Az Agroinform Portál adatvédelmi szabályzatának Adatfeldolgozókra vonatkozó pontja az Adatfeldolgozók személye kapcsán módosult. A módosított dokumentum ITT érhető el.
Gázolaj árak628 FtBenzin árak619 FtEUR409.84 FtUSD390.63 FtCHF441.5 FtGBP497.76 Ft
Hirdetés
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy a fórumban tett bejegyzések vonatkozásában az Agroinform.hu
üzemeltetője felelősséget nem vállal. A jogi felelősség, a bejegyzés írót, hozzászólót terheli.
A fórum szabályzatáról további információ itt.
Gondoltam kicserélem 10.9-esre (természetesen részmenetesre mert nem akartam hogy megegye az öntvényt) de hamar rájöttem hogy a gyengébb 8.8 megfelelőbb mert ha túlterhelem nem törik el csak elhajlik.
Szerintem abból ered a nézőpontok közötti különbség hogy a "mért" szakítószilárdság más lehet mint a gyakorlatban nyírt.
Válasz Szlovákiából #8024. hozzászólásáraBocsi, azt hittem, h az egyszerűbb változatod van. akkor az optiquick beállitó rendszerről beszélünk. gondolom barázdában szántasz, akkor F üzemmódban kell működtetni. a munkahengert kissé ki kell engedni, h tehermentesüljön a karmantyúja. a karmantyú oldalán található csavar meglazítása után ugy kell beállitani ha keskeny a borozda akkor óramutatóval ellentétesen, ha túl széles akkor megegyezően kell tekerni. szoritó csavart aztán meghúzni, majd a munkahengert visszahúzni. az oldalhúzási korrekció a belső munkahengert befelé kell vinni ha szántás felé húz, ha a másik irányba akkor kissé kifelé kell vinni. remélem érthető voltam, végül is hasonló a beállitása az egységeknek ahogy a mechanikusnak is
Válasz Agroporta #8004. hozzászólásáraNekem a külső feszítő orsó helyett hidraulika henger van, az átfordításnál behúzza az ekét, azt lehet állítani mennyire nyissa vissza. Annál azt magyarázták, hogy menet közben figyeljem hogyan áll a harmadik szár, mert annak a menetirányt kell mutatnia. Ezzel már nagyon sokat játszadoztam, mikor a harmadik szár szerint van beállítva, hullámos a szántás.
Ezért gondoltam, hogy a másikkal kell valamit kezdenem és azután beállítani a hidraulikusat.
Válasz mtz1221 #8022. hozzászólásárairtam a viedo készitőjének, h tesztelje le DIN 931-es acélcsavarokkal is úgy, h a szakitási vonalon belül ne kerüljön menet
Válasz csferri #8020. hozzászólásáraSzerintem egy fasz, olyan mintha a 16os helyett teli 14 vagy 12es lenne a présgépben. Egy biztos a 10.9ről ha megmarad az anyás fele, kézzel lehajtod róla, 8.8ról meg satuban se mindig. Na mindegy is, azt akartam mondani ne félj a 10.9től.
Válasz mtz1221 #8018. hozzászólásáraJó ,de mint a kolléga is írta ezek végig menetes csavarok. Kíváncsi lennék a részmenetesre. Grúberon gyárilag M12 10.9 végig menetes nyírók vannak, ahogy elfogytak részmenetes 8.8 került a helyükre, ez később nyíródik az biztos.
Válasz Agroporta #8014. hozzászólásáraÉn ezt felhoztam 10 éve hogy nálam a vogelban a 10.9 könnyebben elnyíródik, mint a 8.8as. Akkor lehülyéztek, most is csak Feri kedvéért raktam be a videót.
Válasz mtz1221 #8013. hozzászólásáraEgy apró hiba van a teszt során, végigmenetes csavarokat teszteltek, nem részmeneteseket, ezek a csavarok a meneteknél beszurasi pontként a nyirasi vonalakban törtek.
Válasz Agroporta #8008. hozzászólásáraNem super, albatros 120 M 2016 os gyártás ,akkor a Gregori Besson tulajdonolta a Rabe céget és biztos hogy M20 a főcsavar. Kő nincs , inkább nyárfagyökér, meg elfelejtett kút. Persze arra mindig figyelek hogy részmenetes csavar legyen, úgy szoktam választani hogy a menet nélküli rész jó hosszan legyen a furatokba , különben ki is kezdi a furatot a menet.
Válasz csferri #8007. hozzászólásáranem super albatrosod van? mert annak M20-as a főcsavarja, mig a z Albatrosé csak M16-os. a lényeg, h ne legyen menet a nyirási irányon, mert az mindegyik csavar estén töréspont. vannak gyártók akik kikönnyitést esztergáltatnak a csavar nyírási felületébe, igy mindig ott törik el, és nem sérül mellette semmi sem. nem tartom valószínűleg, a talajban az elmult 30 évnyi művelése során szinte már minden feljött a felszinre. bár olvastam korábbi bejegyzést, h találkoztak olyan kövekkel, amivel addig sohasem. ez általában úgy lehetséges, h az ekét járatták mondjuk 28 cm munkamélységben, és most mondjuk lementek 32-re, vagy át tudott forogni a kő az ekefejek között, de amikor elakadt akkor olyan pozicióban ált meg, és tömörödött a talaj, hogy nem birt kifordulni és eltörte a nyirócsavart. azt mondják jobb félni, mint megijedni, de én nem tartom annyira vészesnek a nagyobb szakitószilárdságú csavart. ha olyan az ütközési energia azt is eltudja törni, de 12.9-est ne használjatok annak, ha lehet. mivel a főcsavar nagyobb keresztmetszetű az biztosan nem fog elszakadni a nyíró helyett.
Válasz Agroporta #8002. hozzászólásáraAz alsó főcsavar az M20-as és 10.9-es, a furatok nem kopottak. A felső nyírócsavar úgy van ahogy írod M16, csak nekem 10.9 -es az is . Lehet baj ha elkap valamit szerinted?
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásárano meg a legvégén majdnem lehagytam a tám és univ kerékbeállitását, hiszen azt is hozzá kell állitani a megfelelő furattal a fogásszélességhez.
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásáraés természetesen az első ekefej felfogató konzolt a megfelelő munkaszélességre állitani, és utánna többit is attól függően, hogy milye keretkiosztása van az eszköznek, 900/ 300-350-400-450 mm, 1000/ 330-380-440-500 mm.
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásáraa küső feszitő orsóval állitjuk a nyitóborozda szélességét, ha keskeny akkor szét, ha széles akkor összefele tekerjük. a belső orsóval meg az oldalrahúzást tudjuk korrigálni, ha a szántás felé húz az eke, akkor összefele, ha szántástól elfelé nyújtjuk ezt orsós kart. tehát sem túl rövid sem túl hosszú nem lehet .
Válasz Agroporta #7999. hozzászólásáraA lemkennél van egy kis állítható csavar, amivel lehet nyitni az ekén. Mikor a lemkenes átadta az ekét, ő csavargatott rajta, de nem méregetett semmit, csak úgy szemre. Arra mondta, hogy ahhoz ne nyúljak. A többivel már próbálkoztam. de elég hullámos, szerintem az első ekefej túl nagyot fog.
Válasz csferri #8001. hozzászólásáraFelső nyíró csavar M16x90x1,5 - 8.8
Alsó főcsavarM16x90x1,5-12.9
Kétségkivűl erősebb a 10.9-es, de figyelembe kell venni a föld száraz mivoltát, lehetséges, hogy a 8.8-as néhány száz méter szántás után elpattanna. Fontos dolog, hogy az ekeszár, v a felfogató konzol nyirócsavar furatai nincsennek-e kikopva, mert az eléggé sűrűvé teheti a szakadásokat, mert ugye csak egy hangyafaxányit mozduljon meg a szár elkezd oda-vissza aprókat mozdulni és már harapja is el a nyírócsavart.
Válasz Agroporta #8000. hozzászólásáraMester! Rabe albatros 120-hoz milyen minőségű nyírócsavar kell? Használtan lett véve ,10.9-esek vannak benne . Az jó?
Sziasztok!
Nekem annak idején úgy tanította egy szaki, aki mellesleg tsz. világban szántó versenyekre járt, hogy a lakatokat semmiképp nem szabad meghúzni kopra. De ez teljesen logikus is mert ha lakattal kell stabilizálni akkor valami nincs jól beállítva. Ismerek olyan "sportparasztot" aki pár év szántás után megkérdezte tőlem, neked mitől olyan szép egyenes a barázdád. Megnéztem a beállítását persze, hogy a lakatokkal tartotta meg az ekét, így nem csoda,hogy pár kör után már kezdett ökörhugyozásra hasonlítani a barázdája. Egyébként az első ekefej és a traktor kerék viszonylata nem volt megfelelő, túl nagyot fogott és ezt próbálta lakat feszítéssel megoldani.
Épp a minap vettem egy váltva forgatós ekét, a nyitó barázda meghúzása után kb. 400m-en be is állítottam, aztán nap közben 2x szálltam ki a gépből némi finom hangolásra.
Üdv.: Csuti
Válasz rtamas1976 #7994. hozzászólásáraEzt mondom, hogy hiába lóg a lakat, az eke vezeti magát, sok traktoron nincs is, mégis szántanak vele.
Nem lóg az eke a traktor után.
Én ezután se fogom a traktoron tekergetni, mert látom, ott megy, ahol kell.
A nád vezeti azt az ekét, a vonótengelyen/lapon csak azt állítod, hol fogjon a fej a barázda mellett. Azzal állítod a traktor nyomtávhoz.
Nekem is van oldalgós földem, agyagos, homokos, meg fekete is táblán belül, mégse kell basztatni.
De szántok rotskapával is, 1 fejjel, a vonószerkezet ott is laza, első 2 fogáson beállítom, aztán el is engedhetem a szarvát, eltalál magától.
Minek feszegessem a traktort az ekével?
Válasz Gumóka #7993. hozzászólásáraViccen kívül próbáld meg!
Jelezd ha nemjó!
Nem a traktort állítjuk az ekéhez, hanem az ekét a traktorhoz.
Egyszer összehangolod többet nemkell baszakodni vele.
Válasz Gumóka #7993. hozzászólásáraVan oldalgós és olyan talajunk is ami homokkal kezdi majd sárga nyirok aztán olyan feketeföld ami inkább nyirok.
Ha nedves tapad ha száraz szikrázik.
Na ehez hogyállítod?
Így egyenletesen megy és egyenes a barázda.
A gépet nemfeszgeti mondenhol egyenletesen szántunk.
Attól ,hogy nemlóg atól még lehet jó.
Rendbenvan , hogy lóg de minek?
Azzal jobb, szebb, könnyebb?
Válasz rtamas1976 #7991. hozzászólásáraNyilván a talaj se mindegy, nekem is mikor 2 táblán is állítani kell, de ezt nekem úgy tanították, ekét sosem a traktor feszítőkkel állítunk.
Ha jól be van állítva, az ott megy a traktor után, ahol kell.
Most szántottam először vf ekével úgy, hogy nekem kellett állítani, igaz ráment fél napom, mire már kezdett tetszeni a munkája, de ott is azzal kezdtem, hogy lazára engedtem a traktor után.
Nálam a feszítők csak szállításkor vannak meghúzva, más munkagépnél is.
Válasz rtamas1976 #7984. hozzászólásáraVilág életemben laza lakatokkal szántottam mtz-vel.
Ha rendesen traktorhoz van állítva az eke, vezeti magát.
1025-höz vett papám új ekét annó, kettőt is, v&n, egy ágy, majd később vf.
Jöttek, belőtték, majd még hangolt rajta az öreg, aztán éveken át csak akasztani kellett.
Rábán, öreg Jd-n meg feszítő se volt, igaz félfüggesztett rabewerkeket húztunk velük.
De a kicsi kühnémnel is csak a dőlést és a hosszirányú vízszintet kell állítani. Azon még egyenes a vonótengely.
Kukoricatarlón ráadásul farkerék nélkül szoktam szántani, ha jól be van állítva a 3. pont szépen kitámasztja magát.
Ezt a kuhn szervizes a beüzemelésnél mutatta.
Előtte énis úgycsináltam ,hogy felvettem az ekét és lessz ami lessz.
Csak vannak normális szervizesek is.
Válasz mtz1221 #7985. hozzászólásáraNálunk egy eke felakasztása és beállítása kb10perec.
Te meddig csavargatsz mindent meg próbálgatsz?
1-2óra vagy mégtöbb mire tökéletesen szánt?
Válasz mtz1221 #7985. hozzászólásáraHa a gépet nemállítod valami központra mi a faszhoz állítod az ekét?
Ahányszor felveszed annyiszor tekergeted az eke állító orsóit az aktuális traktoron lévő orsók állításához?
Lófaszt.
Ugyan olyan mint a vetőgép.
Felhajingálod a vonójármot meg a kocsikat ahogy sikerül?
Aztán a sorközművelőt hozzá állítod?
Mindent mérni a központtól!!!
Válasz mtz1221 #7977. hozzászólásáraNa kezdjük.
Kuhn multimaster153
A beállítása: felteszed a vonótengelyt, balra-jobbrakitámasztani.
A függesztö orsók az emelőkarokkal egy hosszúsába allítani.
A karokat a kerékhez viszonyítva egyforma távolságra állítani.
Tehát mérőszallagal központra kell állítani a vonótengelyt.
Az csak duma , hogy nemkell rödzíteni.
A többit mint az elsö ekefej fogását mindég az ekén kell beállítanni.
Minden ekéhez van táblázat.
Nyomtávhoz, fogásszélességhez való orsók hosszának mértével.
Ezeken minimálisan kell korrigálni.
Válasz mtz1221 #7980. hozzászólásáraNálunk több ilyen szakember van, mikor az utolsó mondata "majd használat közben kitapasztalod".
Közben pedig aláíratja veled, hogy átadta és bemutatta a gépet.
Válasz Szlovákiából #7978. hozzászólásáraMarha és kész. Ha véletlenül az elsőkerekek nem +5 hanem + 10 centire vanbak a traktoron, akkor is elmegy 10 centit az első ekefej fogása. Ez a tipikus példa, mikor marhák okoskodnak jó fizetésért.
Válasz mtz1221 #7977. hozzászólásáraÉn voltam egy gépbemutatón, ott a lefixált karokkal az eke mindig kifordította a traktort a barázdából. Kiderült, hogy a vadi új ekét nem állították be, csak ráfogott a traktorista és lesz ami lesz, elvégre lemken.
8278 hozzászólás
Válasz termelo #8026. hozzászólásáraErre a gépgyártónak kellett volna választ adni, a sok éves tapasztalattal.
Válasz Szlovákiából #8024. hozzászólásáraMenny föl e Lemken oldalára mielőtt félrevezeted magad. Mind a kettőt állítanod kell.
(Én amivel eddig találkoztam ott az "utánfutás" a munkahenger rúdján lett beállítva az első ekefej szélessége meg a belső orsóval.)
A munkahenger teljesen meg kell hogy feszüljön mind a két végállásban ha ez nem történik meg tönkremegy.
Válasz mtz1221 #8022. hozzászólásáraÉn nem tudom mi a tudományos magyarázat, az Mtz függesztőorsón meguntam az alsó csap cserét.
Gondoltam kicserélem 10.9-esre (természetesen részmenetesre mert nem akartam hogy megegye az öntvényt) de hamar rájöttem hogy a gyengébb 8.8 megfelelőbb mert ha túlterhelem nem törik el csak elhajlik.
Szerintem abból ered a nézőpontok közötti különbség hogy a "mért" szakítószilárdság más lehet mint a gyakorlatban nyírt.
Válasz Szlovákiából #8024. hozzászólásáraBocsi, azt hittem, h az egyszerűbb változatod van. akkor az optiquick beállitó rendszerről beszélünk. gondolom barázdában szántasz, akkor F üzemmódban kell működtetni. a munkahengert kissé ki kell engedni, h tehermentesüljön a karmantyúja. a karmantyú oldalán található csavar meglazítása után ugy kell beállitani ha keskeny a borozda akkor óramutatóval ellentétesen, ha túl széles akkor megegyezően kell tekerni. szoritó csavart aztán meghúzni, majd a munkahengert visszahúzni. az oldalhúzási korrekció a belső munkahengert befelé kell vinni ha szántás felé húz, ha a másik irányba akkor kissé kifelé kell vinni. remélem érthető voltam, végül is hasonló a beállitása az egységeknek ahogy a mechanikusnak is
Válasz Agroporta #8004. hozzászólásáraNekem a külső feszítő orsó helyett hidraulika henger van, az átfordításnál behúzza az ekét, azt lehet állítani mennyire nyissa vissza. Annál azt magyarázták, hogy menet közben figyeljem hogyan áll a harmadik szár, mert annak a menetirányt kell mutatnia. Ezzel már nagyon sokat játszadoztam, mikor a harmadik szár szerint van beállítva, hullámos a szántás.
Ezért gondoltam, hogy a másikkal kell valamit kezdenem és azután beállítani a hidraulikusat.
Válasz mtz1221 #8022. hozzászólásárairtam a viedo készitőjének, h tesztelje le DIN 931-es acélcsavarokkal is úgy, h a szakitási vonalon belül ne kerüljön menet
Válasz csferri #8020. hozzászólásáraSzerintem egy fasz, olyan mintha a 16os helyett teli 14 vagy 12es lenne a présgépben. Egy biztos a 10.9ről ha megmarad az anyás fele, kézzel lehajtod róla, 8.8ról meg satuban se mindig. Na mindegy is, azt akartam mondani ne félj a 10.9től.
Válasz csferri #8020. hozzászólásáraeleve nincs a részmenetesen nyírási pont, mig a végigmenetes tkp be van szúrva menet mélységig
Válasz mtz1221 #8018. hozzászólásáraJó ,de mint a kolléga is írta ezek végig menetes csavarok. Kíváncsi lennék a részmenetesre. Grúberon gyárilag M12 10.9 végig menetes nyírók vannak, ahogy elfogytak részmenetes 8.8 került a helyükre, ez később nyíródik az biztos.
Válasz mtz1221 #8017. hozzászólásáraM16 8.8 acélcsavar terhelhetőség: 16076kg, szakadási nyúlás: 12%
M16 10.9 acélcsavar terhelhetősége: 20000kg, szakadási nyúlás: 9%
Válasz csferri #8016. hozzászólásáraKicsit sem, a 10.9 mintha flexel lenne elvágva, 8.8 meg bele is nyúlik feszül előbb.
Válasz Agroporta #8014. hozzászólásáraÉn ezt felhoztam 10 éve hogy nálam a vogelban a 10.9 könnyebben elnyíródik, mint a 8.8as. Akkor lehülyéztek, most is csak Feri kedvéért raktam be a videót.
Válasz mtz1221 #8013. hozzászólásáraÉrdekes
Válasz mtz1221 #8013. hozzászólásáraSzakitó szilárdság a szakirodalom szerint: M12 acélcsavarok esetén törési felületenként 113,04mm2
A2 rozsdamentes acél 700N/mm2
8.8 800N/mm2
10.9 1000N/mm2
Válasz mtz1221 #8013. hozzászólásáraEgy apró hiba van a teszt során, végigmenetes csavarokat teszteltek, nem részmeneteseket, ezek a csavarok a meneteknél beszurasi pontként a nyirasi vonalakban törtek.
Válasz csferri #8011. hozzászólásáraMeg fogsz lepődni, az emberek hozzá nem értésén. Közepétől lesz ami minket is érint.
Válasz csferri #8011. hozzászólásáraSzivesen. Bár régebben többet foglalkoztam ekékkel. Manapság a rigolozó ekék amik ugy lekötik a figyelmemet.
Válasz Agroporta #8010. hozzászólásáraOké, Köszi!
Válasz csferri #8009. hozzászólásáraRégebbi változatra gondoltam 2006 előttire. A Raven már M20-assal van szerelve
Válasz Agroporta #8008. hozzászólásáraNem super, albatros 120 M 2016 os gyártás ,akkor a Gregori Besson tulajdonolta a Rabe céget és biztos hogy M20 a főcsavar. Kő nincs , inkább nyárfagyökér, meg elfelejtett kút. Persze arra mindig figyelek hogy részmenetes csavar legyen, úgy szoktam választani hogy a menet nélküli rész jó hosszan legyen a furatokba , különben ki is kezdi a furatot a menet.
Válasz csferri #8007. hozzászólásáranem super albatrosod van? mert annak M20-as a főcsavarja, mig a z Albatrosé csak M16-os. a lényeg, h ne legyen menet a nyirási irányon, mert az mindegyik csavar estén töréspont. vannak gyártók akik kikönnyitést esztergáltatnak a csavar nyírási felületébe, igy mindig ott törik el, és nem sérül mellette semmi sem. nem tartom valószínűleg, a talajban az elmult 30 évnyi művelése során szinte már minden feljött a felszinre. bár olvastam korábbi bejegyzést, h találkoztak olyan kövekkel, amivel addig sohasem. ez általában úgy lehetséges, h az ekét járatták mondjuk 28 cm munkamélységben, és most mondjuk lementek 32-re, vagy át tudott forogni a kő az ekefejek között, de amikor elakadt akkor olyan pozicióban ált meg, és tömörödött a talaj, hogy nem birt kifordulni és eltörte a nyirócsavart. azt mondják jobb félni, mint megijedni, de én nem tartom annyira vészesnek a nagyobb szakitószilárdságú csavart. ha olyan az ütközési energia azt is eltudja törni, de 12.9-est ne használjatok annak, ha lehet. mivel a főcsavar nagyobb keresztmetszetű az biztosan nem fog elszakadni a nyíró helyett.
Válasz Agroporta #8002. hozzászólásáraAz alsó főcsavar az M20-as és 10.9-es, a furatok nem kopottak. A felső nyírócsavar úgy van ahogy írod M16, csak nekem 10.9 -es az is . Lehet baj ha elkap valamit szerinted?
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásárano meg a legvégén majdnem lehagytam a tám és univ kerékbeállitását, hiszen azt is hozzá kell állitani a megfelelő furattal a fogásszélességhez.
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásáraés természetesen az első ekefej felfogató konzolt a megfelelő munkaszélességre állitani, és utánna többit is attól függően, hogy milye keretkiosztása van az eszköznek, 900/ 300-350-400-450 mm, 1000/ 330-380-440-500 mm.
Válasz Szlovákiából #8003. hozzászólásáraa küső feszitő orsóval állitjuk a nyitóborozda szélességét, ha keskeny akkor szét, ha széles akkor összefele tekerjük. a belső orsóval meg az oldalrahúzást tudjuk korrigálni, ha a szántás felé húz az eke, akkor összefele, ha szántástól elfelé nyújtjuk ezt orsós kart. tehát sem túl rövid sem túl hosszú nem lehet .
Válasz Agroporta #7999. hozzászólásáraA lemkennél van egy kis állítható csavar, amivel lehet nyitni az ekén. Mikor a lemkenes átadta az ekét, ő csavargatott rajta, de nem méregetett semmit, csak úgy szemre. Arra mondta, hogy ahhoz ne nyúljak. A többivel már próbálkoztam. de elég hullámos, szerintem az első ekefej túl nagyot fog.
Válasz csferri #8001. hozzászólásáraFelső nyíró csavar M16x90x1,5 - 8.8
Alsó főcsavarM16x90x1,5-12.9
Kétségkivűl erősebb a 10.9-es, de figyelembe kell venni a föld száraz mivoltát, lehetséges, hogy a 8.8-as néhány száz méter szántás után elpattanna. Fontos dolog, hogy az ekeszár, v a felfogató konzol nyirócsavar furatai nincsennek-e kikopva, mert az eléggé sűrűvé teheti a szakadásokat, mert ugye csak egy hangyafaxányit mozduljon meg a szár elkezd oda-vissza aprókat mozdulni és már harapja is el a nyírócsavart.
Válasz Agroporta #8000. hozzászólásáraMester! Rabe albatros 120-hoz milyen minőségű nyírócsavar kell? Használtan lett véve ,10.9-esek vannak benne . Az jó?
egy kis szántási lecke, megint csak litvánul
egy kis Kverneland eke beállitása történet, bár litvánul beszél a szakember a lényeget mindeki látja
Válasz csuti0 #7997. hozzászólására
Sziasztok!
Nekem annak idején úgy tanította egy szaki, aki mellesleg tsz. világban szántó versenyekre járt, hogy a lakatokat semmiképp nem szabad meghúzni kopra. De ez teljesen logikus is mert ha lakattal kell stabilizálni akkor valami nincs jól beállítva. Ismerek olyan "sportparasztot" aki pár év szántás után megkérdezte tőlem, neked mitől olyan szép egyenes a barázdád. Megnéztem a beállítását persze, hogy a lakatokkal tartotta meg az ekét, így nem csoda,hogy pár kör után már kezdett ökörhugyozásra hasonlítani a barázdája. Egyébként az első ekefej és a traktor kerék viszonylata nem volt megfelelő, túl nagyot fogott és ezt próbálta lakat feszítéssel megoldani.
Épp a minap vettem egy váltva forgatós ekét, a nyitó barázda meghúzása után kb. 400m-en be is állítottam, aztán nap közben 2x szálltam ki a gépből némi finom hangolásra.
Üdv.: Csuti
Válasz rtamas1976 #7994. hozzászólásáraEzt mondom, hogy hiába lóg a lakat, az eke vezeti magát, sok traktoron nincs is, mégis szántanak vele.
Nem lóg az eke a traktor után.
Én ezután se fogom a traktoron tekergetni, mert látom, ott megy, ahol kell.
A nád vezeti azt az ekét, a vonótengelyen/lapon csak azt állítod, hol fogjon a fej a barázda mellett. Azzal állítod a traktor nyomtávhoz.
Nekem is van oldalgós földem, agyagos, homokos, meg fekete is táblán belül, mégse kell basztatni.
De szántok rotskapával is, 1 fejjel, a vonószerkezet ott is laza, első 2 fogáson beállítom, aztán el is engedhetem a szarvát, eltalál magától.
Minek feszegessem a traktort az ekével?
Válasz Gumóka #7993. hozzászólásáraViccen kívül próbáld meg!
Jelezd ha nemjó!
Nem a traktort állítjuk az ekéhez, hanem az ekét a traktorhoz.
Egyszer összehangolod többet nemkell baszakodni vele.
Válasz Gumóka #7993. hozzászólásáraVan oldalgós és olyan talajunk is ami homokkal kezdi majd sárga nyirok aztán olyan feketeföld ami inkább nyirok.
Ha nedves tapad ha száraz szikrázik.
Na ehez hogyállítod?
Így egyenletesen megy és egyenes a barázda.
A gépet nemfeszgeti mondenhol egyenletesen szántunk.
Attól ,hogy nemlóg atól még lehet jó.
Rendbenvan , hogy lóg de minek?
Azzal jobb, szebb, könnyebb?
Válasz rtamas1976 #7991. hozzászólásáraNyilván a talaj se mindegy, nekem is mikor 2 táblán is állítani kell, de ezt nekem úgy tanították, ekét sosem a traktor feszítőkkel állítunk.
Ha jól be van állítva, az ott megy a traktor után, ahol kell.
Most szántottam először vf ekével úgy, hogy nekem kellett állítani, igaz ráment fél napom, mire már kezdett tetszeni a munkája, de ott is azzal kezdtem, hogy lazára engedtem a traktor után.
Nálam a feszítők csak szállításkor vannak meghúzva, más munkagépnél is.
Válasz Gumóka #7990. hozzászólásáraElnézte kis korában az okos és az okoskodó sort, és a nem a 2.ál állt többet sorba.
Válasz Gumóka #7990. hozzászólásáraÉn ígyszoktam és jó.
A váltvaforgós az más mint az ágyeke.
Ott mindkét oldalnak jólkell menni!
Válasz rtamas1976 #7984. hozzászólásáraVilág életemben laza lakatokkal szántottam mtz-vel.
Ha rendesen traktorhoz van állítva az eke, vezeti magát.
1025-höz vett papám új ekét annó, kettőt is, v&n, egy ágy, majd később vf.
Jöttek, belőtték, majd még hangolt rajta az öreg, aztán éveken át csak akasztani kellett.
Rábán, öreg Jd-n meg feszítő se volt, igaz félfüggesztett rabewerkeket húztunk velük.
De a kicsi kühnémnel is csak a dőlést és a hosszirányú vízszintet kell állítani. Azon még egyenes a vonótengely.
Kukoricatarlón ráadásul farkerék nélkül szoktam szántani, ha jól be van állítva a 3. pont szépen kitámasztja magát.
Válasz mtz1221 #7985. hozzászólásáraSzóval borsodban is kevesen csinálják így.
Megis lehet nézni némelyik vadparaszt hogyszánt!
Ezt a kuhn szervizes a beüzemelésnél mutatta.
Előtte énis úgycsináltam ,hogy felvettem az ekét és lessz ami lessz.
Csak vannak normális szervizesek is.
Válasz mtz1221 #7985. hozzászólásáraNálunk egy eke felakasztása és beállítása kb10perec.
Te meddig csavargatsz mindent meg próbálgatsz?
1-2óra vagy mégtöbb mire tökéletesen szánt?
Válasz mtz1221 #7985. hozzászólásáraHa a gépet nemállítod valami központra mi a faszhoz állítod az ekét?
Ahányszor felveszed annyiszor tekergeted az eke állító orsóit az aktuális traktoron lévő orsók állításához?
Lófaszt.
Ugyan olyan mint a vetőgép.
Felhajingálod a vonójármot meg a kocsikat ahogy sikerül?
Aztán a sorközművelőt hozzá állítod?
Mindent mérni a központtól!!!
Válasz rtamas1976 #7984. hozzászólásáraBorsodiaknak átírták a kezelésit, más magyarázat nem lehet rá.
Válasz mtz1221 #7977. hozzászólásáraNa kezdjük.
Kuhn multimaster153
A beállítása: felteszed a vonótengelyt, balra-jobbrakitámasztani.
A függesztö orsók az emelőkarokkal egy hosszúsába allítani.
A karokat a kerékhez viszonyítva egyforma távolságra állítani.
Tehát mérőszallagal központra kell állítani a vonótengelyt.
Az csak duma , hogy nemkell rödzíteni.
A többit mint az elsö ekefej fogását mindég az ekén kell beállítanni.
Minden ekéhez van táblázat.
Nyomtávhoz, fogásszélességhez való orsók hosszának mértével.
Ezeken minimálisan kell korrigálni.
Válasz mtz1221 #7982. hozzászólásáraLemkenes ember is, azzal kezdi az első részben, hogy a stabilizátorok nehogy fixálva legyenek. Küld el a marhának a gyári videókat.
https://www.youtube.com/watch?v=ew1EFenXrtg&list=PLpr8lMRJee-WwivrQfRfqWBQG7ewkvvyz
Válasz Szlovákiából #7981. hozzászólására
Válasz mtz1221 #7980. hozzászólásáraNálunk több ilyen szakember van, mikor az utolsó mondata "majd használat közben kitapasztalod".
Közben pedig aláíratja veled, hogy átadta és bemutatta a gépet.
Válasz Szlovákiából #7978. hozzászólásáraMarha és kész. Ha véletlenül az elsőkerekek nem +5 hanem + 10 centire vanbak a traktoron, akkor is elmegy 10 centit az első ekefej fogása. Ez a tipikus példa, mikor marhák okoskodnak jó fizetésért.
Válasz mtz1221 #7977. hozzászólásáraÉn voltam egy gépbemutatón, ott a lefixált karokkal az eke mindig kifordította a traktort a barázdából. Kiderült, hogy a vadi új ekét nem állították be, csak ráfogott a traktorista és lesz ami lesz, elvégre lemken.