A legutóbbi balesetben csak kerékpáros lámpával volt felszerelve a traktor rakománya – fotó: Delta Hírek
Sajnos az elmúlt években is több olyan esetet láttunk, hallottunk, amikor közúton lassan haladó mezőgazdasági munkagépre futott egy mögötte haladó személygépjármű. Ha a traktor még munkagépet, pl. ekét is vontatott, a helyzet még egy fokkal veszélyesebb, mint amilyen amúgy is lett volna. De mi mindent tehetünk meg, hogy jól látszódjon az eke a sötétben?
5 dolog, amire figyelj, ha ekét vontatsz rossz látási viszonyok között
1. Mágneses lámpaszett: előnye, hogy a munka végén a kívánt helyre egyszerűen „feltapasztjuk” a lámpákat, hiszen nem kell nekiállni csavarozni, vagy egyéb módon felküzdeni a láthatóságot szolgáló egységeket. Viszont fontos, hogy kiépített vezeték és csatlakozó szükséges az üzemeltetéséhez.
2. Vezetéknélküli mágneses lámpaszett: a legjobb választás lehet, gyokorlatilag a legtöbb vontatmány esetében, ahol gondot okozhat a vezetékek kiépítése és elvezetése, arról nem is beszélve, hogy a vezetékek állandó nyírásnak vannak kitéve. A világítótestek feltöltés után a távolból kommunikálnak a vezérlőegységgel. A lámpákba beépített akkumulátorok vannak, így maximum csak arra kell figyelni, hogy a mágnes mellett egy gyorskötözővel is biztosítsuk őket, ha tudjuk, hogy extrém rázós terepen fogunk haladni.
3. Macskaszem vagy fényvisszaverő prizma: ezeket már készletben is lehet venni, és sötétben jelentősen javítják a járművek láthatóságát. A járművekre szerelt fényvisszaverő prizma színét hatósági előírások szabályozzák. Magyarországon elől fehér, hátul vörös, oldalt sárga fényvisszaverő helyezhető el. A felületek kialakítása olyan, hogy a beeső fény nagy részét a macskaszem a fényforrás felé veri vissza. (A macskaszemet Percy Shaw feltaláló szabadalmaztatta 1934-ben.)
4. Fényvisszaverő matrica: előnye a prizmákkal szemben, hogy sokkal gyorsabban felhelyezhető, esztétikusabb, viszont nem biztos, hogy jól bírja a mezőgazdasági gépek igénybevételét. De ha azt nézzük, hogy az 5 cm-es szalagból 1 méter már 500 forintért kapható, akkor megéri néha újraragasztani.
A látni és látszani szabály a mezőgazdasági erőgépekre is vonatkozik – fotó: Agroinform/Gáspár Elizabet
5. Az erőgép világítása: sokan úgy vannak vele, hogy „csak az egyik hátsólámpa égett ki”. Ez az egy kiégett viszont lehet éppen az, amelyiket észlelné a mögöttünk közlekedő. Tehát szezonban – amikor csak tehetjük – nézzük át alaposan, hogy minden világítás jól működik-e az erőgépünkön.
+1: Ami pedig sokszor szó szerint életet menthet, az a klasszikus megoldás: a fent említett ötleteken túl még egy láthatósági sárgamellényt felkötözünk az eke leghátsó pontjára. Persze arra azért figyeljünk, hogy a gondosan felszerelt lámpákat és prizmákat ne takarjuk ki vele.
Veszélyes eszköz az eke, vigyázzunk vele akkor is, amikor szállítjuk – fotó: Agroinform
Mi a helyzet a sárgalámpával? Annak használatára külön jogszabályok vonatkoznak, amelyeket nem könnyű átlátni. Ezért úgy döntöttünk, a sárgalámpa használatáról majd egy külön cikkben, szakértő megkérdezésével számolunk be.