ki először, hogy új kombájnnal, ami 70-80 M-tőle indul, 30 alatt őrültség aratni !
1 cégnek éri ezt meg egyedül az országban, az a Manax.......
Ha van átvevő hely ésszerű távolságokon belül és behordod oda, mégha egy picit kevesebbet is fizet mint mondjuk el tudnád adni saját magtárból, mire a tároló bekerülési költségét "elbukod" ezen addigra már nem is fogsz élni hírből sem, de a gyereked sem kezdő gazda lesz.
Meg kell mindent gondolni, útálom a nagy tudományos gazdasági számításokat de a mai világban sajnos előtérbe kerül a valós munkánk mellett, mert az okos ember számol, szokták volt mondani.
Válasz szanberg #26059. hozzászólásáraSokan azért építenek tárolót, mert megtehetik, ahogy te magad is írod a következő hozzászólásodban az ismerősöd, aki új Lexiont vett. Teleszkópos rakodója a legtöbbnek már van. Én akit látok a közelemben, hídmérleg még nincs mindegyiknek, de van akinél már van, egy darab tárolóhoz. 10 év múlva szerintem többnek lesz az is.
Amúgy tök igazad van a tárolásról, kombájntisztán tárolni hosszabban az kockázatos. És ha megnéznénk, nemtudom hány elkészült tároló és mennyire van kihasználva gabonatárolásra. Tele lehet hogy sok nem volt még rakva.
Válasz Apáé #26057. hozzászólásáraPont ezt mondom, csak picit kissebb méretre vezettem le mert az az általánosabb itthon még.
760Lexiont vásárolt egyik cimbora, 122Mft. Megtehette, mert 500 hektáros gazdaság és lesz bérmunka is rá, de szimplán bér aratni arra meg már 2000 hektár kellene, hogy kiadja, hogy hasznot termeljen. Magyarországon ma, senki sem vág 2000 hektárt egy kombájnnal bérbe. Lehetetlen
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraLaci!
Itthon meg mindig is kellett rendszám kombájnra, az, hogy sokan az nélkül jártak az az ő saját hazárd játékuk volt, de itt mindig is kötelező volt, szóval mi tudjuk mit jelent az amit írsz.
Pótkocsi vizsga azért itt is már nem az mint régen, de van erre megoldás, venni kell mg-pótot és kész. Műszaki vizsga erre is arra is kell, de akkor megfelelsz.
Tárolót felejtsd el. Semmi értelme. Nem is értem mi a faxért akar mindenki tárolót építeni!?!?!?!?! Itt is környékünkön 100-200 hektáros gazdák mind azt hajtják, közben meg 5-10km-re van nekik a korrekt átvevő hely. Sosem megtérülő beruházás!!!! Főleg azért mert egy magtár az nem magtár, hozzá hiteles 18méteres 60 tonnás hídmérleg és teleszkópos rakodógép is kell. Mellesleg minden a saját felelősséged, ha nem tisztított, hanem kombájntiszta áru megy be és beindul neked, az is csak a te saját felelősséged. Fertőtlenítés, gázosítás takarítás rakodás ki be tárolás minden.
és évek óta nem éri meg igazán tárolni a terményt, de általában úgy is el kell adni mert kell a forint, ha meg annyi pénzed van, hogy egy évig elfér a gabona és nincs szükség az árára akkor meg ne akar már annyi plussz munkát a nyakadba venni amit nem is gondolsz most, hidd el, semmi értelme.
Sokkal kevesebbért inkább veszel két fasza jó nagy pótkocsit és azt a pár napot kipipálod aratáskor, utána meg csak számlázni kel menned és kész, semmi más gondod. Így a pótkocsik kiszolgálnak téged életed végeig javítások nélkül, elhordod műszaki vizsgára oszt jónapot.
Tudom, hogy az embernek mindig a maga keresztje a legnehezebb és másoknak mindig könnyebb és jobb, és mindig az szeretne lenni mint a másik, -ezt ne személyesre vedd, általánosságban írom- de hidd el hogy minden plussz mutatvány csak nehezíti az életedet, csak más formában. No a tároló az pont ilyen.
Válasz szanberg #26056. hozzászólásáraItt vajdaságban kisebb területek vannak,mint nálatok,de 30K+ forintért vágják hektárját!
Válasz szanberg #26056. hozzászólásáraMiért aki 80-100 millióért vesz gépet az nem hülye? Rabszolgát csinál magából ahelyett,hogy élne?!
Aratáshoz néhány gondolat:
Aki 18-ért arat az hülye. Ennyi. Ha sértés ha nem.
Megsúgom, hogy nettó 25 lenne reális ár de igazából még az sem rendesen kigazdálkodható egy bérkombájnosnak. 22 az alap pénz az alatt nem lesz normális kombájnos. Aki ez alatt vág tele van melóval, rohan ide-oda, elvállal mindent de nem bír vele. Így inkább helyből kell piacképes tarifát megfizetni.
Nem jön ki a matek. 70 millióért lehet kezdődő ütőképes kombájnt venni. Hozzá adapterekkel még +20.
Ezt igazából 5 év alatt kéne megkeresni de vegyünk 10 évet. Átlagban évi 9 millió amit a gép+adapterek árára fizetsz ki.
Tegyük fel vágsz bérbe 800 hektárt évente, 22ezres tarifával ez 17,6 milla nettó árbevétel, amiből 9 millió tiszta haszon nem jön ki az a helyzet. (ne csak a 15-20 liter gázolajat számolja senki költségnek) de ha ki is jön, saját megmaradó hasznod még nincsen!!! NINCS!
Így 1000 hektárt kellene levágni egy 70 millás kombájnnal ami még csak egy 350 lovas 6 ládás gépek eleje, 80-90 a profi fullos 6 ládás tetejének az ára, új szériás lexionok meg 100+
Szóval nagyon gyengén számoltam mindennel, inkább még rosszabb a valóság. Az pedig az, hogy 1000 hektárt a mai világban egy közepes 6 ládással levágni bérbe, nem tudsz. Nem. Senki sem fog megvárni az a helyzet.
Persze akinek van egy jobbképű meglévő tehermentes 20-30millát érő használtja és azt önerőnek beszámolják úgy másabb a helyzet, de akkor sem rózsás mert még mindig arra dolgozol, hogy a gépet ki bírd fizetni, majd kezded előlről.
Ezt most általánosságban írtam le, mint gazdálkodó és nagy méretben kombájnnal szolgáltató emberként, mert korábban évi 1500 hektárokat vágtunk bérbe a sajáton felül, csak látom azt, hogy ez nem fenntartható így le lett redukálva ez a tevékenység szűk baráti körre, 22ezerért.
Válasz Szabi. #26054. hozzászólásáraTöltheti=törheti![smile sweatdrop](/oldforum/images/smiles/sweatdrop.gif)
Válasz bandigh #26049. hozzászólásáraNem tudom de nekem ez a csigázás veszettül töltheti a szemet.
Kell mindenképp egy tisztító és utánna szalag betároló.
Válasz bandigh #26049. hozzászólásáraMennyibe fájhat egy 400-500 tonnás ilyenből?
Válasz Bárány #26051. hozzászólásáraÍgy ku.va nehéz!![smile lol](/oldforum/images/smiles/lol.gif)
Nehéz az élet...
![](https://static.agroinform.net/data/forum/images/TN_agroinform_20200719113253_img_20200719_112653.jpg)
Válasz bandigh #26048. hozzászólásáraMind a kettőt írta. De nem ugyanaz hogy mennyi ideig számolható el költségként, meg mennyi idő alatt térül meg egy beruházás.
Extrém példa, de ha csinálsz egy beruházást, amit aztán soha nem fogsz használni, akkor megtérülni sose fog a beletett pénz, de amortizacios költségként meg fog jelenni a könyvelésben (annak akinek kell ilyen könyvelést vezetni, nemtudom mondjuk egy őstermelőnek kell-e)
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraSzerintem neked egy ilyen kéne, a hátrabillentős kocsival hamar betárolod, a teljes szellőzőpadozatos silóba a 18 -as terményt is beteheted, aztán onnan elhordod a felvásárlóhoz a saját tempódban.
![](https://static.agroinform.net/data/forum/images/TN_agroinform_20200719101838_westfield.jpg)
Válasz Rabó001 #26047. hozzászólásáraGondolom úgy érti, ha beletesz 150.000 €-t akkor az nem jelenik meg elszámolható költségként, hanem csak 20 év alatt tudja apránként elszámolni.
Válasz Sk Laci #26045. hozzászólásáraNe haragudj, nem sokat értek a könyveléshez, de a 20 éves leírás az egy könyvelési dolog, addig szamolsz fel értékcsökkenést (idegen szóval amortizaciot), vagyis annyi évig szamolod el költségként. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy az adott beruházás annyi év alatt vissza is termeli az árát.
Válasz Mihály #26044. hozzászólásáraŐ se hal éhen, itt az élő példa rá, úgyhogy ez nem jó érvelés.
Válasz csferri #26032. hozzászólásáraTárolót szeretnék, de nincsen olyan széles telek, amin elférne egy 18-20 m széles tároló. A szomszédos telkekkel gond van, mert a tulajok nagy valószinüséggel meghaltak, mert máskép 115 év felettiek lennének, ha élnének. Azt se tudom ki az utód, mert elköltöztek a faluból. Másik feléről amikor a teleknek van vagy 8 tulaja, és az egyiknek banki zárlat alatt van /csomagban vett földeket hitelre/, a bank nem fogja az én kedvemért megnyitni a csomagot, mikor 1000 ha vannak ott hitelre. Másik hatalmas gond az ingatlanok /tároló/ 20 éves leírási ideje. Ez se marhaság, hogy 20 évet várjál, mire viszajön leírással az invesztált pénzed. Pont ezért inkáb gépekbe invesztálok, mert ott 4 év a leírás.
Pótkocsit igen szeretnék, 3 oldalra billentőset, mert a jelenlegiek csak két oldalra billentenek. Csigával felszerelt pótkocsi nem csak a szállitást oldaná meg, hanem a vetőgép, mőtrágyaszóró és sorközmüvelő kiszolgálását is. Jelenleg targoncavillákal oldom meg, ami a traktor 3 pontjára van függesztve, és bigbag zsákokkal dolgozom.
Pótkocsinál másik dolog az állandó müszakin való "cseszetés". Még Magyarországon oda vizsgáztatod a jármüvet ahol használod, addig Sk-ban csak az léttezik ahová legyártották. Hiába lassú jármünek szeretném vizsgáztatni a teherkocsi pótját, nem lehet, mert a gyár teherkocsi után gyártotta le. Magyarországon ha lejár a müszaki esetleg nem mehetsz ki a forgalomba. Ha Sk-ban lejár a müszaki a hivataltól jókora büntetést kiszabnak az emberre, mert rendszámja van a pótnak és aztat időben kell lemüszakiztatni. Azért van minden járáson egy rakás ember fizetve, hogy figyeljék minek jár le a müszakija és küldhessék a kiszabott bírságot.
Sorolhatnám még a rakás cseszetős törvényeket, amiről a magyar gazdák nem is álmodnak mi mindennel szembesítik a határ mögöttieket. Nálunk csak ellehetetlíteni a kicsit, hogy a nagyé legyen minden.
Mint lejjebb írtam a kombájnnál is egyik napról a másikra kitalálták, hogy rendszámköteles. Így el kellett adnom, mert nem tudtam elintézni rá legálisan a rendszámot.
Válasz szantofold22 #26037. hozzászólására Szerintem nem értettél meg én nem a fejlődés útját szeretném állni hanem mint írtam is mindenki a területéhez mérten gazdálkodjon mert 20 ha gazdaság éhen hal ha csak kalászos gabonát vet tehát ezzel azt szeretném mondani hogy akinek kevés van az termeljen olyat amiben több jövedelem van s én 50 hektárig gabonát biztos nem tennék a vetés forgóba mert nem jövedelmező s azok a nagy gazdák akik meg 100-300 ha gabonával rendelkeznek van gép parkjuk is hozzá mert min 3 évenként cserélik az új kombájnt. A kukoricával meg az a helyzet,hogy amikor megkezdi a dűlő egyik végén s vele akarják vágatni a kicsik akkor jön befelé amíg csak tud tehát az ilyen 1-5 ha darabokat is levágja ha van szállító jármű a szem hordására ha viszont kijön a dűlőről várhat rá míg megint arra jár szóval nem nagy település mindenki ismer mindenkit s nem rohanunk a szomszéd városba mert ők 3 ezer ft olcsóban vágják![smile oops](/oldforum/images/smiles/oops.gif)
Válasz Gumóka #26040. hozzászólására én azért kicsit jobban utána néznék mert nem biztos hogy a gép park öreg meg nem hatékony lehet a technológia nem tud többet adni s lehet nem is sokkal kerülne többe másik technológia alkalmazása ugyan ezzel a gépparkkal s jóval többet realizálhatnál belőle de érdemes átnézni a piaci lehetőségeket,hogy mit hol mennyiért is tudod eladni sok sikert hozzá ez nem kerül pénzbe csak egy kis szabad időbe
![smile oops](/oldforum/images/smiles/oops.gif)
Válasz Nyomasek Bobo #26041. hozzászólásáraMegyekistüntentni250forintosojroé!!!!
![smile lol](/oldforum/images/smiles/lol.gif)
Válasz Gumóka #26011. hozzászólására5000 eurót írt a labanc:-)
Válasz Mihály #26036. hozzászólásáraÉn ezen a kevésen hagyományos vetésforgóval dolgozok. Kukorica, napra, búza, vagy árpa. Nincs ezzel baj.
Aztán ahogy a világ is felgyorsult, úgy a mezőgazdaság is. Illetve a munkaerőhiány is húzza, innen alakult az, hogy nagyobb, hatékonyabb gépark dolgozzon, mert kevesebb embert kér, illetve adott idő alatt több munka van készen.
Csak mint itt is, ahol tagoltabb a határ, a nagy gép nehezebben érvényesül, vagy nem tud.
Én egy mtzvel művelgetem másodállásban ezt a keveset úgy, hogy mellette van időm élni is, állat csak saját ellátásra van. Eddig a fontos munkák mind időben elkészültek, ami meg ráérős volt, az kényelmesen meg lett csinálva.
Viszont két év után látom azt, hogy ezt a gazdaságot felgépesíteni is pénzbe került, még ha öreg gépek is, de bármilyen év is van, legalább annyi haszon van rajta, amit bérmunkába nem kell kifizetni, mert az akkor is annyi ha termeltem, ha nem.
Tehát ha azt nézem, mennyit fordítottam rá, meg saját munkával mennyit nyertem, akkor még pár évig "veszteséges" lesz, de idővel a gépesítés ára visszajön, utána meg már termel, lehet fejleszteni. Így is fel lehet fogni.
Lehet itt kisgéppel kissebb parcellákon is maszekolni azt a nagyok megint nem viszik, akinek meg épp annyi van, hogy megél belőle, annak elég is.
Mindenképp nyitnék a bérmunka felé jövőre, kereslet azért akad, hátha kicsit termelne, mert ez mellé nekem még némi "szösz" befér az időmbe, addig még nincs család.
Válasz Gumóka #26038. hozzászólásáraA fejlődés útjába nem lehet állni.A világ akkor is megy ha valakinek nem tetszik.Akkor el megy mellette.
Én nem bánom higy nem lovas szekerezek már, a kistraktort is elengedtem.Nagy könnyebbség 1-2 nap alatt beverni mindent aminaddig 1 hétig tartott.Jó a nagy pót amire egy TZk mindenestől felfér.Jó a nagybálázó s nem kell csutkavágóval kévézni, Jut idő más egyébbre és csökken a kockázat hogy leveri az idő a termést.Aki leül nem biztos hogy fel tud állni. Akár kis trakit vált egy Mtz vagy kis fendt et egy 900 as nagy.Mindenkinek előrelépés.Ez van
Válasz szantofold22 #26037. hozzászólásáraEz pedig mind azért van, mert a világnak is megnőttek az igényei, pedig a földgömb nem lett nagyobb, viszont a termőterület fogy. Viszi az ipar.
![smile whistling](/oldforum/images/smiles/whistling.gif)
Ezért kell 1ha-n 2x annyit termelni mint 30 éve.
Illetve minimális ráfordítással a legnagyobb hasznot facsarni.
Csak aztán erre szokták mondani, hogy minden éremnek két oldala van...
Válasz Mihály #26036. hozzászólásáraNe vedd sértésnek ha pár ha on gazdálkodsz nem értheted.Ha többön s egész évben döntötted bele a pénzt ,ne adj Isten valaki áruhitelezik s van egy ilyen időjárás mint most,hogy pont le tudja vágni azt a repcét buzát de x naponta beesik egy 30mm és rá se tudsz menni majd szeptemberbe mikor minden elpergett, vagy mond egy jégesöt s úgy jársz mint egy ismerős aratás előtti éjjel 100 ha búzát vert ki a jég neki mert molyolt egy 106 ossal.Legközelebb 5 kombájn vágta 1-2 nap alatt.S igen kell apparátus amibe pénzt kell beletenni s nem minek az meg ez.Ez csak ugy megy ha beleteszünk. Nagy pótkocsi szemèlyzet és hatékonyság.Nagyon változékony az időjárás.Erről azok tudnának beszélni akiknek kint maradt a betakaritani való s mondjuk nem tud rámenni a területre hogy milyen dokat ért volna az az egy nap vagy az a napi 50 ha 20 helyett.
Nem tsz van már hogy megy ahova az elnök ugyis kilopja.Senki sem szereti ha elvész a terménye. Ezért kell a hatékonyság.Továbbá egy 500-600 lóerőss kombájn egy 200 lovas traktor kidolgoz 2 kis gépet.A 100 lovasat én is eladoms 160 lesz .Front kaszával.van 2-3 nap egy adag gyepet betakaritani utána mindig jön valami eső idő
Estig molyolsz egy kisivel s a délutáni vágás már 1 napos késésben van amit a rendsodró meg meg tud csinálni ugye gyorsabb.Voszont ha kint marad egy zuhé után nem leled meg a rendet se s elüstölted a 360'as gazolajat.
Nem kell két ember 1 naggyal 1 dolgozik és kidolgozik kettőt. Ugye nincs alkalmazott.
Miért kell 60 literes tehén meg 130-150q kukorica?
Mert 1 tehén 2 db 20 éves genetikajút kidolgoz megfelelő takarmánnyal.S nem tartasz egy csordát az ár meg alacsony.Igy ne 10 l istálló átlagod legyen meg kisüveg tej hanem dugig 10 ezer literes tejhútő 25-30 literes istálló átlaggal s kiüti a rossz árat.
Kukoricára ugyan ez.Ahol jó földek vannak luxus minusz 10 t termelni 40x ert és 70-80 ft /q száritás meg 120-130 ft os rostállással.
Ez egy perpentu mobile felpörög a világ.
Miért jó sz alufelépitményes kamion pót ?
Mert nem 80 mázsa vasat húzol feleslegesen hanem 20 mázsával többet vihetsz szabályosan afuvardíjak meg szorítanak.Ez az oka és válasz a feltevésedre.