Az első havas napokon rendszerint a szokásosnál több koccanás és apró baleset történik az utakon. Mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük ezeket? Szakértők szerint elég néhány apróságra odafigyelni a balesetek elkerüléséhez – írja a noklapja.hu.

1. Bármilyen autód van, ne bízd el magad!

Egyre többen használnak a városokban is terepjárót, és bár az összkerék-meghajtású járművek valóban jobban teljesítenek havas, jeges utakon, azonban hamis biztonságérzetet adhatnak a sofőröknek. A összkerékmeghajtás a jobb nyomatékelosztás segítségével plusztapadást biztosít a járműnek, ami jól jön csúszós utakon, ettől azonban nem száguldozhatunk ilyen időben, és nem taposhatunk a fékbe abban bízva, hogy autónk minden körülmények között tapad vagy gyorsan meg tud állni.


2. Készülj fel időben a télre!

A tél közeledtével ellenőrizni kell, hogy mindegyik gumiabroncs szabványos profilmélységgel rendelkezik-e. A négy évszakos gumiabroncsok a legtöbb vezetési körülmény esetén biztonságosak, de ha olyan területen élünk, ahol sok hó esik vagy lassabban olvad el, érdemes megfontolni, hogy a tél beálltával kifejezetten az ehhez az időjáráshoz alkalmas téli gumit válasszunk, melyek mélyebb futófelülete és hidegben is lágyabb összetétele lehetővé teszi, hogy nagyobb tapadást biztosítsanak gyorsítás és fékezés közben egyaránt.

Fontos rendszeresen ellenőrizni a fagyálló folyadék szintjét és az akkumulátor töltöttségét is, illetve azt, hogy a jégtelenítő és a hátsó ablak páramentesítője is megfelelően működik. Nem árt, ha kéznél van egy hólapát és homok, valamint jelzőfény, zseblámpa és hókaparó.

hó

Fontos rendszeresen ellenőrizni a fagyálló folyadék szintjét és az akkumulátor töltöttségét is – fotó: Pixabay

3. Mindig tartsd be a követési távolságot!

Ha havas, jeges úton autózunk, a megálláshoz szükséges idő és táv a többszörösére nőhet! Ezért ilyenkor a járművezetőknek sokkal nagyobb követési távolságot kell hagyniuk, és csökkenteniük kell a sebességet is. Továbbá figyeljünk jobban a közlekedési táblákra is, mert a havas, párás időben ezek láthatósága jelentősen csökkenhet.

4. Ne fékezz hirtelen!

Ha a gumik csúszni kezdenek, könnyű pánikba esni és beletaposni a fékbe. Pedig fontos, hogy ne fékezz hirtelen, mert ezzel pont a tapadást akadályozod, és az autó csak még jobban fog csúszni. Ha a jármű elkezd csúszkálni, inkább a gázt kell visszavenni, és hagyni, hogy az autó magától lelassuljon, így könnyebben visszanyeri a tapadást. Ha egyéb esetben fékezésre van szükség csúszós úton, és van blokkolásgátlód, fékezz egyenletes nyomással.

Csúszós úton már a kanyarhoz közeledve kezdj egyenletes fékezésbe. A kanyarba érve engedj vissza a fékből, és az autó megmaradt tapadásával kormányozd át a kanyart.

5. Figyelj!

Az aszfalt színét mutató jégrétegek könnyen megtéveszthetik a járművezetőt. Jég akkor is lehet az úton, ha egyáltalán nem esett hó, elég, ha a hőmérséklet néhány órára fagypont alá süllyed, és a megmaradt esővíz vagy a lefolyó víz veszélyessé teszi az utat. Azokon az utakon pedig, melyeken éjszaka kicsi a forgalom, fokozott óvatosság szükséges! Fékezésnél szintén óvatosságra van szükség, hogy elkerüld a kerekek blokkolását.

6. A túl nagy sebesség az egyik leggyakoribb oka a baleseteknek

Amikor az autó elkezd csúszni, minden másodperc számít. A túl nagy sebesség csökkenti a reakcióra rendelkezésre álló időt, és növeli az esetleges ütközés súlyosságát. Mivel a reakcióidő alacsony tapadású környezetben megduplázódik, a lehető legóvatosabban és legkörültekintőbben kell gyorsítani és fékezni is. Havazáskor nincs olyan, hogy ideális sebesség – minden esetben figyelni kell az útviszonyokra és arra, hogyan viselkedik az autónk, nem is beszélve arról, hogy mi mekkora rutinnal rendelkezünk.